نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی
حق مالکیت
رابطه شخص با اشیا، وسایل (ماشین و ...) را رابطه مالکیت می گویند. قانون زمانی از آن حمایت می کند که قانونی و مشروع باشد، مثلاً وقتی شخصی اموال خود را غصب می کند، قانون به عنوان حافظ حق او عمل می کند. فقط با رعایت کلیه قوانین و مقررات برای کسب اعتبار لازم دفاع می کند.
 
به حقی گفته می شود که مالک شیء یا مال حق استفاده از آن را داشته باشد و بتواند از حق طبیعی و قانونی خود بدون تسلط دیگری و با اختیار خود بر مال یا شیء برخوردار شود که به آن حق مالکیت می گویند. .
 
خواص حقوق مالکیت
در اینجا مالک می تواند سود خود را از ملک تحت تصرف خود گرفته و در آن مال یا شیء تصرف کند.
 
هر مالکی نسبت به اموال خود حق هر گونه تصرف و منفعتی را خواهد داشت و تنها در صورتی که قانون مواردی را استثنا کرده باشد از این حق برخوردار نخواهد شد.
 
مطلق بودن در حق مالکیت:
گاهی مالکیت دارای حقوق عینی است و در مقابل هر ادعایی قابل استناد و ارائه است. امروزه حق مالکیت توسط قوانین مختلف محدود شده است و با استثنائات زیادی مواجه است، از جمله:
 
1- قوانین اصلاحات ارضی
 
2- قانون زمین شهری
 
3- قانون روابط موجر و مستاجر 1356
 
4- لایحه قانونی خرید و تملک زمین و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت.
 
مالک تا چه حد می تواند دارایی باشد؟
 
در قاعده مندرج در ماده 30 قانون مدنی، منشأ مطلق مالکیت که به اصل تبعیت معروف است، بیان می دارد که قاعده برای برقراری عدالت اجتماعی و انضباط عمومی معنای مطلق نخواهد داشت و در این صورت آسیب باید توسط یک نفر به دیگری وارد شود. و بر اساس این قاعده اصل بی ضرر رخ خواهد داد.
 
تطبیق دو قاعده لاضرر و همدستی با یکدیگر ممکن نیست و در موارد تعارض، قاعده لاضرر ارجح خواهد بود. در این عدم تعارض قاعده استخلاف و عدم ضرر، منتفع بودن و تصرف در مال مستلزم اضرار به غیر نیست.
 
با توجه به انحصار حق مالکیت:
 
مالک نسبت به مال خود حق جامع دارد و حق دارد کسی را از تردد در حریم ملک خود باز دارد هر چند راه رفتن وی ضرری به مال او نرساند.
 
دوام مالکیت چه چیزی را ثابت می کند؟
در این مالکیت مدت معینی تعیین نمی شود و تا زمانی که نوع موضوع مشخص باشد، مالکیت دائمی است و با عدم استفاده از ملک یا راکد ماندن ملک، مالکیت از بین نمی رود و انتقال مال، معامله، ارث یا وصیت با دائمی بودن مالکیت منافاتی ندارد. زیرا در این موارد مالک تغییر می کند اما ملک به همان شکلی که هست باقی می ماند.
 
گاهی ارتباط بین مالکیت و عین مال قطع می شود، در حالی که نه مال تلف می شود و نه حقی منتقل می شود. حق مالکیت منتقل نمی شود و تلف می شود و جزو اموال محسوب می شود.
 
با توجه به توصیفی که در مورد مالکیت داشتیم، باید مالکیت را به عنوان یک حق دائمی توصیف کنیم و بر اساس آن حق، شخص می تواند در ملک خود تصرف کند و از تمام منافع آن بهره مند شود.
 
توابع حق مالکیت
یکی از نتایج مطلق مالکیت، تملک مال توسط مالک از ملکی است که به دست می آورد. بنابراین حق مالکیت مالک دارای توابع و خواص ملکی خواهد بود. و مالکیت این منافع را مالکیت ثانویه می گویند که شامل مالکیت اموال اعم از فضا و زمین می شود.
 
اثبات مالکیت با اثبات تملک
 
وقتی دو نفر ادعای مالکیت یک ملک را داشته باشند و هر کدام منکر مالکیت دیگری شوند، دعوی برای اثبات مالکیت مطرح می شود. فردی که ادعای مالکیت دارد می تواند با ارائه اسناد، شهود، سوگند و استشهادنامه مالکیت خود را ثابت کند که همه اینها به اثبات ادعا کمک می کند. یکی از موارد ادله ثبوت اماره است و طبق ماده 35 تصرف به عنوان مالک دلیل مالکیت خواهد بود مگر اینکه در این دسته خلاف آن ثابت شود. این ماده را پایه ید می نامند.
 
ارکان حقوق مالکیت
اول رکن مادی قضیه که تسلط و تفوق در مالکیت است که تسلط مالی روی می دهد و با انجام اموری مانند خانه نشینی، تعمیر خانه یا راندن ماشین و سوار شدن به آن و اموری مانند فروش و اجاره. نیز از جمله موارد هستند. ماده موضوع است.
 
اما دومین رکن معنوی قضیه، اندیشه داشتن حق مالکیت و قصد و هدف از اعمال حق به عنوان مالکیت است.


:: بازدید از این مطلب : 584
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی


سوگند تکمیلی چیست؟
در ابتدای مقاله باید تعریف دقیق قسم را بدانیم. در مقام دفاع و اثبات اثبات کند. ادعای مدعی کذب است، به آن متوسل می شود. قسم انواع مختلفی دارد که یکی از آنها قسم تکمیلی است

در حقوق ما یک سری ادله برای اثبات دعاوی حقوقی و یا حتی کیفری وجود دارد که سوگند یکی از مهم ترین دلایل آن است.

سوگند به سه صورت قسامه ملموس، قسامه اثباتی و سوگند رسمی انجام می شود و هر یک دارای ویژگی های خاصی است.

ابتدا توضیحات کاملی در مورد سوگند تکمیلی و همچنین زمان و شرایط این سوگند و اینکه در چه دعاویی می توان به آنها استناد کرد و در نهایت در مورد نحوه صدور سوگند تکمیلی صحبت خواهیم کرد.
تعریف سوگند تکمیلی:
گاهی در روند رسیدگی به پرونده قضایی، تکمیل دلایل پرونده، نواقصی به وجود می آید که برای تکمیل این دلایل و ادامه دادرسی استفاده می شود. تعریف دقیق این سوگند این است که: سوگند تکمیلی، قسمی است که مدعی برای تکمیل دلیل ناقص ارائه شده از سوی خود می نویسد.


تفاوت بین سوگند تکمیلی و سوگند یاد شده:
قسم تكميلي وقتي خاص است كه انسان يك سلسله دلايل اقامه كرده باشد ولي ناقص باشد و البته براي اثبات مدعا كافي نيست در صورتي كه در قسم يا قسم قاطع خود قسم باشد. برای اثبات یا رد ادعا کافی است.

شرایط سوگند تکمیلی:
برای استفاده از این قسم سه شرط باید رعایت شود

اولاً: در صورتی که مدعی دلایل کافی و محکمه پسند برای اثبات ادعای خود نداشته باشد، می تواند از این سوگند در دادگاه برای اثبات ادعای خود استفاده کند.

ثانیاً: زمان استفاده از این سوگند زمانی است که مدعی دلایل کافی برای ادعای خود نداشته باشد، بنابراین باید همیشه آن را ادا کند.

ثالثاً: برخلاف دو قسم دیگر که به مدعی اجازه درخواست سوگند از خوانده را می دهد، در سوگند تکمیلی حق درخواست سوگند تکمیلی از خوانده را ندارد.

ادعایی که با سوگند تکمیلی قابل اثبات است:
حال وقت آن است که بدانیم این سوگند در چه دعاویی قابل استفاده است و ادعا را ثابت می کند.

ماده 277 قانون آیین دادرسی مدنی (مخفف ق.ا.د.م): در کلیه دعاوی مالی که به هر دلیل به مدیون واگذار می شود از قبیل قرض، ثمن، اجاره، پرداخت جرم، مهریه، نفقه، ضمان تلف یا تضییع. - و همچنین دعاوی راجع به اموالی از قبیل بیع، صلح، اجاره، هبه، وصیت به نفع مدعی، خلاف واقع و شبه عمد موجب تادیه - در صورتی که اقامه دلیل قانونی برای مدعی مقدور نباشد، می تواند. ادعای خود را با ارائه یک شاهد مرد یا دو شاهد زن ضمیمه سوگند ثابت کند.
تبصره - در موارد مذکور در این ماده ابتدا شاهد واجد شرایط شهادت می‌دهد سپس خواهان سوگند یاد می‌کند.

همانطور که در ماده مشخص است، سوگند تکمیلی فقط در موارد مذکور در ماده قابل استناد است، در نتیجه در سایر دعاوی در صورتی که مدعی نتواند دلایل کافی را ارائه کند، فقط می تواند سوگند یاد کرده یا قسم خورده را مطالبه کند. یا از اثبات ادعا امتناع کند. خود را نادیده بگیرد

شرایط و نحوه صدور سوگند تکمیلی:
در اینجا می خواهیم بگوییم دادگاه رسیدگی کننده به دعوی تحت چه شرایطی دستور ادای سوگند تکمیلی را صادر می کند؟

میبایست به مواد مختلف قوانین در مورد آن و رویه قضایی دادگاه مراجعه کرد. دادگاه ها که در می یابیم در صورت قبولی دادگاه، موضوع تصریح می کند که دلایل اقامه شده از سوی خواهان کامل نبوده و همچنین دعوای مطروحه یکی از دعاوی مطروحه در ماده 277 ق.ا.م. جدای از این شرایط، دادگاه باید تقاضای صدور قرار ادای سوگند تکمیلی از سوی خواهان را داشته باشد، یعنی خود خواهان از دادگاه تقاضای صدور قرار سوگند تکمیلی را داشته باشد تا دادگاه حکم را صادر کند. دستور پس از بررسی درخواست مدعی برای سوگند تکمیلی در صورت واجد شرایط بودن.



:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

 

 

تفاوت بين لغو و باطل

 

ابطال از نظر لغوي به معناي نسخ، لغو و لغو است. معناي لغوي باطل، رد و پوچي و فساد است. در اين مقاله به بررسي اين موضوع پرداخته ايم كه تفاوت بين بطلان و بطلان چيست؟

 

 

 

براي پاسخ به اين سوال كه تفاوت بين بطلان و ابطال چيست؟ يكي از مسائل مهم اين است كه ابطال در طيف وسيعي از اعمال و اقدامات حقوقي قابل تحقق است. مثلاً در عالم حقوق از ابطال و ابطال براي اسناد رسمي و غير رسمي استفاده مي شود. با توجه به تأثير كاربرد هر يك از كلمات مذكور در موضوعات مختلف، دو واژه ابطال و ابطال را به تفكيك هر مورد (سند رسمي، اعمال حقوقي، رأي داوري و ...) بررسي مي كنيم.

 

تفاوت بين ابطال و ابطال سند رسمي

 

حال مي خواهيم موضوع اسناد رسمي و غيررسمي را بررسي كنيم كه تفاوت ابطال با ابطال چيست؟ هر دو اصطلاح معمولاً براي بي اعتبار كردن يك سند استفاده مي شوند. اما بطلان به معناي عدم وجود يكي از شرايط اساسي براي صدور سند است.

 

 

 

بنابراين با صدور حكم بطلان سند، سند از ابتدا باطل شناخته مي شود و اثري بر آن نيست. از طرفي فسخ به معناي از بين رفتن يكي از شرايط اساسي سند در زمان حال است. بنابراين در صورت ابطال سند، از تاريخ صدور حكم ابطال، اعتبار سند رسمي از بين مي رود. اما اعتبار سند نسبت به زمان قبل از صدور حكم ابطال همچنان پابرجاست.

 

 

 

معناي اسقاط در حقوق

 

براي اينكه بدانيد تفاوت بين null و void چيست؟ ابتدا بايد معناي اصطلاحي هر يك از اين دو كلمه را بررسي كنيم. اسقاط در حقوق عموماً دلالت بر تباهي و فساد دارد. در مورد معاملاتي كه بين افراد انجام مي شود، فسخ معامله به اين معناست كه با صدور حكم قضايي معامله فسخ شده محسوب مي شود. فسخ يكي از دلايل انحلال قراردادها است. در حقوق ايران واژه ابطال براي اسناد رسمي و غير رسمي نيز به كار مي رود.

 

دادخواست ابطال معامله

 

در صورتي كه بين طرفين معامله در بطلان معامله اختلاف باشد، مدعي بطلان بايد به دادگاه عمومي حقوقي مراجعه و دادخواست اعلام بطلان معامله را تقديم نمايد. در اين صورت شخصي كه مدعي ابطال معامله است، مدعي ناميده مي شود.

 

 

 

خواهان بايد دادخواست ابطال معامله را به دادگاه عمومي حقوقي شهرستان محل وقوع ملك يا محل انجام تعهد تقديم نمايد. تقديم دادخواست ابطال معامله مستلزم پرداخت هزينه هاي قانوني است. هزينه دادرسي با توجه به بهاي خواسته يا مبلغي كه خواهان خود را مستحق آن مي داند اخذ مي شود.

 

تفاوت بين بطلان معامله و بطلان عقد

 

از نظر قانون مدني تفاوت بين بطلان و بطلان چيست؟ بطلان معامله به اين معناست كه معامله از اول خراب است. به عبارت ديگر، اگر در زمان عقد يكي از شروط اساسي قرارداد موجود نباشد، معامله از ابتدا باطل است. نتيجه ابطال معامله اين است كه در صورت فسخ معامله هيچ اثري در مورد توافقات انجام شده بين طرفين ايجاد نخواهد شد.

 

 

 

از طرفي فسخ قرارداد به اين معناست كه ابتدا عقد سالم برقرار شده است. سپس به دليل از بين رفتن يكي از شرايط قانوني آن، با حكم دادگاه قرارداد فسخ مي شود. در نتيجه اگر ملك مورد معامله در زمان فسخ قرارداد داراي منافعي باشد، آن منافع متعلق به خريدار (مالك دوم) است. زيرا از ابتدا عقد صحيحي منعقد كرد ولي بعداً شرايط اوليه صحت معامله را از دست داد.

 

 

 

موارد لغو معامله

 

همانطور كه گفته شد موارد باطل شدن معامله زماني اتفاق مي افتد كه يكي از شرايط اساسي معامله در زمان انعقاد قرارداد وجود نداشته باشد. طبق ماده 190 قانون مدني شرايط اساسي معامله به شرح زير است:

 

 

 

قصد و رضايت طرفين

 

صلاحيت طرفين

 

موضوع خاص مورد معامله

 

مشروعيت معامله

 

از نظر عملي تفاوت اصلي ابطال و ابطال چيست؟ در صورتي كه در دادگاه صالح ثابت شود كه در زمان انعقاد قرارداد هيچ يك از شرايط فوق وجود نداشته است، رأي به بطلان معامله صادر مي شود. تصميم به در اعتبار معامله يك تصميم اعلامي است. حكم اعلامي يعني دادگاه از همان ابتدا بطلان معامله را اعلام كند و چيز جديدي ايجاد نكند. در مقابل دستور اعلامي، دستور كتبي وجود دارد. دستور لغو معامله يك دستور كتبي است.

 

تفاوت ابطال و ابطال راي داور

 

در مورد تصميم داور، ابطال زماني حاصل مي شود كه طرفين با توافق طرفين، تصميم داور را ناديده گرفته و بر عدم اجراي آن توافق كنند. در صورتي كه در دادگاه ثابت شود كه يكي از شرايط قانوني داوري وجود نداشته است، رأي داور باطل است.



:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

 

ممكن است قصد خريد خودرو را داشته باشيد و تمام بررسي هاي لازم را انجام داده باشيد. اما صاحب خودرو در آخرين لحظه مي گويد خودروي مورد نظر سند ندارد و بايد آن را با مبايعه نامه خريداري كنيد. بسياري از افراد ممكن است از خودروي مربوطه بگذرند و به سراغ خودرويي با سند قطعي بروند. اما عده اي هم مي خواهند ماشين بدون سند بخرند. اين تمايل شايد به اين دليل باشد كه خودروهاي بدون سند قيمت كمتري نسبت به ساير خودروهاي داراي سند دارند.

 

اين قيمت پايين باعث مي شود افراد وسوسه شوند تا اين نوع خودروها را خريداري كنند. اگر شما يكي از اين افراد هستيد. بايد گفت اين كار پر ريسك است و بايد ريسك كرد.

البته اگر شما هم فروشنده هستيد و قصد فروش خودرو بدون مدارك را داريد، بايد بدانيد كه اين كار ممكن است زمان بر باشد. همچنين خودروي خود را با قيمت كمتري نسبت به خودروهاي داراي مدارك قرار دهيد.

 

اعتبار قولنامه

براي فروش خودرو بدون سند بايد از تعهدنامه استفاده كرد. به اين ترتيب كار شما قانوني و رسمي مي شود. اگر دو نفر روي يك برگه سوگندنامه اي تنظيم كنند و آن را امضا و تاريخ گذاري كنند، مي توان گفت كه كارشان از نظر قانوني رسمي است. آنها همچنين مي توانند تمام شرايط و ضوابط مندرج در قرارداد را رعايت كنند.

 

در صورتي كه يكي از طرفين طبق شرايط ذكر شده عمل نكند، قرارداد فسخ مي شود. پس بايد در نوشتن قول بسيار دقت كرد. زيرا در صورت امضاي قراردادها مي توان از نظر قانوني استناد كرد. هميشه اصل قرارداد در اختيار خريدار قرار مي گيرد و نسخه ايجاد شده توسط كربلا در اختيار فروشنده قرار مي گيرد.

شرايط قرارداد در فروش خودرو

همانطور كه گفته شد فروش خودرو بدون سند بايد به صورت قراردادي انجام شود. مبايعه نامه بايد يك سري شرايط اساسي داشته باشد تا بتوان به آن تكيه كرد. مشخصات كامل فروشنده و خريدار كه شامل مشخصات شناسنامه، آدرس خريدار و فروشنده و شماره تلفن ثابت و همراه آنها مي باشد.

 

جداي از اين مشخصات، كليه مشخصات و مشخصات كارت شناسايي خودرو از قبيل (مدل خودرو، تيپ، تيپ، شماره پلاك فعلي پليس، شماره موتور و شماره شاسي خودرو) و وضعيت فني خودرو بايد در قيد شود. قرارداد. يك بند ديگر در قراردادها اضافه شود. در اين قسمت تاريخ و ساعت دقيق حضور خريدار و فروشنده در مراكز تعويض پلاك، زمان پرداخت توسط خريدار و ساير شرايط درج شده است.

مشكلات رايج در فروش خودرو بدون سند

افرادي كه قصد خريد و فروش خودرو بدون سند دارند ممكن است با مشكل مواجه شوند. به خصوص افرادي كه دانش حقوقي كمي دارند. امروزه پرونده هاي زيادي در اين زمينه در دادگاه ها وجود دارد كه مردم براي خريد و فروش خودروهاي بدون سند با مشكل مواجه شده و به دادگاه مراجعه كرده اند.

 

تا بتوانند به حقوق خود برسند. يكي از مشكلات فروش خودرو بدون سند و به صورت مبايعه نامه وجود اشكال در اسناد خودرو است. همچنين ممكن است در اين نوع خريد و فروش، فروشنده تقصير خودرو را رفع نكند و عوارض را پرداخت نكند. شايد خودرو بنا به دلايلي نقص فني داشته و فروشنده اين مشكل را مخفي كرده و بند در رابطه با اين موضوع در قرارداد قيد نكرده است.

 

يكي از مشكلات رايج و خطرناك در فروش بدون سند اين نوع خودروها عدم اطمينان مردم از مالكيت خودرو است. ممكن است شخصي يك ماشين را به چند نفر فروخته باشد يا ماشين به سرقت رفته باشد. پس اگر قصد خريد خودروي بدون سند داريد، بهتر است از اصالت آن مطلع شويد.

البته مي توان گفت در صورت واريز كامل مبلغ خودرو به حساب خريدار مي توانيد در صورت وجود مشكل از طريق حساب سپرده پيگيري هاي لازم را انجام دهيد. همچنين ممكن است سند خودرو به نام دو نفر باشد. پس بهتر است استعلام هاي لازم را به صورت دقيق انجام دهيد. تا در صورت مواجه شدن با اين موضوع بتوانيد رضايت هر دو نفر را در خريد خودرو جلب كنيد. به اين ترتيب ديگر با مشكلي مواجه نخواهيد شد.

نكات مهم در خريد و فروش خودرو بدون سند

در خريد و فروش خودرو بدون سند بايد به اين نكته توجه كنيد كه بايد قرارداد را با دقت تنظيم كنيد. زيرا در اين موارد سفته سند بسيار معتبري است كه افراد مي توانند از آن براي خريد و فروش استفاده كنند. البته بهتر است قبل از تنظيم قرارداد از دلايل نداشتن سند خودرو مطلع شويد.



:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

 

مزايا و معايب خريد خانه بدون پايان كار

در مورد ساختمان ها و بناهايي كه در محدوده زمين شهري ساخته مي شوند، صدور سند مالكيت منوط به اتمام كار مي باشد. همچنين تكميل كار مستلزم مراجعه به شهرداري محل وقوع ملك و پرداخت عوارض و ماليات مربوطه مي باشد. طبق قانون شهرداري پس از اتمام ساخت هر ساختمان، مالك موظف به پرداخت هزينه هاي مربوطه و دريافت پايان كار مي باشد. با اين حال، بسياري از مالكان قبل از دريافت گواهي پايان كار، ملك خود را مي فروشند.

 

به چند دليل، خريد خانه بدون اتمام كار، انتخابي پرخطر محسوب مي شود. يكي از دلايل آن اين است كه با خريد بدون تكميل خانه، تمام بدهي هاي مالك قبلي در مورد ملك به خريدار منتقل مي شود. به عبارت ديگر با خريد خانه بدون اتمام كار، خريدار مسئوليت پرداخت عوارض شهرداري، دريافت پايان كار و تنظيم سند رسمي مالكيت را بر عهده خواهد داشت.

 

بنابراين يكي از مداركي كه قبل از انجام معامله بايد توسط خريدار بررسي شود، پايان كار ملك مي باشد. صدور گواهي پايان كار حاكي از پرداخت بدهي ملك به شهرداري است. از طرفي صدور اين گواهينامه بيانگر رعايت ضوابط فني راه و شهرسازي در فرآيند ساخت ساختمان است.

تضمين خريد خانه بدون اتمام كار چيست؟

اصولاً شخصي كه با علم به عدم تكميل خانه اقدام به خريد كرده است، مسئوليت پرداخت كليه بدهي هاي ملك از جمله عوارض شهرداري را بر عهده خواهد داشت. خريدار ممكن است ملك را بدون اطلاع از ناتمام بودن آن خريداري كند. در اين صورت اگر پس از مدتي مشخص شود كه ملك ناتمام است، خريدار مي تواند معامله را فسخ كند.

 

در صورتي كه پس از انجام معامله معلوم شود كه فروشنده عمداً براي فريب خريدار در مورد اتمام خانه متوسل به متقلبانه شده است، خريدار مختار است كه معامله را فسخ كند و بر اين اساس خسارات وارده را از آن جبران كند. فروشنده مطالبه كردن

 

به طور كلي، خريد خانه بدون اتمام كار يك ريسك بزرگ است. زيرا ممكن است خانه برخلاف قوانين و مقررات مربوط به شهرسازي ساخته شود. در چنين مواردي كميسيون ماده 100 قانون شهرداري تشكيل مي شود و به تخلفات ساختماني رسيدگي مي كند. كميسيون ماده 100 مي تواند به تخريب بنا يا قسمتي از آن يا پرداخت جزاي نقدي رأي صادر كند. چنانچه كميسيون ماده 100 قانون شهرداري دستور تخريب خانه را صادر كند، مالك فعلي بايد در مدت معيني ملك را تخريب كند.

 

در صورت استنكاف مالك از تخريب بنا عليرغم صدور دستور كميسيون ماده 100، ماموران شهرداري به نمايندگي از مالك نسبت به تخريب سازه اقدام مي كنند. در صورتي كه مالك نسبت به رسيدگي در كميسيون ماده 100 شهرداري اعتراض داشته باشد مي تواند نسبت به رأي صادره به ديوان عدالت اداري دادخواست تقديم كند.

چگونه مي توان معامله خانه اي را كه بدون اتمام كار خريداري شده فسخ كرد؟

امروزه از ديدگاه متعارف، اتمام كار يكي از ضروريات خانه سازي است. پايان كار هم گواهي بر پرداخت ديون ملك است و هم سندي كه نشان دهنده استحكام ساختمان و نظارت مهندس ناظر است. در نتيجه اگر خانه اي بدون اتمام كار فروخته شود، اساساً براي مشتري ناآگاه حق فسخ ايجاد مي شود. با اين حال ممكن است در بسياري از موارد ذيل مبايعه نامه طرفين كافه خياط گزينه ها را كنار گذاشته باشند. در چنين مواردي به دليل عدم تكميل ملك براي خريدار حق فسخ وجود نخواهد داشت.

 

در مورد خريد خانه بدون اتمام كار، در صورتي كه بين خريدار و فروشنده در مورد فسخ قرارداد اختلاف باشد، مرجع صالح براي رسيدگي به اين اختلاف، دادگاه قانوني و عمومي محل وقوع ملك است. . در اين موارد خريدار يا وكيل وي به عنوان خواهان دادخواستي براي اعلام فسخ قرارداد تنظيم و به دفتر دادگاه تحويل مي دهد.

 

قاضي دادگاه براي رسيدگي به موضوع اسناد و رسيدگي به اسناد مورد استناد هر يك از طرفين وقت رسيدگي تعيين مي كند. در صورتي كه دادگاه خريدار را صاحب حق تشخيص دهد، اخطاريه فسخ صادر مي كند و بر اين اساس قرارداد منفسخ مي شود.

نكات حقوقي در مورد خريد خانه بدون اتمام كار

به طور كلي با توجه به مشكلاتي كه پس از خريد خانه بدون اتمام كار براي خريدار پيش مي آيد، توصيه مي شود از خريد هرگونه ساخت و ساز مانند خانه، آپارتمان و ويلا بدون پايان كار خودداري كند. فروش خانه بدون اتمام كار معمولا در مورد خانه هاي بازسازي شده براي كه مراحل اداري صدور سند مالكيت طي نشده است.

 



:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی


زمين مشاع بخريم يا نه؟
طبق قانون مدني اموال غيرمنقول از قبيل زمين، آپارتمان و غيره به دو گروه منفصل و مشاع تقسيم مي شوند. مال المفروز به اموالي گفته مي شود كه فقط يك مالك داشته باشد و مالكيت كل آن متعلق به او باشد. مالكيت شخص بر مال مشاع شش دانگ است. از سوي ديگر، املاك مشترك، املاكي هستند كه بيش از يك مالك دارند. در اين ديدگاه، زمين يا ساير اموال غيرمنقول به عنوان يك كل در نظر گرفته مي شود و مالكان متعدد هر كدام در هر قسمت از اين كل سهيم هستند.

يكي از آثار حقوقي مالكيت مشترك در زمين اين است كه هيچ يك از شركاء نمي توانند زمين مشاع را بدون رضايت ساير شركا تصرف كنند. در واقع مالكيت مشترك به گونه اي است كه هر يك از شركا در عين اينكه در مال شريك هستند، نمي توانند بدون اذن ساير شركا در حقوق آنها تصرف كنند.

در اين مقاله سعي داريم به اين سوال پاسخ دهيم كه آيا زمين مشاع بخريم يا خير؟ در ادامه ضمن بررسي مقررات قانوني مربوط به ملك مشاع به بررسي برخي از مزايا و معايب خريد زمين مشاع مي پردازيم. از يك طرف بايد در نظر داشت كه در بازار املاك، قيمت ملك مشاع كمتر از ملك شخصي است.
دليل اين امر ممنوعيت تصرف هر يك از شركا در زمين بدون تصرف شريك ديگر است. با اين حال، براي بسياري كه قصد سرمايه گذاري دارند يا اميدوارند در آينده سهم شريك خود را بخرند، خريد زمين مشترك مي تواند يك انتخاب سودآور باشد. آگاهي از قوانين و مقررات مربوط به مالكيت ملك مشاع، تصميم گيري در مورد خريد يا عدم خريد زمين مشاع؟ راحت تر خواهد بود.

روشهاي تحقق اموال مشاع
در قانون فعلي ايران دو راه براي تحقق مالكيت مشاع بر زمين و ساير اموال غيرمنقول وجود دارد. روش اول تحقق مال مشاع به صورت قانوني (غير اختياري) است. ارث را مي توان يكي از دلايل قانوني تحقق ملك مشاع نام برد. بنابراين، با فوت متوفي، اموال او مشتركاً متعلق به ورثه است. يعني مثلاً اگر خانه اي متعلق به متوفي باشد كه چهار پسر دارد، هر يك از فرزندان او يك چهارم خانه مذكور را مالك مي شود.

روش دوم براي تحقق مال مشاع، روش اختياري است. طبق ماده 10 قانون مدني آزادي قراردادها اصل است و هركس مي تواند در اموال خود هر گونه تصرف قابل انتقال داشته باشد. اين روش اغلب با انعقاد قرارداد بيع يا مبايعه نامه انجام مي شود. به عنوان مثال، يك مالك ممكن است سه دانگ از شش دانگ مالكيت زمين خود را به ديگري بفروشد. در اين صورت مالكيت ملك از حالت انحصاري به حالت مشترك تبديل مي شود.
زمين مشاع چگونه تفكيك مي شود؟
اگر بخواهيم تصميم بگيريم كه زمين مشاع بخريم يا خير؟ ابتدا بايد قابليت جداسازي زمين را بررسي كنيم. تفكيك زمين مشاع به اين معناست كه مالكين زمين را بين خود تقسيم كرده و مالكيت مشترك خود را به مالكيت جداگانه تبديل مي كنند. نكته مهم در خصوص تفكيك اراضي مشاع اين است كه قوانين و مقررات راه و شهرسازي در اين خصوص بايد رعايت شود. بنابراين اگر به دلايلي از جمله كم بودن مساحت زمين مشاع، تفكيك زمين مشاع ممنوع باشد، تفكيك صورت نمي گيرد.

در شرايطي كه تفكيك زمين مشاع ممنوع است، هر يك از شركاء مي توانند با مراجعه به دادگاه قانوني و عمومي محل وقوع زمين، دادخواست فروش زمين مشاع را تقديم كنند. در اين صورت دادگاه حكم به فروش زمين مشاع مي دهد و سهم هر يك از صاحبان زمين از محل فروش پرداخت مي شود.

همانطور كه گفته شد شركاي زمين مشاع در صورت وجود شرايط قانوني مي توانند نسبت به آزادسازي ملك مشاع توافق كنند. در اين صورت مي توانند با حضور در دفاتر يا ادارات ثبت نسبت به واگذاري زمين مشاع اقدام نمايند. در صورت وجود شرايط قانوني، سردفتر اسناد رسمي مي تواند به نام هر يك از شركا به طور جداگانه سند مالكيت شش دانگ صادر كند.
روش هاي پراكندگي
علاوه بر روش تخليه كه در بالا مورد بحث قرار گرفت، روش هاي ديگري نيز براي از بين بردن گسترش زمين مشترك وجود دارد. مهمترين اين راهكارهاي قانوني به شرح زير است:

تقسيم بر تنظيم:
اين روش زماني امكان پذير خواهد بود كه ارزش قسمت هاي مختلف يك زمين داراي ارزش يكسان نباشد. در اين صورت قاضي با طرح موضوع در دادگاه با اخذ نظر كارشناسي و ساير تحقيقات لازم در خصوص نحوه واگذاري زمين تعيين تكليف مي كند. تقسيم بر اساس تعديل با در نظر گرفتن ارزش منطقه اي زمين محاسبه مي شود.



:: بازدید از این مطلب : 548
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی


مرور زمان در دعاوي ملكي
در رابطه با مطالبات ملكي، مسائل و سوالات زيادي براي افراد درگير در اين موارد وجود دارد.  امور ملكي فرصت دارند.ابتدا لازم است در مورد دعاوي ملكي و انواع آن توضيح داده شود تا پس از روشن شدن موضوع، بحث مرور زمان در دعاوي ملكي مطرح شود.
دعاوي ملكي بسيار متنوع و پيچيده است و شامل مسائل زيادي مي شود. بسياري از دعاوي ملكي به دليل عدم اطلاع و دانش حقوقي افراد رخ مي دهد. همچنين اشتباهات و اختلافات شخصي افراد نيز مي تواند از علل اين گونه دعاوي باشد. انواع دعاوي ملكيدعاوي ملكي بر حسب علل ايجاد و رسيدگي متفاوت است و در يك تقسيم بندي كلي به شرح زير دسته بندي مي شود:
دعاوي حقوقي ملكيدعاوي مالكيت كيفريدعاوي حقوقي ملكياين نوع دعاوي ملكي كه بيشترين انواع دعاوي ملكي را تشكيل مي دهد شامل آن دسته از دعاوي ملكي است كه در رابطه با مسائل حقوقي ايجاد مي شود و رسيدگي به آنها با تقديم دادخواست قانوني و در شوراي حل اختلاف آغاز مي شود. يا در دادگاه قانوني تحت تعقيب قرار گيرد.
دعاوي مالكيت حقوقي به دعاوي مالي و غير مالي تقسيم مي شود. برخي از دعاوي حقوقي ملكي با توجه به شرايط از طريق شوراي حل اختلاف و جبران خسارت قابل طرح، پيگيري و حل و فصل است. در دعاويي كه بايد از طريق دادگاه پيگيري شود، دادگاه محل وقوع ملك مرجع صالح براي رسيدگي محسوب مي شود.
برخي از مهمترين دعاوي ملكي عبارتند از:
دعواي تصرف حقوقي عدوانيدعواي خلع يددعوي مستلزم تنظيم سند رسميدعواي دريافت فسخ كاردعوي الزام به تسليم ملكدعواي وام مسكندعاوي مربوط به سرقفليدعاوي مالكيت كيفريدعاوي اموال كيفري به دعاويي گفته مي شود كه در آنها امور اموالي از قبيل كلاهبرداري، تخلفات ملكي و هر نوع جرمي موضوع شكايت است. در دعاوي مالكيت كيفري از شخص شاكي خصوصي يا وكيل وي يا مدعي العموم شكايت مي شود. و مرجع صالح رسيدگي به اين دعاوي دادگاه محل وقوع ملك مي باشد.
برخي از رايج ترين دعاوي كيفري دارايي عبارتند از:دعواي تصرف عدواني مجرمانهدعاوي در مورد كلاهبرداري املاك و مستغلاتدعاوي تغيير كاربري بدون اخذ مجوزهاي قانونيدعاوي معاملاتي متناقضدعاوي فروش مال غيريك مورد خيانت در امانتدعواي جعل اسناد ملكيبرخورد با سند جعليگذر زمانگاهي ممكن است به دلايلي يكي از طرفين بلافاصله پس از وقوع جرم نتواند از طرف مقابل شكايت كند و پس از گذشت مدتي طولاني براي طرح شكايت به دادگاه مراجعه كند.
اما طبق قوانين مربوط به مرور زمان شكايت، وقتي ماه ها يا سال ها از وقوع جرم مي گذرد، شاكي بايد ابتدا بررسي كند كه دعواي او مشمول مرور زمان نيست و ببيند آيا امكان طرح دارد يا خير. يك شكايت. مهلت قانوني وي براي شكايت به پايان رسيده است.علاوه بر طرح شكايت، در بحث تعقيب و صدور و اجراي حكم نيز بحث مرور زمان مطرح مي شود. 
مدت زمان هر جرم با توجه به مجازات آن در قانون مشخص شده است. ماده 19 قانون مجازات اسلامي جرايم را بر حسب مجازات در 8 درجه طبقه بندي كرده است و در مبحث چهارم از فصل دوم قانون مجازات مصوب 1391 در مواد 105 تا 113 به بحث مرور زمان پرداخته شده است. به درجه جرم .
لازم به ذكر است كه بحث مرور زمان فقط مربوط به جرايم تعزيري است و شامل جرائمي كه منجر به قصاص مي شود نمي شود.
انواع بررسي زمان عبارتند از:انقضاي شكايتبررسي زمان پيگيريبررسي زمان رسيدگيبررسي زمان اجراي حكممروري بر انواع سرقت هاي تعزيريدوره زماني در واقعي استپرونده هاي قضاييدر مورد مطالبات ملكي و مدت زمان در هر يك از اين دعاوي قوانين زيادي وجود دارد. به همين دليل براي اطلاع از بازه زماني دقيق در دعاوي ملكي خود بهتر است به وكلاي متخصص در امور ملكي مراجعه كنيد.



:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی


انتقال سند بدون استعلام از شهرداري
با توجه به اينكه معامله و خريد و فروش ملك از جمله معاملاتي است كه نياز به سرمايه زيادي دارد و باعث انتقال قيمت مالي زيادي بين طرفين معامله مي شود، به همين دليل حساسيت ها و ضرورت هايي براي واگذاري وجود دارد. سند و انتقال قيمت آن. كه براي جلوگيري از بروز مشكل و اطمينان از صحت معامله بايد رعايت شود.

يكي از اولين و مهمترين اقدامات در معامله ملك، اطمينان از وضعيت حقوقي ملك توسط خريدار است. اين اطمينان از طريق استعلام ملك و سند معامله براي تعيين صحت سند از نظر قانوني و عدم تخلف در ساخت ملك و بدهي مالك به دست مي آيد.

به اين ترتيب خريدار مي تواند از مشخصات دقيق ملك، اعتبار سند و يا وجود تخلف در مرحله ساخت ملك مطلع شود.
در صورتي كه دو طرف معامله يعني خريدار و فروشنده در مورد معامله ملك به توافق برسند و بخواهند سند را به طور رسمي منتقل كنند، اين انتقال منوط به استعلام از شهرداري است.

طبق قوانين موجود، مالك هر ساختماني براي دريافت پايان كار از شهرداري و امكان فروش ساختمان خود، بايد ساختمان را زير نظر مهندسان و بر اساس ضوابط و مقررات بسازد و بايد پرداخت كرده باشد. هزينه هاي نوسازي و عوارض شهرداري
مالك ساختمان به دليل اتمام كار يا تخلف در ساخت و ساز نبايد به شهرداري بدهكار باشد. براي انتقال سند مالك بايد تمام بدهي خود را به شهرداري تسويه كند. 

نحوه اخذ استعلام ملك از شهرداري
استعلام ملك بايد از شهرداري منطقه اي كه ساختمان در آن احداث شده و ملك در آن قرار دارد انجام شود. مالك براي استعلام ابتدا بايد فرمي را كه از سوي دفتر اسناد رسمي به وي داده شده به شهرداري تحويل دهد و سپس درخواست استعلام را در شهرداري منطقه ثبت كند و منتظر پاسخ استعلام خود از شهرداري باشد. پس از آن كارشناسان شهرداري پروانه ساختمان را بررسي مي كنند و در صورت تخلف مالك بايد جريمه هاي تعيين شده را پرداخت كند.

در صورت عدم پرداخت هزينه هاي بازسازي ساختمان، مالك موظف به پرداخت اين هزينه ها مي باشد. همچنين ساير هزينه ها مانند جمع آوري زباله و كمك آموزشي بايد توسط مالك پرداخت شود. همان شكل كه گفته شد مالك ملك  بايد تمامي بدهي خويش  به شهرداري بپردازد و بدهي به شهرداري به هيچ عنوان نداشته باشد.

 پس از دريافت پاسخ استعلام، مالك بايد بلافاصله آن را به اداره ثبت محل نقل و انتقال سند ارائه كند تا بتواند سند ملك را انتقال دهد.

به طور كلي بايد تاكيد داشت كه طبق قوانين ، دفتر اسناد رسمي تا زمان استعلام لازم در هر يك از موازد از اداره هايي مثل  ثبت، شهرداري، دارايي و ... سند انتقال خانه را تنظيم نميكند.
قوانين مربوط به استعلام از شهرداري
بر اساس ماده 1 قانون تسهيل اسناد مصوب 1385، لازم است نسبت به واگذاري همان ساختمان ها در محدوده، توسط دفاتر اسناد رسمي از شهرداري استعلام شود.

 وضعيت ثبتي و عدم بازداشت در مورد ترتيب رسمي واگذاري همان زمين ملكي. اقدام كنيد بند الف اين ماده لزوم اخذ گواهي پايان كار يا عدم تخلف موضوع تبصره 8 ماده 100 اصلاحي قانون شهرداري در خصوص املاك مشمول قانون مذكور را بيان مي كند.
همچنين در ماده 3 آيين نامه اجرايي قانون تسهيل گري آمده است: دفاتر اسناد رسمي موظفند قبل از تنظيم سند نقل و انتقال ملك، تبصره 8 ماده 100 قانون شهرداري مصوب 1394 را رعايت كنند. به يادداشت مذكور عمل كنيد.



:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی


 تفاوت بين ثواب و پاداشاز جمله اختلافات رايج بين افراد كه در اكثر موارد به دعوا ختم مي شود مي توان به مواردي مانند دستمزد، مال و ... اشاره كرد كه در آن شخص حقوق طرف مقابل را تضييع مي كند. در اين موارد دعاوي تحت عنوان جبران خسارت مطرح مي شود.
از نظر شرع و مملكت، اگر شخصي موجب ضرر و زيان ديگري شود، بايد خسارت وارده را جبران كند. به عبارت ديگر، شخص متضرر در مقابل شخص آسيب ديده مسئول است. در اين مقاله جدول محاسبه اجرت المثل و نكات مهم مربوط به آن را به طور كامل بررسي مي كنيم.
دستمزدهاي نمونه در واقع مخالف دستمزد رسمي در قانون است. به عبارت ديگر، اگر قراردادي شفاهي يا كتبي بين دو نفر منعقد شود كه يكي از آنها در ازاي اقدام ديگري، موظف به پرداخت مبلغي براي تخصص و كار خود باشد، با موضوع دستمزد مواجه هستيم. در تعريفي ديگر، اگر شخصي بدون قرارداد از پول، مال يا تخصص شخص ديگري استفاده كند و در ازاي آن مبلغي بپردازد، با اجرت المثل مواجه خواهيم شد.
تفاوت بين دستمزد پرداخت نشده و معوقه:كلمه آجور در ادبيات به معناي اجاره است. در واقع معوقه به اجاره پرداخت نشده توسط مستاجر ملكي مانند مغازه، خانه و ... اطلاق مي شود كه در واقع دعاوي مربوط به اجرت المثل زماني تشكيل مي شود كه مستاجر اجاره بهاي تعيين شده در قرارداد را پرداخت نكند.
در اين موارد حقوقي شاكي ديگر نيازي به كارشناس ندارد و مستاجر قطعا به پرداخت مبلغ مندرج در اجاره نامه محكوم مي شود. اما براي محاسبه اجرت المثل به كارشناس پرونده و جدول نياز داريد. زيرا اين ادعاها خارج از قرارداد بوده و براي تعيين ميزان دقيق خسارت نياز به كارشناس است.نكات مهم مرتبط با جدول محاسبه پاداش عمل:در زمينه تشكيل پرونده مربوط به اجرت المثل شرايط زير الزامي است. در غير اين صورت امكان پيگيري پرونده براي شما وجود نخواهد داشت.
1- شخص انجام دهنده يا انجام دهنده، قصد بلاعوض يا قصد انفاق نداشته باشد.
2- براي كار يا عمل انجام شده (به صورت كار اداري، عملي و ...) يا همان اجرت (اجرت) عرف وجود دارد.
3- عمل يا كار مورد نظر به دستور شخصي كه براي او انجام شده است انجام شده است. به عبارت ديگر كارفرما از فرد خواسته است كه فعاليت يا اقدامي را انجام دهد.
معمولاً براي اخذ جدول محاسبه اجرت المثل عمل بايد به دفاتر قضايي مراجعه و پس از طرح دعوي اقدام يا فعاليت انجام شده در دادگاه را شرح دهيد. در مرحله بعدي كارشناس مربوطه آن را بررسي كرده و قيمت دقيق عمل شما را مشخص مي كند.
بررسي جدول محاسبه دستمزد ازدواج:طبق قانون هيچ فعاليت يا اقدامي بدون پرداخت هزينه نيست و اقدامات همه افراد به رسميت شناخته مي شود. اما در زندگي زناشويي بين افراد، چه شرعاً و چه شرعي، وظايف و تكاليفي بر دوش آنهاست كه پاداشي براي آنها وجود ندارد. اما به موجب تبصره ماده 336 قانون مدني جمهوري اسلامي:
در صورتي كه زوجه كارهايي را انجام دهد كه شرعا و قانون وظيفه او نيست و اين كارها به دستور زوج بوده و موارد فوق را در دادگاه ثابت كند، دادگاه حكم به پرداخت اجرت المثل مي كند. انجام شده.
توجه داشته باشيد كارهايي مانند نظافت، آشپزي، شيردهي و ... كه شرعاً و شرعاً بر عهده زن است مشمول دستمزد متعارف نمي باشد.نكات مربوط به جدول محاسبه دستمزد ازدواج:دانستن برخي نكات مي تواند به شما كمك زيادي در به نتيجه رساندن پرونده كند. در ادامه مهمترين نكات مربوط به پرونده هاي تسويه نكاح ذكر شده است.
1- براي پرداخت اين هزينه نبايد طلاق از طرف زوجه مطرح مي شد. همچنين دليل طلاق نبايد مسائلي مانند تخلف زوجه از وظايف زناشويي و نيز مسائلي مانند بداخلاقي وي باشد.
2- فعاليت هاي منزل يا امور منزل نبايد به قصد خيريه باشد. زيرا در صورت اثبات اين موضوع در دادگاه، زن مستحق دريافت اجرت المثل نخواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی
هزینه سند خانه
یکی از نیازهای اساسی مردم برای زندگی تامین مسکن است. امروزه تامین مسکن و محل زندگی از طریق اجاره یا خرید آن انجام می شود. در ایران خرید خانه علاوه بر جنبه تامین محل زندگی، به عنوان یکی از راه های سرمایه گذاری، پس انداز و کسب سود نیز مورد استفاده قرار می گیرد تا قیمت آن به شدت افزایش یابد.
 
هر شخصی که اقدام به خرید خانه می کند باید سند یا قراردادی برای اثبات مالکیت خود داشته باشد. بنابراین اقدام مهمی که پس از خرید ملک باید انجام شود، انتقال رسمی سند از فروشنده به خریدار است.
 
موضوعی که در انتقال سند به نام خریدار و تنظیم سند رسمی وجود دارد، بحث هزینه های نقل و انتقال سند یا به اصطلاح سند خانه است.
معمولاً در فرآیند خرید خانه، طرفین قراردادهای بین خود و مبلغ پرداختی برای خرید خانه را از طریق سند فروش ثبت و می نویسند.
 
مبایعه نامه قراردادی است که طرفین معامله قبل از مراجعه به اداره ثبت و اقدام به انتقال رسمی سند از فروشنده به خریدار، با مراجعه به شرکت معاملات ملکی و در برگه های چاپی یا بین خود در صورت دست نویس و در آن نام و مشخصات کامل طرفین معامله، موضوع معامله، شرح مفصل ملک، وظایف و تعهدات طرفین، مبلغ قابل پرداخت، مبلغ پرداختی، زمان ذکر شده است. امضای قرارداد و تاریخ انتقال سند.
 
در اینکه بیع شرعاً بیع است یا تکلیف بیع، بین فقها اختلاف است. اما شکی نیست که امضای مبایعه نامه برای طرفین معامله لازم الاتباع است و باید به تعهداتی که پذیرفته اند عمل کنند. همچنین طرفین می توانند در مبایعه نامه مسئولیت پرداخت هزینه های انتقال سند را با توافق متقابل مشخص کنند.
 
پس از تنظیم مبایعه نامه، طرفین برای ثبت مبایعه نامه خود در سامانه جامع نرم افزاری و دریافت کد رهگیری به شرکت های رسمی و معتبر معاملات ملکی مراجعه می کنند. صدور کد رهگیری به معنای امن بودن تراکنش و یکی از مراحل ضروری و مهم برای مستندسازی منزل است.
از آنجایی که اخذ سند رسمی به نام خریدار خانه به دلایلی از جمله جلوگیری از انتقال ملک توسط فروشنده به دیگری و سلب مسئولیت فروشنده از تاریخ نقل و انتقال منزل بسیار حائز اهمیت است. خانه نسبت به پرداخت مالیات اجاره یا عوارض سالیانه، لذا اکثر افراد در خرید و فروش مسکن به مبایعه نامه عادی قانع نمی شوند و با رعایت تشریفات و اقدامات قانونی نسبت به انتقال سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی اقدام می کنند. .
 
انتقال سند در اداره ثبت و اخذ سند ملکی به نام خریدار مستلزم پرداخت برخی هزینه های ضروری از جمله هزینه انتقال سند بر اساس نرخ تعرفه هر سال است.
 
محاسبه هزینه سند خانه در سال 1401
از آنجایی که نحوه محاسبه هزینه سند خانه در دفترخانه در سال 1401 بر اساس ارزش معاملاتی ملک است، این هزینه برای هر خانه با توجه به ارزش معاملاتی آن متفاوت است.
 
هزینه سند خانه در سال 1401 برای همه خانه ها مبلغ ثابتی نیست اما هزینه انتقال سند با توجه به ارزش معاملاتی ملک که توسط اداره دارایی تعیین می شود تعیین می شود. ارزش معاملاتی ملک با توجه به معیارهایی از قبیل: ملک، نوع کاربری ملک، موقعیت و مساحت ملک، طبقه و ... توسط اداره املاک تعیین می شود.
 
دفاتر اسناد رسمی جدولی دارند که تعرفه های مربوط به هزینه های نقل و انتقال سند را با توجه به مواردی از قبیل: نوع مال از نظر منقول و غیرمنقول، نوع سند و میزان سند مشخص می کند.
 
هزینه سند خانه با در نظر گرفتن حق الامتیاز دفاتر اسناد رسمی و بر اساس تعرفه ۱۴۰۱ به شرح زیر می باشد:
 
مبلغ سند تعرفه
تا سقف 10 میلیون ریال 800 هزار ریال
تا 50 میلیون ریال نسبت به مازاد بر 10 میلیون ریال 120 در هزار
تا 100 میلیون ریال نسبت به مازاد بر 50 میلیون ریال 40 در هزار
تا 200 میلیون ریال نسبت به مازاد بر 100 میلیون ریال 20 در هزار
تا سقف 500 میلیون ریال نسبت به مازاد بر 200 میلیون ریال 12 در هزار
تا یک میلیارد ریال نسبت به مازاد بر 500 میلیون ریال 6 در هزار
بیش از یک میلیارد ریال نسبت به مازاد 3 در هزار آن
 
 
اینکه هزینه انتقال سند در جدول مثلاً 40 در هزار درج شده است یعنی به ازای هر هزار تومان 40 تومان اخذ می شود.
 
مسئول پرداخت هزینه مستندسازی خانه
مسئولیت پرداخت هزینه انتقال سند منزل در دفترخانه بستگی به نیت و اراده طرفین دارد و می توانند با توافق بین خود تعیین کنند که کدام یک از طرفین و حتی شخص ثالث هر هزینه را بپردازد. اما قانوناً در پرداخت هزینه های انتقال سند، هزینه حق الثبت با فروشنده است و در صورت پرداخت حق تکثیر مسئولیت با خریدار است.
 
پرداخت هزینه نقل و انتقال سند خانه بر اساس عرف منطقه یعنی آنچه مورد قبول اکثریت جامعه است قابل انجام است. لازم به ذکر است هزینه های انتقال سند به نام خریدار صرفا شامل حق التحریر و حق الثبت در اسناد رسمی نمی باشد و قبل از آن نیز باید هزینه هایی از قبیل: هزینه سالانه، مالیات اجاره و سایر هزینه ها پرداخت شود. . ، پرداخت شود.


:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی


تبدیل سند وکالت به تک برگ
منظور از سند وکالت چیست؟ در مورد انتقال مالکیت اموال غیرمنقول یا مستغلات، قوانین ایران تشریفات قانونی خاصی را در رابطه با موضوع تنظیم سند مالکیت شامل می شود. در واقع شخصی در مقابل قانون مالک شناخته می شود که سند مالکیت معتبری به نام او ثبت شود. گاهی ممکن است ملکی با انعقاد مبایعه نامه، قرارداد و ... فروخته شود اما سند رسمی صادر نشده باشد.

در این گونه موارد که ملک فاقد سند رسمی باشد و یا سند رسمی ملک به نام شخصی غیر از مالک آن باشد، ممکن است ملک بین چند مالک دست به دست شود. در نتیجه امروزه در خصوص مالکیت اموال غیرمنقول انواع اسناد مالکیت از جمله اسناد تک برگی، اسناد سیمی و سربی با منگوله، اسناد بنچاق و ... وجود دارد.

طبق آخرین قوانین مربوط به ثبت اسناد و املاک، برای کلیه اموال غیرمنقول واقع در کشور باید سند مالکیت تک برگی صادر شود. سند تک برگی املاک مسکونی بر روی کاغذ فیبر مخصوص در ابعاد A4 صادر شده و با مهر برجسته دفتر اسناد رسمی حک شده است.

ممکن است برای برخی از املاک وکالت وجود داشته باشد. سند وکالت، وکالتنامه فروش است که توسط دفاتر اسناد رسمی صادر می شود. در ادامه این مقاله به بررسی راهکارهای قانونی لازم برای تبدیل سند وکالت به تک برگ می پردازیم.
مراحل قانونی تبدیل سند وکالت به یک برگه
برای تبدیل سند وکالتنامه به یک برگه باید طبق مبایعه نامه یا قرارداد بیع چندین اقدام قانونی انجام شود. در مورد املاک مختلف، به دلیل سابقه ثبتی متفاوت و ویژگی های جغرافیایی متفاوت، ممکن است اقدامات قانونی برای تبدیل سند وکالت به یک برگ متفاوت باشد. به عنوان مثال اگر ملک مشمول عوارض شهرداری پرداخت نشده باشد امکان تنظیم سند تک برگی وجود ندارد.

نکته حائز اهمیت در مورد سند وکالت این است که این گونه اسناد معمولا مدت زمانی دارند یعنی پس از اتمام مدت وکالت دیگر نمی توان بر اساس آن وکالت نامه تک برگی صادر کرد. برخی از مهمترین مراحل قانونی برای تبدیل سند وکالتنامه به یک برگه به شرح زیر است:

دارنده وکالتنامه از طرف مالک وکالت قانونی برای انتقال مالکیت و صدور سند تک برگی به نام خود یا شخص دیگری دارد. لذا دارنده سند وکالت نامه بدون نیاز به حضور مالک در ادارات و دفاتر مربوطه می تواند در مراجع ذیصلاح حضور یافته و اقدامات قانونی لازم را در خصوص صدور سند تک برگی انجام دهد.
دارنده وکالت باید از طرف مالک در شهرداری و ادارات مربوط مانند اداره برق، گاز و ... حضور یافته و استعلامات مربوطه را در مورد سابقه بدهی ملک اخذ نماید. در صورتی که ملک مشمول عوارض شهرداری و مالیات و ... باشد قبل از صدور سند تک برگی باید بدهی ملک پرداخت شود. پرداخت بدهی های مربوط به ملک اساساً بر عهده مالک است. اما ممکن است در مبایعه نامه طرفین به نحو دیگری تعیین تکلیف کرده باشند.
مراحل نهایی تبدیل سند وکالتنامه به یک برگه
پس از فراهم شدن شرایط قانونی برای تبدیل سند وکالتنامه به تک برگ، دارنده وکالت باید در مهلت مقرر در وکالتنامه به دفتر اسناد رسمی مراجعه و درخواست صدور وکالتنامه واحد را ارائه کند. سند ورق صدور سند تک برگی مستلزم پرداخت هزینه ثبت نام می باشد.

از دیگر موارد تبدیل سند وکالتنامه به تک برگ می توان به موردی اشاره کرد که فروشنده برخلاف تعهداتی که در مبایعه نامه پذیرفته است از حضور در دفتر اسناد رسمی برای انتقال سند خودداری می کند. در این صورت خریدار می تواند از دفترخانه گواهی غیبت دریافت کرده و با تقدیم دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی از فروشنده شکایت کند.
در فرآیند تبدیل سند وکالتنامه به یک برگ ممکن است حوادث حقوقی مختلفی رخ دهد. مثلاً در مورد ملکی که فاقد سابقه ثبتی است، صدور سند مالکیت تک برگی ممکن است موجب تغییر متراژ ملک مذکور مطابق قوانین شهرسازی شود.
نکات حقوقی مهم در زمینه صدور سند مالکیت تک برگی
سند مالکیت تک برگی جزو اسناد رسمی است. اسناد رسمی اسنادی هستند که توسط مأمور قانونی مطابق با آن صادر می شود
با مقررات قانونی اسناد رسمی قابلیت لازم الاجرا بودن را دارند و این اسناد قابل استناد در محاکم قضایی می باشد. در صورتی که سند تک برگی به طور غیرقانونی جعل شود یا کلمه یا حرفی به آن اضافه یا کم شود، جرم جعل در اسناد رسمی موضوع ماده 523 قانون مجازات اسلامی محقق می شود. در این صورت ممکن است مرتکب به 1 تا 10 سال حبس تعزیری محکوم شود.
قبل از صدور سند مالکیت تک برگی، دارنده وکالت باید در اداره ثبت شهرستان محل وقوع ملک حضور یافته و نسبت به استعلام سند رسمی ملک اقدام نماید. در استعلام های انجام شده میزان بدهی ملک، قابلیت و نحوه صدور سند مالکیت تک برگی اعلام می شود



:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

 

طلاق توافقي در تهران

در طلاق توافقي هم زن و شوهر خواهان طلاق هستند و هم در طلاق توافق مي كنند و هم در تمام مسائل مالي و غير مالي طلاق توافق مي كنند. در واقع در طلاق توافقي زوجين نيازي به داشتن دلايل محكمه پسند براي طلاق در دادگاه ندارند و براي تقديم دادخواست طلاق توافقي تنها شرط لازم، توافق زن و مرد براي طلاق است.

 

توافقات زوجين در طلاق توافقي عبارتند از:

 

1- ميزان و نحوه پرداخت مهريه و ميزان بخشش بخشي از آن

 

2- تعيين وضعيت نفقه و مخارج دوران عقد و عقد

 

3- در صورت داشتن فرزند مشترك، توافق در مورد حضانت و سرپرستي طفل و نحوه ملاقات با طفل.

 

4- توافق بر مهريه

 

5- بررسي و موافقت با شرايط اوليه در سند ازدواج در خصوص تقسيم اموال

 

6- هرگونه قرارداد مالي ديگر

زوجين بايد با توافق با يكديگر در مورد مسائل طلاق تصميم بگيرند و سپس توافقات خود را به صورت كتبي و امضا شده به دادگاه ارائه كنند.

 

همچنين در خصوص توافقات زوجين در طلاق نيز بايد توجه داشت كه امكان تغيير توافقات زوجين وجود دارد و زن و شوهر مي توانند در هر مرحله از دادرسي يا مراجعه به دفتر رسمي طلاق هنگام ثبت نام، آن را تغيير دهند. طلاق و يا حتي پس از ثبت طلاق. توافقات آنها را تغيير دهيد و بر اساس آن عمل كنيد.

 

همچنين در صورتي كه زوجين از طلاق توافقي پشيمان شوند، در صورت عدم مراجعه به دفترخانه براي اجراي و ثبت طلاق، اعتبار گواهي عدم امكان سازش پس از سه ماه پايان مي يابد و نيازي به مراجعه به دادگاه نيست. يا رأي دادگاه را لغو كند.

 

اگر تصميم به طلاق توافقي از همسرتان داريد اما از حقوق خود در طلاق توافقي اطلاعي نداريد با وكيل طلاق توافقي در تهران تماس بگيريد و از حقوق خود در طلاق توافقي مطلع شويد.

طلاق از طرف زن به دليل عسر و حرج

عسر و حرج يكي از مهم ترين دلايل طلاق از سوي زن است كه با اثبات آن توسط زوجه، دادگاه به درخواست زن، حكم طلاق را صادر مي كند.

 

عصر و حرج به معناي عسر و حرج است و حرج و حرج براي زن به معناي ايجاد شرايطي است كه زندگي مشترك با شوهر براي زن غيرقابل تحمل و سخت باشد و زن در صورت اثبات دلايل خود مي تواند از دادگاه تقاضاي طلاق كند.

 

مطابق ماده 1130 قانون مدني در صورتي كه ادامه نكاح موجب عسر و حرج زوجه باشد، زن مي تواند به حاكم شرع مراجعه و تقاضاي طلاق نمايد. در صورتي كه عسر و حرج مذكور در دادگاه ثابت شود، دادگاه مي تواند زوج را به طلاق اجباري كند و در صورت عدم امكان، زوجه با اذن حاكم شرع طلاق مي گيرد.

بر اساس تبصره اين ماده، عسر و حرج عبارت است از وقوع حالتي كه ادامه زندگي را براي زوجه مشكل مي كند و تحمل آن را براي زوجه مشكل مي كند و موارد زير از مصاديق عسر و حرج محسوب مي شود در صورتي كه توسط دادگاه تاييد شده است. :

 

1- ترك زندگي خانوادگي توسط همسر به مدت حداقل شش ماه متوالي يا نه ماه متناوب در مدت يك سال بدون عذر موجه.

 

2- اعتياد همسر به يكي از انواع مواد مخدر يا اعتياد وي به مشروبات الكلي كه موجب اختلال در زندگي خانوادگي شده و امتناع يا عدم امكان الزام وي به ترك در مدت زماني كه پزشك براي ترك اعتياد ضروري تشخيص داده است. .

 

3- محكوميت قطعي زوج به پنج سال حبس و بيشتر

 

4- ضرب و شتم يا هر نوع سوء رفتار مستمر زوج كه با توجه به حال زوجه قابل تحمل نباشد.

 

5- ابتلاي همسر به بيماريهاي صعب العلاج رواني يا عفوني يا هر بيماري صعب العلاج ديگري كه زندگي مشترك را مختل كند.

 

موارد مندرج در اين ماده مانع از آن نيست كه در ساير مواردي كه عسر و حرج زن در دادگاه احراز مي شود، حكم طلاق به نفع زوجه صادر شود.

طلاق از زوجه با شروط دو فرزندي ضمن عقد

در عقد 12 شرط وجود دارد كه در صورت احراز هر يك از آنها در دادگاه، زن حق طلاق مي گيرد و با اثبات آن در دادگاه خانواده مي تواند علاوه بر حقوق مالي از شوهر خود طلاق دهد.

 

12 شرط عبارتند از:

 

1- 6 ماه دادن را قطع كنيد

 

2- رفتار بد و بد رفتاري شوهر به حدي كه زن نتواند به زندگي مشترك با شوهر ادامه دهد.

 

3- بيماري صعب العلاج و خطرناك همسر به طوري كه ادامه زندگي با او سلامت همسر را به خطر مي اندازد.

 

4- جنون زوج در صورت عدم امكان فسخ. (جنون يكي از دلايل فسخ نكاح است).

 

5- در صورتي كه زوج به كاري كه به حيثيت و مصالح خانوادگي زن لطمه بزند مشغول باشد.

 

6- زوج به حبس و يا 5 سال يا بيشتر

 

(بهتر است زوجه براي اثبات اين دلايل از وكيل طلاق كمك بگيرد.)

 

7- اعتياد مضر همسر به طوري كه ادامه زندگي براي زوجه مشكل باشد. (به تشخيص دادگاه خانواده)

 

8- زوجين بدون دليل موجه به مدت 6 ماه متوالي زندگي خانوادگي را ترك مي كنند.

 

9- شوهر به ارتكاب جرمي كه خلاف حيثيت خانوادگي زن باشد محكوم شده باشد. (به تشخيص دادگاه)

 

10- بچه دار نشدن زوج به دليل ناباروري و غيره (بايد 5 سال از زندگي مشترك گذشته باشد)

 

11- مفقود شدن زوج در صورتي كه ظرف 6 ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پيدا نشود.

 

12- ازدواج مجدد زوجين بدون اذن همسر اول و به تشخيص دادگاه بين زوجين توسط شوهر رعايت نشود.



:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

 

 

مطالبه مهريه با بهترين وكيل مهريه در تهران

اگر زوجه بخواهد مهريه خود را مطالبه كند، بايد از قوانين و تشريفات ثبتي و مراجع قضايي در مورد مطالبه مهريه مطلع باشد. اين آگاهي را مي توان از طريق مشاوره با بهترين وكيل مهريه در تهران به دست آورد.

 

اولين نكته اي كه زوجه در مورد مطالبه مهريه بايد بداند اين است كه مطالبه مهريه از زوج فقط براي زمان طلاق و جدايي نيست و مهريه زوجه يك تكليف شرعي بر عهده زوج است كه بايد آن را بپردازد. زن او و زن مي تواند با توجه به تمكن مالي شوهر، مهريه خود را از او مطالبه كند و در صورت عدم پرداخت مهريه در صورت فوت زوج، زن مي تواند مهريه خود را از تركه شوهر مطالبه كند. ورثه مكلف به پرداخت مهريه هستند. زوجه از اموال ميت است.

 

همچنين در صورتي كه زوجه فوت كند و در زمان حيات خود مهريه خود را مطالبه نكرده باشد، در صورت فوت، اين بدهي بر عهده شوهر است و ورثه زوجه متوفي از قبيل فرزندان و پدر و مادر مي توانند مطالبه زوجه داشته باشند. جهيزيه از شوهرش و زوجين طبق قانون ملزم به پرداخت آن هستند.

مزاياي مطالبه مهريه توسط بهترين وكيل مهريه در تهران

زوجه براي وصول مهريه خود مي تواند به دفترخانه مراجعه و پس از آن در صورت عدم حصول نتيجه از طريق ثبت به شوراي حل اختلاف يا دادگاه خانواده مراجعه و شخصاً دادخواست مطالبه مهريه را به ذيصلاح تقديم نمايد. قدرت؛ اما مطالبه مهريه توسط بهترين وكيل مهريه در تهران داراي مزايايي است كه توصيه مي شود زوجه براي تنظيم و ثبت دادخواست مهريه از طرف خود و پيگيري رسيدگي به پرونده، وكيل مهريه تعيين كند. در صورت حضور وكيل مجرب مهريه در پرونده مطالبه مهريه، امكان گرفتن مهريه زوجه كه مهمترين حق مالي او در عقد نكاح است افزايش مي يابد.

برخي از مزاياي مطالبه مهريه زوجه از بهترين وكيل مهريه در تهران عبارتند از:

 

1- در صورت مطالبه وكيل مهريه، نيازي به حضور زوجه در دادگاه نيست و وكيل مهريه از طرف او در دادگاه حاضر مي شود.

 

2- بهترين وكيل مهريه در تهران مي تواند در كمترين زمان ممكن مهريه زوجه را وصول كند كه اين امر به دليل آگاهي وي از قوانين و تشريفات مراجع رسيدگي به دعاوي مهريه (ثبت، دادگاه خانواده و شوراي حل اختلاف) است.

 

3- بهترين وكيل مهريه در تهران براي جلوگيري از نقل و انتقال اموال زوجين به منظور اجتناب از پرداخت مهريه از دادگاه خانواده تقاضاي توقيف اموال زوجين را دارد.

 

4- اخذ قرار بازداشت زوج در صورت عدم پرداخت مهريه زوجه.

 

5- اثبات تمكن مالي زوج براي پرداخت مهريه زوجه و رد دادخواست طلاق زوج.

 

6- بهترين وكيل مهريه در تهران در صورت استنكاف زوج از پرداخت مهريه مي تواند حكم توقيف بگيرد و در صورتي كه اموال زوج جزء مستثنيات ديون نباشد، مهريه زوجه با فروش مال از طريق حراج

 

ممكن است زوجه به دليل بي اطلاعي از قوانين و تشريفات مراجع ذي صلاح در مطالبه مهريه نتواند خواسته خود را كه مطالبه مهريه است به درستي پيگيري كند و اين امر موجب ضايع شدن حقوق وي مي شود. به همين دليل توصيه مي شود زوجه قبل از طرح دادخواست مطالبه مهريه ابتدا با وكيل مهريه مشورت كند و وكالت بهترين وكيل مهريه در تهران را براي طرح دادخواست و پيگيري امور داشته باشد.

مطالبه مهريه توسط بهترين وكيل مهريه در تهران

در صورتي كه زوجه بخواهد وكالت بهترين وكيل مهريه در تهران را براي مطالبه مهريه خود داشته باشد، وكيل مهريه به ترتيب زير عمل مي كند:

 

وكيل مهريه ابتدا از طريق مراحل ثبتي نسبت به مطالبه مهريه اقدام مي كند و در صورت عدم موفقيت در وصول مهريه از طريق ثبت نام به دادگاه خانواده مراجعه و دادخواست مطالبه مهريه را به دادگاه تقديم مي كند.

مطالبه مهريه از طريق ثبت نام

بهترين وكيل مهريه در تهران براي مطالبه مهريه ابتدا از طريق ثبت اقدام مي كند. وكيل مهريه بايد با ارائه مدارك لازم كه شامل مدارك شناسايي و اصل قرارداد و وكالت نامه وكيل مي باشد به دفترخانه ثبت ازدواج مراجعه و تقاضاي صدور وصي نمايد. سپس سردفتر به درخواست وكيل زوجه برگه اجرائيه را صادر و وضعيت اجرائيه را به زوجه اعلام مي كند. همچنين سردفتر ميزان مهريه اي را كه از طريق مجري مطالبه شده در قرارداد قيد مي كند; به طوري كه همسر يا وكيل او نمي توانند به همان ميزان مهريه را از مرجع ديگري مطالبه كنند.

 

بهترين وكيل مهريه در تهران پس از اخذ اجرائيه به اداره ثبت مراجعه و تشكيل پرونده مي دهد. سپس اداره ثبت احوال مطالبه مهريه زوجه را به زوج اعلام مي كند و زوج پس از ابلاغ 10 روز فرصت دارد مهريه وي را پرداخت كند.

در صورت عدم پرداخت مهريه از سوي زوجين و عدم ارائه دادخواست پرداخت، اموال وي توقيف و با اجراي ثبت به فروش مي رسد.



:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

جهيزيه يا كابين مالي است كه مرد در دوران عقد اسلامي به همسر خود مي پردازد يا مكلف به پرداخت آن است.

 

 

 

طبق ماده 1082 قانون مدني زن پس از ازدواج مالك مهر مي شود و مي تواند هر نوع مالكيتي بر آن داشته باشد.

 

 

 

همچنين مهريه مال معيني است كه ارزش مالي دارد و در ضمن عقد نكاح در اختيار زوجه قرار مي گيرد و به زن داده مي شود و گاهي مي توان به جاي پول كاري به نفع زن انجام داد، مانند مرد. تعهد به آموزش قرآن به زن

 

 

 

در عقد دائم اگر در زمان عقد مهريه تعيين نشده باشد، عقد صحيح است و طرفين مي توانند بعد از عقد بر مهريه توافق كنند; اما در عقد موقت ( صيغه ) تعيين مهريه شرط لازم صحت عقد است و عدم تعيين مهريه و مدت عقد موقت موجب بطلان عقد مي شود.

 

انواع مهريه

 

مهريه انواع مختلفي دارد كه عبارتند از:

 

 

 

مهرالموسمي: اگر مهريه در ضمن عقد نكاح يا بعد از آن با رضايت طرفين تعيين شود به آن مهرالموسمي مي گويند. مهرالمسمي مال معيني است كه با توافق زوجين يا شخصي به انتخاب زوجين به عنوان مهريه تعيين مي شود.

 

 

 

مهرالمضل: مهريه اي است كه بر حسب عرف و عادت و بر حسب موقعيت زن از نظر سن و تحصيل و موقعيت خانوادگي و اجتماعي زن و بر حسب زمان و مكان تعيين مي شود.

 

 

 

موارد تعيين مهرالمثل: مهرالمثل زماني تعيين مي شود كه:

 

 

 

1- زماني كه مهرالموسمي معين نشده باشد و قرب باشد.

 

 

 

2- در صورت عدم وجود مهريه در عقد نكاح، پس از نزديكي، زن مستحق مهريه است.

 

 

 

3- در مواردي كه مهرالمصامي به دلايلي باطل است، پس از نزديكي، زن مستحق مهر المثل است.

 

 

 

4- مواردي كه مهريه معين نشده و مرد بعد از نزديكي زن خود را طلاق دهد.

 

 

 

مهرالمتعه: اگر در عقد نكاح مهري ذكر نشده باشد و شوهر قبل از نزديكي و تعيين مهر، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهر المتعه است. در مهرالماتا، وضعيت مرد از نظر توانايي اقتصادي و مالي در نظر گرفته شده است.

 

 

 

مهرالسنه: مهريه اي است كه پيامبر اكرم(ص) براي دخترش فاطمه(س) قرار داده است. اين مهر معادل 500 درهم است كه نوعي مهر است.

 

انواع مهريه از نظر زمان مطالبه

 

همانطور كه گفته شد زن مالك مهريه است و هر زمان كه بخواهد مي تواند مهريه خود را از شوهر مطالبه كند اما مهريه از نظر زمان مطالبه به دو دسته تقسيم مي شود:

 

 

 

1- مهريه عندالمطالبه

 

 

 

مهريه عندالمطالبه يعني هر وقت زن بخواهد مي تواند مهريه خود را از شوهرش مطالبه كند و شوهر مكلف به پرداخت مهريه است.

 

 

 

* نكته: در مواقعي كه مهريه عندالمطالبه باشد اصل بر اين است كه مرد توانايي پرداخت آن را دارد مگر اينكه خلاف آن ثابت شود و ثبوت بر عهده شوهر است و در واقع بايد ثابت كند كه كفايت مي كند. توانايي پرداخت كل مبلغ يا قسمت زيادي از مهريه را يكجا پرداخت نمي كند.

 

 

 

2- مهريه در صورت امكان

 

 

 

مهريه در نهايت به اين معناست كه پرداخت آن توسط مرد به همسرش مشروط به داشتن تمكن مالي است و اصل بر اين است كه مرد توانايي مالي براي پرداخت يكجاي مهريه را نداشته باشد.

 

 

 

*تبصره: در صورت تقاضاي مهريه زوجه، اصل بر اين است كه زوج قادر به پرداخت يكجا يا قسمتي از آن نيست و اثبات خلاف آن بر عهده زوجه است.

 

بهترين وكيل مهريه

 

بهترين وكيل مهريه، وكيلي است كه از آخرين قوانين مهريه و تشريفات دادگاه در خصوص مهريه آگاهي كامل داشته باشد. بهترين وكيل مهريه در تهران متخصص و حرفه اي با سابقه بالا و سابقه رسيدگي به پرونده هاي مشابه در خصوص دعاوي مربوط به جهيزيه و راهنمايي و مشاوره در اين زمينه موكلين و در صورت نياز وكالت مي نمايد. قبول دادخواست و پيگيري پرونده تا صدور حكم و اجراي آن.

 

 

 

بهترين وكيل مهريه در تهران به دعاوي جهيزيه مي پردازد كه برخي از آنها عبارتند از:

 

 

 

* مطالبه مهريه زوجه

 

 

 

* انصراف از پرداخت مهريه

 

 

 

* مصادره اموال زوجين

 

 

 

* بيرون رفتن زن و شوهر براي جهيزيه ممنوع است

 

 

 

* اثبات انجام معامله به قصد اجتناب از پرداخت مهريه توسط زوجين



:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

مطالبه مهريه از طريق دادگاه خانواده در تهران

در صورتي كه بهترين وكيل مهريه در تهران طي مراحل ثبتي نسبت به مطالبه مهريه زوجه اقدام كند و در وصول مهريه كوتاهي كند و زوج نيز اموالي براي توقيف در مراحل ثبت نداشته باشد، وكيل مهريه از طريق دادگاه خانواده يا دعوا. شوراي حل و فصل براي مطالبه مهريه اقدام مي كند

 

اگر مهريه زوجه كمتر از 20 ميليون تومان باشد بهترين وكيل مهريه در تهران بايد به شوراي حل اختلاف و در صورتي كه مهريه بيش از 20 ميليون تومان باشد به دادگاه خانواده مراجعه كند.

مراحل مطالبه مهريه از طريق دادگاه خانواده توسط بهترين وكيل مهريه در تهران عبارتند از:

 

1- ابتدا وكيل مهريه با مراجعه به دفاتر خدمات الكترونيك دادگستري نسبت به ثبت مطالبه مهريه اقدام مي نمايد.

 

۲- پس از ثبت درخواست مهريه، پرونده به دادگاه خانواده ارجاع مي شود.

 

3- در دادگاه خانواده پرونده به شعبه مورد نظر ارجاع و وقت رسيدگي تعيين مي شود.

 

4- ابلاغ شعبه و زمان رسيدگي به زن و شوهر و وكلاي آنان

 

5- تشكيل جلسه با حضور زن و شوهر يا وكلاي آنان

 

6- صدور حكم دادگاه خانواده در خصوص ميزان و نحوه پرداخت مهريه توسط زوجين

 

7- اجراي حكم به وسيله اجراي احكام

*تبصره: زوجه يا بهترين وكيل مهريه در تهران نمي تواند هم از طريق ثبتي و هم از طريق دادگاه خانواده مطالبه مهريه كند و طبق قانون بايد ابتدا از طريق ثبت و سپس از طريق دادگاه خانواده يا دادگاه خانواده اقدام كند. شوراي حل اختلاف. .

هزينه مطالبه مهريه از طريق ثبت نام

هزينه مطالبه مهريه از طريق ثبت يا حق الاجرا پنج درصد (نصف عشر دولتي) مهريه زوجه است كه به عهده زوج مي باشد.

تنظيم دادخواست ورشكستگي با بهترين وكيل مهريه در تهران

با توجه به راهنمايي بهترين وكيل مهريه در تهران همانطور كه گفته شد; مهريه زن دين است و شوهر بايد آن را بپردازد و زن مي تواند با توجه به تمكن مالي شوهر آن را مطالبه كند. همچنين در صورت استنكاف زوج از پرداخت مهريه، اموال وي ضبط و مهريه زوجه با فروش آن توسط دادگاه پرداخت مي شود.

 

اما آنچه گفته شد به اين معنا نيست كه زوج حقي ندارد و در صورت مطالبه مهريه زوجه بايد مهريه خود را يكجا بپردازد. اما قانون به نفع شوهر معسر نيز مقرراتي را مقرر كرده است كه در صورت عدم تمكن مالي زوج، زوج با توجه به تمكن مالي خود مي تواند مهريه زوجه را به صورت اقساط بپردازد و زوجه مهريه را دريافت خواهد كرد. مهريه به اين صورت پيدا كردن

 

در صورتي كه زوجه مهريه خود را مطالبه كند و زوج استطاعت پرداخت آن را نداشته باشد، زوج بايد با مراجعه به بهترين وكيل مهريه در تهران و دريافت راهنمايي هاي لازم، دادخواست پرداخت مهريه را ارائه و عدم توانايي خود را به اثبات برساند. پرداخت مهريه در دادگاه خانواده ، از پرداخت يكجاي مهريه همسرش معاف است و دادگاه با توجه به تمكن مالي وي پرداخت مهريه را به صورت اقساطي تعيين مي كند.

 

بهترين وكيل مهريه در تهران مي تواند كمك زيادي به زوجين در اثبات مهريه خود در دادگاه داشته باشد و به اين ترتيب حكم دادگاه مبني بر معافيت زوج از پرداخت مهريه به نفع وي صادر مي شود.

حق الوكاله بهترين وكيل مهريه در تهران چقدر است؟

موكلين مي توانند با پرداخت حق الزحمه و حق الوكاله بهترين وكيل مهريه در تهران از مزاياي حضور وي در پرونده خود در خصوص مهريه استفاده كرده و از دانش و تخصص وي در اين زمينه بهره مند شوند.

 

درست است كه موكل براي دريافت مشاوره و پيگيري پرونده خود هزينه مي كند و بايد حق الوكاله مهريه را بپردازد. اما در ازاي پرداخت حق الوكاله، شانس موفقيت موكل در پرونده بيشتر مي شود و همچنين زمان كمتري را صرف مي كنند. حق الوكاله بهترين وكيل مهريه در تهران چقدر است؟

 

براي پاسخ به اين سوال بايد گفت؛ چنانچه هر يك از زوجين جهت راهنمايي و مشاوره در خصوص جهيزيه و مطالبات مربوط به آن به دفتر بهترين وكيل مهريه در تهران مراجعه نمايند، صرفاً هزينه مشاوره با وكيل مهريه را بر اساس زمان صرف شده و جلسات مشاوره پرداخت خواهند كرد. اما در صورتي كه موكل بخواهد علاوه بر مشاوره جهت پيگيري پرونده، به بهترين وكيل مهريه در تهران مشاوره دهد، بايد با توجه به مراحل رسيدگي و دفعات مراجعه وكيل، حق الوكاله وكالت را بپردازد. مقامات قضايي و جمع آوري اطلاعات و همچنين سختي پرونده و زمان صرف شده. براي گرفتن نتيجه بايد هزينه كرد



:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

طلاق بائن در تهران (طلاق بدون رجوع)

طلاق متقابل طلاقي است كه پس از طلاق رابطه زناشويي بين زن و شوهر به كلي از بين مي رود و مرد نمي تواند در حين طلاق به همسر سابق خود مراجعه كند. البته خُلّه و طلاق مباركه كه يكي از انواع طلاق صريح است كه زن با دادن مهريه خود طلاق مي‌گيرد، در صورت مطالبه تمام يا قسمتي از مهري كه در حين طلاق داده است، طلاق باطل مي‌شود. براي بازگشت باز باشيد

 

طلاق باين نيز به چند دسته تقسيم مي شود كه عبارتند از:

 

1- طلاق از زن باكره (زني كه بعد از ازدواج با او رابطه جنسي نداشته است)

 

2- طلاق دختر صغير (دختري كه 9 سال تمام نشده باشد.

 

3- طلاق زن يائسه

 

4- طلاق طلاق

 

5- طلاق مبارك

 

6- طلاق ثالث يا طلاق سه گانه

 

7- طلاق نوع ديگري نيز وجود دارد كه به آن طلاق شرعي مي گويند. در اين نوع طلاق، حاكم شرع، زن مردي را كه نه نفقه او را مي دهد و نه او را طلاق مي دهد، طلاق مي دهد.

در طلاق رجعي مرد مي تواند بدون نياز به ازدواج جديد و شروع مجدد زندگي مشترك به همسر خود رجوع كند و عقد قبلي با تمام آثارش پابرجا بماند. در طلاق رجعي زوجين از يكديگر ارث مي برند و زوجه مستحق نفقه است و زوجه مي تواند در خانه مرد بماند.

 

در طلاق خلع و مباركه كه يكي از انواع طلاق صريح است و زن با دادن مهريه خود را طلاق مي دهد، در صورتي كه زن تمام يا قسمتي از مهر خود را كه در حين طلاق داده مطالبه كند، طلاق باطل است. صريح مي شود و تبديل به طلاق رجعي مي شود. و مرد مي تواند در هنگام طلاق به زن برگردد و زندگي مشترك خود را دوباره آغاز كند.

انواع طلاق بر اساس متقاضي طلاق

اگر هر يك از زوجين به تنهايي يا هر دو تصميم به طلاق گرفتند، ابتدا بايد تقاضاي طلاق كنند. اكنون طبق قانون طلاق در ايران، طلاق بر اساس اينكه چه كسي دادخواست طلاق را به دادگاه مي‌دهد به دو دسته كلي تقسيم مي‌شود:

 

1- طلاق يك طرفه: زماني كه تنها يكي از زوجين تصميم به طلاق و جدايي مي گيرد و با تقديم دادخواست طلاق از دادگاه خانواده تقاضاي طلاق مي كند، طلاق يك طرفه است. طلاق يك طرفه ممكن است توسط مرد يا زن باشد.

 

طلاق يك طرفه به دو دسته تقسيم مي شود:

 

طلاق از يك مرد

 

طلاق از همسر

 

2- طلاق توافقي: اگر زن و مرد بر طلاق توافق كنند، طلاق توافقي خواهد بود.

بر اساس قانون، مرد حق طلاق دارد و هر زمان كه بخواهد مي تواند با تقديم دادخواست طلاق از طرف مرد، زن خود را طلاق دهد، البته بايد توجه داشت كه براي طلاق زن، مرد بايد زن خود را طلاق دهد. . ابتدا بايد حقوق مالي زن كه شامل مهريه است پرداخت شود، نفقه، نفقه، جهيزيه و تقسيم اموال زوج در طلاق و سپس به درخواست او حكم طلاق يا گواهي عدم امكان سازش صادر مي شود. و مرد مي تواند طلاق را اجرا و ثبت كند. همچنين در صورتي كه مرد توانايي مالي براي پرداخت يكجاي حقوق مالي زوجه را نداشته باشد، مي تواند با تقديم دادخواست معوقه، پرداخت مهريه و ساير حقوق مالي زوجه را به صورت اقساطي درخواست كند.

 

يكي از نكات مهمي كه مرد در طلاق بايد به آن توجه كند دلايل طلاق مرد است زيرا اگر مردي بخواهد با دليل موجهي مانند خيانت زن خود را طلاق دهد نيمي از دارايي مرد در اختيار مرد قرار نمي گيرد. مرد. زن مطلقه

زن حق طلاق ندارد و براي تقديم دادخواست طلاق بايد دلايل موجه و محكمه پسند به دادگاه ارائه كند تا پس از اثبات دلايل طلاق، حكم طلاق به دادگاه صادر شود. زن درخواست او

 

يكي از مهمترين دلايل طلاق زنان سختي و خجالت است. مطابق ماده 1130 قانون مدني، در صورتي كه ادامه نكاح موجب عسر و حرج زوجه باشد، زن مي تواند به حاكم شرع مراجعه و تقاضاي طلاق نمايد. بر اساس تبصره اين ماده عسر و حرج عبارت است از پيدايش حالتي كه ادامه زندگي را براي زوجه با مشكل مواجه كرده و تحمل آن را براي زوجه سخت كند و زوجه مي تواند به دادگاه مراجعه و تقاضاي طلاق كند. . از طرف همسر به دليل سختي و خجالت. و درد را احساس كنيد.

 

طلاق از طرف زن نيز با شروط دوازده گانه ضمن عقد امكان پذير خواهد بود و زن مي تواند با اثبات هر يك از موارد مندرج در عقد از دادگاه تقاضاي طلاق كند.



:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی


طلاق چيست؟
طلاق به معناي پايان قانوني ازدواج و جدايي زوجين از يكديگر است و در نتيجه حقوق و تكاليف متقابلي كه بين زوجين در زمان ازدواج وجود داشته از بين مي رود.

طلاق يكي از وقايع است، زيرا مرد حق طلاق دارد و طلاق يك طرفه توسط مرد انجام مي شود.

طبق ماده 1139 قانون مدني، طلاق مخصوص عقد دائم است و زن در عقد منقطع با انقضاي مدت يا توسط شوهر طلاق مي‌گيرد.
مراحل طلاق براي ايرانيان مقيم خارج از كشور
طلاق به معناي پايان قانوني ازدواج و جدايي زوجين از يكديگر و پايان يافتن رابطه زناشويي بين آنها و در نتيجه از بين رفتن حقوق و تكاليف متقابلي است كه در زمان ازدواج بين زوجين وجود داشته است.

طبق ماده 1139 قانون مدني، طلاق مخصوص عقد دائم است و زن در عقد منقطع با انقضاي مدت يا توسط شوهر طلاق مي‌گيرد.

طبق ماده 1133 قانون مدني مرد حق دارد و هر وقت بخواهد مي تواند زن خود را طلاق دهد بنابراين طلاق از اقعات است يعني طلاق يك طرفه است و به اراده مرد انجام مي شود.
انواع طلاق بر اساس رجوع در طلاق
امتناع بعد از طلاق به اين معناست كه مرد پس از طلاق به همسر خود برگردد و در دوران طلاق به زندگي مشترك ادامه دهد و با اين رجوع ازدواج قبلي با تمام آثارش ادامه پيدا كند و نيازي به ازدواج مجدد نباشد.

انواع طلاق بر اساس مرجع به دو دسته تقسيم مي شوند:

1- طلاق باين (طلاق بدون رجوع)

2- طلاق رجعي
طلاق باين
طلاق باين به طلاقي گفته مي شود كه پس از طلاق رابطه زناشويي بين زن و شوهر به كلي از بين مي رود و مرد نمي تواند در دوران طلاق بين به همسر سابق خود مراجعه كند و دوباره زندگي مشترك را آغاز كند. ، براي انعقاد عقد بايد زن و شوهر باشد.

انواع طلاق عبارتند از:

1- طلاق از زن باكره (زني كه با او همبستر نشده است).

2- طلاق صغير (دختري كه هنوز 9 سالش نشده است)

3- طلاق طلاق

4- طلاق مبارك

5- طلاق زن يائسه

6- طلق سه گانه يا طلق سوم

7- نوع ديگري از طلاق وجود دارد كه به آن طلاق شرعي مي گويند. در اين نوع طلاق، حاكم شرع، زن مردي را كه نه نفقه او را مي دهد و نه طلاق مي دهد، طلاق مي دهد.
در طلاق رجعي مرد مي تواند در مدت طلاق بدون نياز به انعقاد عقد جديد نزد همسر خود رجوع كند و زندگي زناشويي خود را دوباره آغاز كند. مي تواند در خانه يك مرد بماند.

در طلاق خلع و مبارات كه از انواع طلاق صريح است، زن با دادن مهريه خود طلاق مي گيرد، بنابراين در ايام طلاق اگر زن مهريه خود را كه داده مطالبه كند، طلاق از حالت صريح خارج مي شود. و تبديل به طلاق رجعي مي شود. و مرد مي تواند در مدت طلاق به همسر خود مراجعه كرده و به زندگي مشترك خود ادامه دهد.
انواع طلاق بر اساس رجوع در طلاق
امتناع در طلاق به معناي بازگشت مرد به زن پس از طلاق و ادامه زندگي مشترك در دوران طلاق است و با اين اشاره ازدواج قبلي با تمام آثارش ادامه دارد و نيازي به ازدواج مجدد نيست. البته ثبت مرجع براي مرد الزامي است و در صورت عدم ثبت مرجع به پرداخت جزاي نقدي يا حبس محكوم مي شود.

طلاق بر اساس مرجع در طلاق به دو دسته تقسيم مي شود:

* طلاق بين (بدون مرجع)

*طلاق رجعي
انواع طلاق بر اساس متقاضي طلاق
اگر زن و مردي بخواهند طلاق بگيرند ابتدا بايد دادخواست طلاق بدهند تا درخواست طلاق زن يا مرد در دادگاه بررسي شود و سپس دادگاه در اين خصوص تصميم مقتضي را صادر كند.

بر اساس درخواست طلاق و تقديم دادخواست طلاق به دادگاه خانواده، طلاق به دو دسته كلي تقسيم مي شود:

1- طلاق يك طرفه

2- طلاق توافقي



:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

در طلاق توافقي در تهران زوجين در چه مواردي توافق مي كنند؟
همانطور كه گفته شد در طلاق توافقي زن و شوهر بايد بدون دخالت دادگاه در مورد مسائل مالي و غير مالي طلاق توافق كنند.

توافقات زوجين در طلاق توافقي عبارتند از:

1- ميزان و نحوه پرداخت مهريه توسط زوجين

2- نحوه پرداخت نفقه زوجه

3- حضانت فرزند

4- حق ملاقات با طفل پس از طلاق

5- استرداد جهيزيه زوجه

6- تقسيم اموال زوجين

7- هر گونه قرارداد مالي ديگري كه در قرارداد مشخص شده باشد.

براي اطلاع از حقوق خود در طلاق توافقي با بهترين وكيل طلاق توافقي در تهران تماس بگيريد و هر سوالي داريد بپرسيد.
ميزان و نحوه پرداخت مهريه در طلاق توافقي
مهريه يكي از مهمترين حقوق مالي زوجه پس از عقد است و در صورت بلامحل بودن مهريه زن مي تواند هر زمان كه بخواهد مهريه خود را از شوهر مطالبه كند. همچنين زوجه مي تواند تمام يا قسمتي از مهريه خود را طبق توافق با شوهر بدهد.
طلاق يك طرفه
طلاق يك طرفه طلاقي است كه در آن فقط يكي از زوجين تصميم به طلاق گرفته و دادخواست طلاق يك طرفه را به دادگاه خانواده تقديم مي كند. طلاق يك طرفه ممكن است از طرف مرد يا زن درخواست شود.

در واقع در طلاق يك طرفه به دو دسته تقسيم مي شود:

1- طلاق از مرد

طبق ماده 1133 قانون مدني، مرد حق طلاق دارد و هر زمان كه بخواهد مي تواند با تقديم دادخواست طلاق و پرداخت حقوق مالي زن خود را طلاق دهد. مهريه، نفقه، اجرت عرفي ايام عقد، تنصيف دارايي زوج، استرداد جهيزيه از حقوق مالي زن است كه مرد بايد در زمان طلاق براي صدور حكم طلاق بپردازد. عدم امكان سازش) بنا به درخواست وي.

2- طلاق توسط زن

زن حق طلاق ندارد و بايد دلايل مساعد براي تقديم دادخواست طلاق به دادگاه ارائه كند. عسر و حرج و دوازده شرط عقد از مهمترين دلايل طلاق از زن است.

در مورد طلاق از طرف زن به دليل عسر و حرج و شروط دوازده گانه عقد، زن بايد دلايل خود را در دادگاه ثابت كند تا به درخواست او از طرف دادگاه حكم طلاق صادر شود.
پرداخت نفقه در طلاق توافقي
نفقه يكي ديگر از حقوق مالي زوجه است كه از زمان عقد به عهده شوهر است و مرد مكلف به پرداخت نفقه زن است. مرد بايد مسكن و اثاثيه مناسب براي زندگي مشترك تهيه كند و مخارج زندگي زن را بپردازد.

پرداخت نفقه زوجه به قدري اهميت دارد كه قانونگذار عدم پرداخت نفقه و ترك نفقه را جرم مي داند و در صورت شكايت زوجه به دليل ترك نفقه علاوه بر پرداخت نفقه معوقه، پرداخت نفقه زوجه را جرم مي داند. او نيز به حبس محكوم خواهد شد. همچنين ترك نفقه يكي از دلايل موجه طلاق زوجه است و در صورت ترك نفقه زوجه مي تواند به دادگاه خانواده مراجعه و تقاضاي طلاق نمايد.

زوجين در طلاق توافقي بايد در مورد نفقه معوقه زوج يا نفقه زوج در مدت طلاق توافق كنند.
حضانت فرزند در طلاق توافقي
همانطور كه گفته شد در طلاق توافقي زن و مرد بايد بدون دخالت دادگاه در مورد طلاق به توافق برسند، از جمله مسائل طلاق كه زوجين بايد تصميم بگيرند و توافق كنند، حضانت طفل در طلاق. توافقي است. .

در صورتي كه زوجين داراي فرزند مشترك باشند، بايد توافق كنند كه نفقه و حضانت فرزند پس از طلاق بر عهده چه كسي خواهد بود. زن و شوهر بايد پس از طلاق در مورد حضانت فرزند به توافق برسند.

پس از اينكه زوجين بر سر حضانت فرزند پس از طلاق توافق كردند و موافقت خود را به دادگاه اعلام كردند، بايد بر اساس آنچه پس از طلاق توافق كرده اند عمل كنند و نمي توانند كاري خلاف توافق انجام دهند.

در صورتي كه يكي از والدين در مورد حضانت طفل بر خلاف توافق نامه عمل كند، پدر و مادر ديگر مي توانند به دادگاه خانواده مراجعه كرده و او را ملزم به اجراي توافق در مورد حضانت طفل كنند.
حق ملاقات با طفل پس از طلاق توافقي
پس از طلاق، حضانت فرزند به عهده يكي از والدين است و حق ملاقات فرزند متعلق به طرف مقابل است كه با توجه به سن فرزند و رابطه با هر يك از والدين، زمان ملاقات با كودك از ساعت 24 تا 72 در پايان هفته تعيين مي شود. و در طلاق توافقي زمان و مكان ملاقات با طفل توسط والدين تعيين مي شود. همچنين زوجين پس از طلاق حتي پس از ثبت طلاق نيز مي توانند توافقات خود را در خصوص زمان و مكان ملاقات با فرزند تغيير دهند، اما پس از اعلام تغييرات در خصوص ملاقات با فرزند بايد مطابق آن اقدام كنند.



:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

 

اجراي جهيزيه در تهران اگر مي خواهيد از طريق شوراي حل اختلاف درباره نحوه اجراي مهريه اطلاعاتي كسب كنيد، اين مطلب نوشته شده در اين زمينه را مطالعه كنيد.

دريافت جهيزيه با اجراي جهيزيهيكي از مسائل حقوقي مهم و بحث برانگيز كه به معضلي اجتماعي تبديل شده است، موضوع مهريه و اجراي مهريه است. با توجه به شرايط، قوانين و جزئيات مربوط به دريافت جهيزيه، قطعا براي اجراي مهريه و انجام مراحل قانوني نياز به مشاوره حقوقي و مراجعه به وكيل خوب و متخصص در زمينه مهريه وجود دارد.روش هاي دريافت مهريهزن مي تواند بعد از طلاق يا در طول زندگي با شوهر، مهريه خود را مطالبه كند. با توجه به مراحل قانوني و مدت زمان دريافت مهريه، بهتر است حتي الامكان مهريه به صورت توافقي دريافت شود، اما در صورت عدم تمايل مرد به پرداخت مهريه، زن بايد از روش هاي قانوني براي دريافت مهريه استفاده كند. مهريه
اولين و بهترين راه براي دريافت جهيزيه اجراي آن از طريق اداره ثبت است. زوجه مي تواند با مراجعه به اجراي ثبت، اموال زوج را مصادره كند و بدين ترتيب از انتقال اموال خود به ديگري جلوگيري كند. يكي ديگر از راه هاي دريافت مهريه در صورت عدم وجود شرايط اقدام از طريق ثبت و در صورت نرسيدن به نتيجه از طريق دادگاه است.
از ديگر راه هايي كه زوجه مي تواند براي فشار بر مرد و گرفتن مهريه استفاده كند، ترك مرد ممنوع است. به اين صورت كه اگر مهريه عندالمطالبه باشد و مرد تمكن مالي كافي براي پرداخت مهريه داشته باشد و باز هم مهريه زوجه را نپردازد، زوجه مي تواند از طريق اداره ثبت احوال او را به اجبار از خارج شدن منع كند. . براي پرداخت مهريهراه ديگر اين است كه اگر ارزش مادي مهريه زن زير 20 ميليون تومان باشد، مي تواند از طريق شوراي حل اختلاف، مهريه خود را مطالبه كند. اگرچه معمولاً محدوديت هاي شوراهاي حل اختلاف باعث مراجعه بيشتر افراد به دادگاه مي شود، اما اقدام از طريق شوراي حل اختلاف مزايايي نيز دارد.
با اقدام از طريق شوراي حل اختلاف، رسيدگي كوتاهتر مي شود و متقاضي در نوبت نمي ماند، اما اگر مبلغ مهريه بالاي 20 ميليون باشد، بهتر است از ديگر راه هاي قانوني ذكر شده براي اجراي مهريه استفاده شود.
مراحل اخذ جهيزيه از طريق شوراي حل اختلافرسيدگي به دعاوي خانواده از قبيل مطالبات مهريه، تمكين، حضانت و نفقه طبق ماده ۴ قانون حمايت خانواده در صلاحيت دادگاه خانواده است. اما رسيدگي به دعاوي مربوط به مهريه، جهيزيه و نفقه در صورت داشتن اين شرايط بايد در شوراهاي حل اختلاف مطرح شود.
در صورتي كه ميزان مطالبات مربوط به مهريه، نفقه و مهريه تا سقف 20 ميليون تومان باشد.در صورتي كه قبل از اقامه دعواي مذكور، دادخواست طلاق داده نشده باشد، زيرا دادخواست طلاق در صلاحيت دادگاه خانواده است.بنابراين اگر دادگاه خانواده حكم طلاق صادر كند در همان حكم مهريه، مهريه و نفقه را تعيين مي كند و نيازي به رسيدگي شورا به اين دعاوي نيست.
رسيدگي به مطالبه مهريه در اين موارد با تقديم دادخواست به شوراي حل اختلاف آغاز مي شود. زوجه توجه داشته باشد كه در صورت عدم طرح دعواي اصلي مهريه ظرف مدت 10 روز از تاريخ صدور قرار تأمين مطالبه، با درخواست زوج، اموال از توقيف خارج مي شود.
با اقدام زوجه از طريق شوراي حل اختلاف براي مطالبه مهريه، در صورت ناتواني زوج در پرداخت مهريه، مي تواند با تقديم دادخواست طلاق، تقاضاي تقسيم مهريه كند.
وكيل مطالبه مهريهخانمي كه قصد دريافت مهريه خود را دارد بايد بداند كه بدون داشتن تجربه و دانش حقوقي نمي تواند به راحتي اين روند را طي كند، پس بهتر است از مشاوره و كمك وكيل متخصص در دعاوي بهترين و سريع ترين راه را براي دريافت مهريه انتخاب كند. از خانواده و جهيزيه استفاده كنيد.
براي انتخاب بهترين وكيل مهريه بايد عواملي مانند: دانش، تخصص، سابقه، حسن نيت، مهارت و تجربه وكيل را بررسي كند.



:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

حضانت فرزند بدون طلاق در تهران همانطور كه مي دانيد بحث حضانت فرزند معمولا پس از طلاق و جدايي والدين و يا فوت يكي از والدين كودك مطرح مي شود. اما اين سوال وجود دارد كه آيا مي توان حضانت فرزند را قبل از طلاق گرفت؟ اگر اين امكان وجود دارد، چگونه مي توان بدون طلاق حضانت را گرفت؟

تعريف حضانت كودك
حضانت يك اصطلاح عربي است و در قوانين ايران كه برگرفته از احكام اسلام است، براي مفهوم ولايت، نفقه و تربيت فرزند به كار مي رود. در موضوع حضانت، رشد جسماني كودك بيش از رشد بعد اخلاقي كودك مورد توجه قرار مي گيرد.
   طبق قانون 1168 هجري قمري، نگهداري و حضانت فرزندان به عنوان يك حق و وظيفه بر عهده والدين است. بنابراين هيچكس نمي تواند بدون دليل و دليل موجه و قانون و حكم دادگاه اين حق را از پدر يا مادر سلب كند. (ماده 1175 ق.م.)
همچنين با توجه به اينكه حضانت بر عهده والدين است، والدين نمي توانند از نگهداري، تأمين مالي و تربيت فرزند يا فرزندان خود اجتناب كنند و در صورت امتناع از نگهداري طفل، با تكليف قانوني مواجه مي شوند. (1172 بعد از ميلاد)
طبق ماده 1178 ق.م ابوين يعني پدر و مادر مكلفند طفل يا اولاد را به اندازه توانايي خود تربيت كنند و از آنها كوتاهي نكنند. يعني نسبت به تحصيل خود سهل انگاري و سهل انگاري نكنند.
بنابراين تا زماني كه پدر و مادر با هم زندگي مي كنند، حضانت فرزند يا فرزندان بر عهده هر دو است.اما هنگام جدايي طبق اصلاحيه ماده 1169 ق.م مصوب 1382: براي حضانت اولاد مادر تا سن هفت سالگي اولويت دارد و بعد از آن اولويت با پدر است مگر اينكه مصلحت كودك به چيز ديگري نياز دارد بعد از 7 سال تمام در صورت اختلاف با رأي دادگاه تكليف حضانت تعيين مي شود.
وقتي كودك به سن بلوغ رسيد (پسر 15 قمري، دختر 9 سال) مي توانند انتخاب كنند كه با كدام يك از والدين خود زندگي كنند. در هر صورت تأمين مخارج و نفقه فرزند با پدر است.
در صورت فوت يكي از پدر و مادر بر اساس ماده م 1171 ق.م.حضانت با پدر يا مادري است كه در قيد حيات است و اگر پدر فوت كرده باشد و براي طفل قيم معين كرده باشد حضانت همچنان با او خواهد بود. مادر، مگر اينكه مادر شرايط لازم براي حضانت را نداشته باشد و طبق نظر دادگاه، حضانت مادر به نفع طفل نباشد.
اما اگر پدر و مادر هر دو فوت كنند، حضانت طفل به عهده جد پدري است و اگر در قيد حيات نباشد، حضانت طفل به ترتيب ارث بر عهده نزديك ترين فرد خانواده است.
حضانت فرزند بدون طلاقبا توجه به توضيحات ارائه شده، معمولاً بحث حضانت پس از طلاق يا فوت يكي از والدين يا هر دو مطرح مي شود، اما قبل از طلاق، حضانت به عنوان يك حق و تكليف قانوني بر عهده پدر و مادر است.
با اين حال، ممكن است قبل از طلاق نيز شرايطي مانند اختلافات خانوادگي يا عدم صلاحيت والدين وجود داشته باشد كه موضوع حضانت فرزند را مطرح كند.
در اين موارد شرايط قانوني خاصي وجود دارد كه به موجب آن حضانت يكي از والدين يا هر دو توسط دادگاه سلب و به ديگري واگذار مي شود.
بنابراين، مسئوليت حضانت طفل يا فرزندان قبل از طلاق، هميشه بر عهده والدين است، مگر در شرايط خاصي كه نياز به تعيين تكليف حضانت باشد يا عدم صلاحيت يكي از والدين يا هر دو به تأييد دادگاه برسد.
در بحث حضانت، اصل بر رعايت مصلحت طفل است، بنابراين اگر مثلاً نحوه تربيت و نگهداري پدر به مصلحت طفل نباشد و در خطر باشد، هر يك از اقارب حتي مادر نيز مي تواند براي سلب حضانت از پدر به دادگاه مراجعه كند. به همين ترتيب امكان درخواست حضانت از طرف پدر براي مادر وجود دارد. به همين ترتيب هيچ يك از والدين حق حضانت را ندارند و به درخواست بستگان يا اولياي دم حق حضانت از آنها سلب مي شود.
مستند اين راي ماده 1173 قانون مدني است كه مواردي از ابطال و تغيير حضانت را بيان مي كند. در اين ماده آمده است: هر گاه سلامت جسماني يا تربيت اخلاقي طفل به دليل عدم مراقبت يا انحطاط اخلاقي پدر يا مادري كه طفل تحت حضانت اوست در خطر باشد دادگاه مي تواند از بستگان طفل درخواست كند. يا قيم او يا به درخواست رئيس قوه قضائيه هر تصميمي را كه براي حضانت طفل مقتضي و ضروري بداند اتخاذ كند.

 



:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

 

مهريه در طلاق توافقي در تهران
امروزه با گسترش روابط و دنياي ديجيتال و فضاي مجازي، زندگي ها تغيير كرده و روابط افراد بسيار بيشتر شده است و گاهي با افراد ناشناس يا غيرقابل اعتماد وارد روابط خانوادگي مي شوند و ازدواج مي كنند، گاهي بعد از يك دوره زندگي و اختلاف. . سليقه و فرهنگ آنها گاهي كارشان را به دادگاه كشانده و باعث جدايي آنها شده است و اينجاست كه اختلافاتشان نمايان مي شود و گاهي دچار مشكل و عدم توافق مي شوند.و دادگاه بايد بين آنها داوري كند و طبق قوانين مكتوب كشور بين آنها حكم صادر كند. در اين صورت طلاق توافقي يكي از بهترين راه حل هايي است كه وجود دارد و سريع به نتيجه مي رسد. به گونه اي كه هر كدام از آن ها بخشي از حقوق خود را مي گذرانند و كار را تمام مي كنند.
اگر زن و مرد بخواهند با توافق يكديگر از هم جدا شوند. آنها بايد در مورد همه پرونده ها به توافق برسند و سپس پرونده خود را به شعبه دادگاه تحويل دهند.در جامعه كشورهاي اسلامي حق طلاق مرد با حق مهريه زن مقايسه مي شود. وقتي طلاق توافقي صورت مي گيرد، با توجه به اينكه حق طلاق توافقي بوده است، حق مهريه نيز كاملاً توافقي است، در اين صورت پرداخت مهريه طبق توافق زن و مرد است.حال طبق توافق زن و مرد مي توان مهريه را به طور كامل يا اقساط پرداخت كرد و يا زن و مرد توافق كنند كه در ازاي حق طلاق مرد، زن نيز منصرف شود. مهريه اش . و مهريه اش را بدهد كه در اكثر موارد زن براي طلاق توافقي از شوهرش مهريه خود را خرج مي كند.
نفقه در طلاق توافقيوقتي زن و مردي با هم ازدواج كنند و عقد بين آنها خوانده شود، نفقه زن به عهده مرد است. مثلا زن و شوهري كه چند سالي است با هم زندگي مي كنند و در اين سال ها زن از مرد نفقه اي دريافت نكرده است. در زمان طلاق مي تواند نفقه اين سال ها را از همسرش مطالبه كند. البته دريافت نفقه به طور كامل يا اگر بخواهد نفقه خود را ببخشد منوط به توافق زن و شوهر است.اگر طلاق توافقي باشد، چون معمولا مردها تمايلي به جدايي از همسر خود ندارند، در اين صورت زن براي گرفتن طلاق توافقي از نفقه خود صرف نظر مي كند. اين بخشش از سوي زن مي تواند در مقابل متقاعد كردن مرد به جدايي و طلاق موثر باشد، توافقي كه گاهي جواب مي دهد و گاهي بي نتيجه است، اما در هر صورت كاملاً منوط به توافقي است كه بين منعقد مي شود. زن و شوهر
مهريه در طلاق توافقيوقتي زن و مردي با هم ازدواج مي كنند و خانه اي مشترك براي خود انتخاب مي كنند، معمولاً طبق آداب و رسومي كه از گذشته تاكنون وجود دارد، زن براي شروع زندگي مشترك جهيزيه اي از خانواده دريافت مي كند. او با خود ثروت به خانه مي آورد. او مي تواند اين مهريه را ليست كند و از شوهرش بخواهد كه آن را امضا كند تا در زمان طلاق بدون مشكل مهريه خود را پس بگيرد.
و در صورت بروز مشكل بين زن و شوهر، زوجه مي تواند ليست خود را به دادگاه ارائه و تصميم به استرداد مهريه از دادگاه بگيرد. در بسياري از موارد معمولا زن با حكم قضايي مهريه خود را پس مي گيرد.نگهداري از فرزندان در طلاق توافقيبعد از طلاق دغدغه زنان حضانت فرزندان است و معمولا در طلاق بر سر حضانت فرزندان توافق مي كنند. دادگاه بر اساس اين قرارداد حكم صادر مي كند. زيرا توافقي كه بين زن و شوهر در مورد حضانت فرزندان انجام شده براي دادگاه مهم است.
تقسيم اموال در طلاقبر اساس قوانين اسلام، زن و مرد هر دو در اداره اموال خود مستقل هستند و مي توانند هر طور كه مي خواهند اموال خود را كنترل و اداره كنند. زن در دوران عقد مي تواند هر آنچه را كه به دست آورده است اعم از منقول و غير منقول اداره و تصرف كند. و همچنين اگر مردي متاهل هم باشد بايد در اموال شخصي خود كاملاً دخالت كند.
البته زن و شوهر مي توانند در مورد شرايط و ضوابط تقسيم اموال توافق كنند كه خلاف قانون نباشد و سردفتر عقد توافقي را در عقدنامه بنويسد. با توجه به شرط مندرج در سند ازدواج و امضاي زوجين، در صورتي كه تقاضاي طلاق خواسته زوجه نباشد، مرد موظف است تمام اموال و اموالي را كه در دوران عقد با همسرش به دست آورده، به نصف تقسيم كند. نيم. اموال خود را به همسرش واگذار كند.



:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

 

وكيل براي حذف نام همسر از شناسنامه در تهران

 يكي از مواردي كه بسياري از افراد به دنبال كسب اطلاعات در مورد آن هستند، حذف نام همسر از شناسنامه پس از اتفاقاتي مانند: جدايي و طلاق يا فوت وي است.حذف نام همسر از شناسنامهحذف نام همسر از شناسنامه در هر شرايطي مقررات خاص خود را دارد و در برخي موارد امكان پذير نيست و يا نياز به استفاده از روش هاي خاص خود دارد كه در اين موارد يك وكيل مجرب و متخصص مي تواند به متقاضي كمك كند.
حذف نام همسر سابق از شناسنامه زن پس از جدايياگر طلاق بعد از رابطه جنسي صورت گرفته باشد، سازمان ثبت احوال از حذف نام همسر سابق از شناسنامه خودداري مي كند. اما در عمل روش هايي وجود دارد كه يك وكيل حرفه اي مي تواند براي اين كار انجام دهد.
خانمي كه متقاضي حذف نام همسر سابق خود است با ازدواج مجدد و ثبت رسمي آن مي تواند به اداره ثبت احوال مراجعه كند تا با اعلام همسر دوم نام همسر اول خود را از شناسنامه حذف كند. در اين صورت اداره ثبت احوال گواهي ولادت المثني صادر مي كند و ديگر نامي از شوهر سابق زن در شناسنامه زن قيد نمي شود.راه ديگر اين است كه متقاضي در دادگاه صالح (دادگاهي كه شناسنامه صادر مي شود) عليه اداره ثبت احوال اقامه دعوي كند. در اين صورت اگر دادگاه حكم به حذف نام زوج را صادر كند، شخص مي تواند با تسليم حكم به اداره ثبت احوال، نام همسر سابق خود را از شناسنامه حذف كند. اداره ثبت احوال نيز مكلف به اجراي حكم است.
اما در صورتي كه زني باكره باشد و قبل از دخول از شوهر خود جدا شود، براي حذف نام همسر سابق خود مي تواند با اخذ گواهي پزشكي قانوني يا حكم قضايي و پس از تكميل ويژه به سازمان ثبت احوال مراجعه كند. فرم ها و ارائه مدارك خود، درخواست صدور يك كپي شناسنامه بدهد.
حذف نام زن از شناسنامه مردمرد مي تواند مانند زن به دادگاه محل صدور شناسنامه دادخواست حذف طلاق و نام زوجه از شناسنامه بدهد و دادگاه پس از بررسي مدارك ارائه شده اقدام به صدور گواهي ولادت نمايد. در مورد امكان يا عدم امكان حذف تصميم مناسب اتخاذ كنيد. نام همسر سابق صادر مي شود.
همچنين در صورت عدم وجود رابطه، مرد مي تواند با اخذ گواهي از دادگاه به اداره ثبت احوال مراجعه و درخواست صدور شناسنامه المثني كند.
حذف نام همسر پس از فوت اوطبق برخي رويه هاي قضايي، در مواردي كه يكي از زوجين فوت مي كند، ممكن است همسر وي بخواهد در صورت ازدواج مجدد، نام متوفي را از شناسنامه خود حذف كند. براي اين كار متقاضي بايد به همراه مدارك لازم به اداره ثبت احوال مراجعه و درخواست خود را مبني بر حذف نام همسر متوفي از شناسنامه ارائه كند.مدارك لازم جهت حذف طلاق و نام همسر از شناسنامهدر مواردي كه امكان حذف طلاق و نام همسر از شناسنامه وجود دارد، متقاضي بايد مدارك زير را ارائه دهد: شناسنامه، كارت ملي، عكس، طلاق، اصل يا عكس طلاق، گواهي باكرگي از پزشك قانوني
آيا ازدواج قبلي در شناسنامه المثني ثبت شده است؟حذف نام همسر سابق معمولاً با ادعاي مفقود شدن شناسنامه و درخواست صدور گواهي تولد المثني همراه است. همانطور كه بيان شد افرادي كه درخواست حذف نام همسر سابق در شناسنامه المثني دارند بايد درخواست خود را طي مراحل قانوني ارائه و اقدامات لازم را انجام دهند و مدارك را ارائه دهند.طبق ماده 33 قانون ثبت احوال اصلاحي 1363: كليه وقايع ازدواج و طلاق يا فوت زن يا شوهر، مراجع و ... بايد در دفاتر ثبت شود. همچنين بر اساس اين ماده در شناسنامه المثني زن يا مرد آخرين ازدواج و طلاق يا طلاق و در صورت تعدد زوجات به استثناي ازدواج مجرد و طلاق بايد تعداد ازدواج ذكر شود. ، كه طبق اين ماده اين موضوع در شناسنامه المثني لحاظ نخواهد شد. .بنابراين بدون اين شرايط نمي توان به سادگي نام همسر را در شناسنامه المثني حذف كرد. به عنوان مثال، اگر شخصي بخواهد با درخواست شناسنامه المثني و حذف نام همسر سابق خود در صورت داشتن رابطه جنسي، همسر سابق خود را از همسر دوم خود مخفي كند، چنين چيزي با درخواست صدور گواهي نامه امكان پذير نيست. شناسنامه المثني زيرا حذف نام همسر پس از رابطه جنسي تنها در صورت ثبت ازدواج دوم امكان پذير است.شناسنامه آن شخص و همسر دوم از ازدواج اول او مطلع مي شود.
هزينه حذف نام همسر از شناسنامههزينه اي كه براي حذف نام همسر سابق از شناسنامه محاسبه مي شود، علاوه بر تعرفه و هزينه هاي قانوني، با توجه به نوع درخواست متقاضي و كاري كه وكيل بايد براي وي انجام دهد، تعيين مي شود. و نرخ مشخصي ندارد. بنابراين براي استعلام دقيق هزينه هاي اين كار مي توانيد با تلفن تماس بگيريد و يا به دفتر وكيل مورد نظر خود مراجعه كنيد.
وكيل براي حذف نام همسر سابق از شناسنامهبا توجه به اينكه حذف نام همسر سابق از شناسنامه با توجه به دليل حذف نام و شرايط هر يك از زوجين متفاوت است، بنابراين لازم است در هر شرايطي به شيوه قانوني صحيح عمل شود.

 



:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

 

آيا نفقه زن پس از فوت شوهر تعلق مي گيرد؟پرداخت نفقه به زوجه يكي از وظايف شرعي و قانوني است كه با عقد نكاح مانند بدهي بر عهده شوهر است و مسائل و مسائل حقوقي فراواني در مورد آن وجود دارد. يكي از سوالاتي كه در زمينه نفقه براي افراد مطرح مي شود اين است كه آيا نفقه زوجه پس از فوت شوهر تعلق مي گيرد؟نفقه چيست؟نفقه در اسلام يك مسئوليت مالي بر دوش مرد است كه شامل تأمين خوراك، پوشاك، مسكن، اثاثيه منزل، نيازهاي بهداشتي، درمان و نياز به استخدام خادم براي زن است و به طور كلي شامل تمام نيازهاي زن براي ادامه زندگي مي شود. . ، مي شود در مورد الزام مرد به نفقه، تأثيري بر استطاعت يا عدم تمكن مالي زن ندارد.
بر اساس آموزه هاي اسلامي، اگر مردي از پرداخت نفقه اجتناب كند، مرتكب گناه شده است و همسرش مي تواند از طرق قانوني حق خود را مطالبه كند.
در ماده 1107 قانون مدني، نفقه از نظر فقه اسلامي تأمين كليه نيازهاي متعارف و متناسب با وضعيت زن تعريف شده است، پرداخت نفقه زن به حدي اهميت دارد كه قانونگذار براي ضمانت پرداخت آن، در صورت استنكاف مرد از پرداخت حق مطالبه نفقه به صورت قانوني و حتي شكايت از آن را دارد و آن را به زن داده است و همچنين براي امتناع از پرداخت حبس در نظر گرفته است.
ميزان و ميزان مشخصي براي نفقه در شرع و قانون مشخص نشده است و تعيين ميزان آن با دادگاه است. دادگاه ميزان نفقه زن را با توجه به عواملي مانند آداب و رسوم، عادات مردم منطقه، وضعيت مالي مرد، وضعيت خانوادگي زن، نحوه زندگي زن قبل از ازدواج با مرد و ساير عواملي كه بر زندگي زن تأثير مي گذارد، تعيين مي كند. مقدار نفقه
مرد علاوه بر نفقه زوجه بايد نفقه فرزندان خود را نيز بپردازد، يعني نيازهاي عادي فرزندان خود را تامين كند. اگر پدر تمكن مالي كافي نداشته باشد يا فوت كرده باشد، جد پدري و در غياب او خانواده پدري بايد نفقه طفل را بپردازند كه ميزان آن را دادگاه تعيين مي كند.شرايط پرداخت نفقهشرايط پرداخت نفقه زوجه به شرح زير است:
عقد ازدواج دائم بين زوجين (ماده 1106 قانون مدني)اطاعت (عام و خاص) زن از شوهردر عقد موقت مرد ملزم به پرداخت نفقه نيست مگر اينكه شرط دريافت نفقه در عقد قيد شده باشد يا طرفين در زمان عقد مبني بر پرداخت نفقه توسط مرد داشته باشند.
لازم به ذكر است كه وضعيت مالي زن و شوهر در تكليف و تعهد مرد به پرداخت نفقه تأثيري ندارد، يعني حتي اگر مرد وضع مالي خوبي نداشته باشد يا زن از وضعيت مالي خوبي برخوردار باشد. وضعيت، عهده دار پرداخت نفقه است.
نكته مهم ديگري كه بايد بيان شود اين است كه اگر حضور زن و مرد در يك خانه ضرر جسمي، مالي يا ناموسي براي زن به همراه داشته باشد، زن مي تواند با حكم دادگاه و تمكين شوهر از اين امر، خانه مستقل بگيرد. شرط بر او واجب نيست، اما مرد همچنان مكلف به پرداخت نفقه است.
اما سوال مهمي كه در رابطه با نفقه مطرح مي شود اين است كه آيا در صورت فوت مرد باز هم نفقه به زن تعلق مي گيرد؟ پاسخ اين سوال در زير توضيح داده شده است.نفقه زن پس از فوت شوهردر مورد اينكه بعد از فوت مرد نفقه به زن تعلق مي گيرد يا خير؟ بايد گفت نفقه به زني كه شوهرش فوت كرده است در دو مورد تعلق مي گيرد:
1- با توجه به اينكه زن پس از فوت شوهر بايد 4 ماه و ده روز گواهي فوت را نگه دارد و در صورت حامله بودن بايد گواهي فوت را تا زمان لقاح نگه دارد لذا مستحق نفقه خواهد بود. در اين مدت نيز و در صورت عدم دريافت نفقه مي تواند پس از فوت شوهر تقاضاي نفقه نمايد.
2- اگر زوجه در زمان حيات از شوهر تمكين كرده ولي نفقه نگرفته است، پس از فوت وي مي تواند براي دريافت نفقه گذشته خود اقدام كند و اين نفقه از اموال مرد قابل پرداخت است.
بنابراين زن پس از فوت مرد مي تواند نفقه او را مطالبه كند. نفقه زني كه شوهرش فوت كرده است مانند بدهي بر عهده مرد است و زن مي تواند اين حق را از اموال يا حتي مهريه شوهر بگيرد و از زوجيت و بازماندگان و وراث او مطالبه كند.نحوه مطالبه نفقه بعد از فوت شوهرطبق قانون مدني زن مي تواند از اموال شوهر متوفي خود مطالبه نفقه كند. نحوه مطالبه نفقه پس از فوت مرد توسط زوجه به دو صورت قابل انجام است:
تقديم دادخواست زن به دادگاه خانوادهشكايت زن از شوهر در صورت ترك انفاقپس از مرگ شوهرش، درخواست نفقه توسط ورثه شوهر مطرح و براي رسيدگي به دادگاه خانواده ارجاع مي شود. به اين ترتيب زن مي تواند پس از سپري شدن مدت فوت، هم نفقه فعلي و هم نفقه گذشته خود را دريافت كند.



:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

 

آيا نفقه به صورت اقساطي پرداخت مي شود؟

نفقه زوجه با انعقاد صيغه بر عهده مرد است و به عنوان يك امر واجب، مرد موظف است هر آنچه را كه براي زندگي زن لازم است فراهم كند.نفقه شامل چه مواردي مي شود؟نفقه طبق متن ماده ۱۱۰۷ قانون مدني از نظر شرع و قانون شامل كليه نيازهاي متعارف و متناسب با وضعيت زن است. از مصاديق نفقه مي توان به مسكن، پوشاك، اثاثيه منزل، هزينه هاي بهداشت و درمان و در صورت نياز خدمتكار خانه اشاره كرد.نفقه با توجه به عواملي مانند: عرف جامعه، شرايط زندگي زن و ... مي تواند شامل موارد ديگري نيز باشد، علاوه بر زوجه، فرزندان و والدين مرد نيز طبق شرايطي كه قانون تعيين مي كند، مشمول نفقه محسوب مي شوند. مرد بايد نفقه خود را به صورت ماهانه تامين كند.
لازم به ذكر است كه وضعيت مالي زن در الزام مرد به تامين نفقه تاثيري ندارد و حتي اگر زن توانايي مالي داشته باشد، مرد بايد نفقه او را بپردازد. دادگاه است، زيرا در مورد نفقه براي همه افراد مبلغ مشخصي وجود ندارد. در تعيين ميزان و ميزان نفقه عوامل مختلفي از جمله: تمكن مالي مرد، عرف جامعه، حيثيت زن و... مؤثر است.
موضوع مهم در وجوب نفقه وجود دو شرط نكاح دائم و تسليم زن به مرد است. در عقد موقت مرد تعهدي به پرداخت نفقه ندارد مگر اينكه در زمان عقد شرط پرداخت نفقه باشد يا طرفين مبني بر پرداخت نفقه باشند.
در مورد شرط تمكين زوجه براي الزام به پرداخت نفقه، در ماده 1108 قانون مدني آمده است كه هر گاه زوجه از انجام وظايف خود امتناع كند و در رابطه زوجيت عمل نكند، مستحق دريافت نفقه نخواهد بود.
تمكين بايد به دو صورت عام و خاص از طرف زن انجام شود، تمكين عام به اين معناست كه زن در خانه مشتركي كه شوهر براي سكونت انتخاب كرده است زندگي كند و تمكين خاص به اين معناست كه زن بايد از شوهر خود اطاعت كند. در انجام وظايف زناشويي و عدم تمكين بدون عذر شرعي نشوز ناميده مي شود كه موجب عدم استحقاق زن به نفقه مي شود.
لازم به ذكر است كه طبق قانون اگر زني در خانه شوهر زندگي كند جان، جسم و حيثيت او به خطر مي افتد، زن مي تواند خانه مستقلي انتخاب كند و همچنان حق دريافت نفقه را داشته باشد.
نحوه تقسيم نفقههمانطور كه گفته شد پرداخت نفقه براي مرد واجب است اما قانون براي كساني كه توانايي مالي براي پرداخت نفقه ندارند شرايطي را تعيين كرده است.به اين معنا كه اگر فقر و ناتواني مرد در پرداخت نفقه همسرش باعث ناتواني او در پرداخت نفقه زن شود، مرد بايد نفقه خود را در دادگاه صالح ثابت كند تا بتواند براي تقسيم نفقه اقدام كند. توانايي مالي براي پرداخت نفقه را ندارد، او را معسر مي گويند.
به طور كلي بايد گفت كه در هر صورت نفقه اي كه بر عهده مرد است بايد بپردازد و در صورت ترك نفقه بدون دليل قانوني زن مي تواند از او شكايت كند و دادگاه مرد را ملزم به پرداخت آن مي كند. نفقه. حتي با توجه به اهميت پرداخت نفقه، قانون براي مردان به جرم ترك نفقه نيز مجازات حبس در نظر گرفته است.بنابراين مردي كه توانايي پرداخت نفقه جاري يا نفقه معوق (نفقه گذشته) را ندارد بايد دادخواست پرداخت نفقه را به دادگاه تقديم كند و با ارائه دلايل لازم و درخواست تقسيم نفقه اين نفقه را ثابت كند. در مورد اثبات اعسار مرد در دادگاه نهايتاً دادگاه با استناد به ماده 277 قانون مدني مبني بر اينكه حاكم مي تواند در مهلت عادلانه يا مهلت مديون نظر دهد. قسطي است و حكم تقسيم نفقه را صادر مي كند.   در صورت عدم پرداخت نفقه از سوي زوج، زوجه مي تواند به استناد ماده ۱۱۲۹ قانون مدني تقاضاي طلاق نمايد. در اين ماده آمده است كه در صورت امتناع زوج از دادن نفقه و عدم امكان اجراي حكم و الزام او به پرداخت نفقه، زوجه مي تواند براي طلاق به حاكم مراجعه كند و حاكم زوج او را مجبور به طلاق مي كند. در صورتي كه زوج قادر به پرداخت نفقه نباشد، زوجه مي تواند تقاضاي طلاق نمايد.بهترين وكيل نفقهكساني كه قصد دارند براي دريافت نفقه خود به دادگاه دادخواست يا شكايت كنند و يا براي تقسيم نفقه مي خواهند دادخواست ورشكستگي بدهند، لازم است ابتدا با وكيل متخصص در دعاوي خانواده يا وكيل نفقه مشورت كنند و در صورت لزوم با عقد قرارداد وكالت پرونده را به وكيل واگذار كنيد تا وكيل با تجربه و دانش حقوقي كه دارد بهترين راه را براي احقاق حقوق و دفاع از موكل خود انتخاب كند.



:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

 

نفقه چند ماه حبس دارد؟

يكي از سوالاتي كه در برخي اختلافات خانوادگي مطرح مي شود اين است كه نفقه چند ماهه است؟ در واقع در اين شرايط است كه جريمه هاي احتمالي در نظر گرفته شده براي عدم پرداخت نفقه براي طرفين اهميت پيدا مي كند. قانون نيز با پيش بيني احتمال وقوع چنين شرايطي تكليف اصحاب دعوا را به صراحت روشن كرده است.
جوهر زندگي زناشويي بر اساس تفاهم و مدارا است. زوجين بايد با گفتگوي منطقي مشكلات را حل كنند. آنها موظف به احقاق كامل حقوق يكديگر هستند.
اما گاهي ايرادي از طرف يكي از طرفين پيش مي آيد و تعادل زندگي آنها به هم مي خورد. در صورت عدم توافق بين زن و شوهر، قانون تصميم گيرنده خواهد بود. اما نفقه چيست كه عدم پرداخت آن مي تواند عواقبي داشته باشد.نفقه چيست؟طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدني، هر نوع نياز متعارفي كه زن داشته باشد، نفقه اوست. نفقه چند ماه حبس است؟ زماني به وجود مي آيد كه اين قانون ناديده گرفته شود. نيازهاي در نظر گرفته شده در قانون شامل نيازهاي متعارف و متناسب با موقعيت و شأن زن است. يعني ملاك قانوني براي تعيين حدود يا ميزان و ميزان نفقه زن به شأن و منزلت و موقعيت اجتماعي او مربوط است.
مثلاً اگر زني هميشه خادم داشته است، خادم بودن نيز جزء نفقه او محسوب مي شود. در صورت داشتن اولاد به فرزندان آنها نيز نفقه تعلق مي گيرد. به طور كلي مي توان گفت كه اين حق قانوني شامل موارد زير است:
هزينه هاي مسكنهزينه هاي پوشاكهزينه هاي غذاتامين وسايل و اثاثيه منزلهزينه هاي پزشكي و بهداشتيهزينه هاي كامل زندگي كودكانهزينه هاي تحصيل كودكاننفقه بر عهده كيست؟طرح اين سوال كه نفقه زندان چند ماه فقط مربوط به مرد خانواده يعني شوهر يا پدر خانواده است. زيرا قوانين و احكام شرعي در كشور پرداخت نفقه زن و فرزندان خانواده را بر عهده مرد خانواده قرار داده است. طبيعتاً وقتي در قانون كشور انجام كاري به عنوان يكي از وظايف شخص باشد، موظف به انجام كامل آن وظيفه است.
بنابراين اگر آن عمل ترك شود يا در انجام آن سهل انگاري شده باشد، مقصر مجرم شناخته مي شود. در اين صورت طبيعي است كه مجرم به مجازات مقرر در قانون محكوم شود.
عدم پرداخت نفقه نيز خلاف قانون است و مقصر بايد پاسخگوي اشتباهي باشد كه مرتكب شده است. قانون و شرع حاكم بر كشور، مرد را موظف كرده است كه تمام توان خود را صرف نفقه زن و فرزندش كند. بر اين اساس فرد هر چقدر هم كه از نظر مالي ضعيف باشد بايد طبق قانون عمل كند. يعني در هر شرايطي بايد خود را ملزم به پرداخت اين حق شرعي و قانوني زن و فرزند بداند.نفقه چند ماه حبس است و حكم آن چيست؟قانون تعيين مي كند كه چند ماه حبس و چه مجازاتي براي آن در نظر گرفته شده است. مردي كه به دليل عدم پرداخت نفقه مجرم شناخته مي شود، مرتكب عمل ترك نفقه شده است. اين فرد بايد حبس را تحمل كند. قانون كشور ميزان حبس را در رابطه با زن و فرزند به صورت جداگانه تعيين كرده است.همسرهمانطور كه گفته شد، مرد موظف است مخارج معمول و متعارف زندگي همسرش را تامين كند. در واقع نفقه حقي است كه قانون براي زن پيش بيني كرده است تا زندگي او در حالت طبيعي و آسوده سپري شود. بنابراين در صورت عدم احراز اين حق، زن مي تواند با تقديم دادخواست به دادگاه شكايت كند. پس از تعيين ميزان نفقه، دادگاه مرد را ملزم به پرداخت آن مي كند.امتناع مرد از اجراي حكم دادگاه موجب حبس از 3 ماه و يك روز تا 5 ماه مي شود. حتي گزينه ديگري براي زنان وجود دارد، اگرچه شرايط خاصي وجود دارد. در صورتي كه ثابت شود مرد توانايي پرداخت اين حق قانوني را ندارد يا از قانون تبعيت نمي كند، زن مي تواند تقاضاي طلاق كند.



:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

حداقل و حداكثر نفقه در سال 1401 چقدر است؟حداقل و حداكثر نفقه در سال 1401 يكي از موارد قانوني است كه ممكن است به شما مربوط باشد. اين موضوع به خانواده ها كمك مي كند تا ميزان حقوقي را كه قانون و شرع براي آنها در نظر گرفته است بدانند. دانستن اين امر براي زنان و كودكاني كه نفقه مي گيرند مهم است. چون به حقوق خود پي مي برند. مردي كه ملزم به پرداخت نفقه است با دانستن اين موضوع مي تواند مديريت مالي مناسبي داشته باشد.
زيرا نفقه زن و فرزند حقي است، قانوني كه مرد در هر شرايطي موظف به انجام آن است. براي روشن شدن بهتر اين موضوع ابتدا بايد قانون نفقه را بررسي كنيد.قانون نفقه چيست؟قانون و شرع براي مرد تكليفي تحت عنوان نفقه تعيين كرده است. حداقل و حداكثر نفقه در سال 1401 مشمول همين قانون است. اين تكليف شرعي و شرعي ايجاب مي كند كه مرد تمام مخارج عادي يك زندگي را تامين كند. او موظف است مخارجي را كه براي زندگي زن و فرزندش لازم است بپردازد. در واقع بر اساس شرع و شرع تامين تمام نيازهاي اعضاي خانواده بر عهده مرد است.
اين حق قانوني آنقدر براي قانون و شرع مهم است كه اجراي آن را با ضمانت اجرايي تلفيق كرده اند. به اين ترتيب اگر مردي با وجود داشتن توان مالي كافي از پرداخت آن امتناع كند مجازات مي شود. اين مجازات مي تواند به حبس از چند ماه تا 2 سال منجر شود. البته در رابطه با زوجه و فرزندان نيز بايد شرايطي براي نفقه براي آنها وجود داشته باشد.شرايط براي زنانزن مي تواند تقاضاي نفقه اي را كه داراي 3 شرط باشد ارائه كند. اين 3 شرط عبارتند از:
قرارداد دائم:فقط در صورتي كه زن در عقد موقت اين حق را شرط كرده باشد، نفقه به او تعلق مي گيرد. در غير اين صورت نمي تواند مطالبه نفقه كند.اطاعت كنيد:زن اين حق قانوني و شرعي را دارد كه خواسته هاي شرعي و شرعي شوهرش را برآورده كند. اگر مرد بتواند خلاف آن را ثابت كند، قانوناً تكليفي به پرداخت نفقه نخواهد داشت. در اين صورت مرد حتي با ارائه دلايل مستند به عدم تمكين زن مي تواند تقاضاي طلاق كند.نه تنقلات:نشزه اصطلاحي است براي زناني كه به اصطلاح خودخواه هستند. يعني نه از شوهرشان اطاعت مي كنند و نه به اصول خانواده پايبند هستند. مثلا وارد شغلي مي شوند كه اصلا با شرايط خانوادگي شان سازگار نيست. عدم توجه به همسر و خواسته هاي او نيز از ديگر نشانه هاي عدم تناسب اندام است.شرايط براي كودكانپدر خانواده بايد تمام هزينه هاي فرزندان ذكور خود را تا رسيدن به سن 18 سالگي پرداخت كند و بعد از 18 سالگي براي دريافت نفقه بايد مشغول به تحصيل باشند. در اين صورت هزينه تحصيل آنها نيز با پدر است.
براي فرزندان دختر شرط سني وجود ندارد. تا زماني كه دختر خانواده ازدواج نكرده باشد، پدر موظف به پرداخت هزينه زندگي او خواهد بود. اين هزينه ها شامل مسكن، خوراك و پوشاك، تحصيل، هزينه سفر، امكانات رفاهي و خدمات بهداشتي و درماني است. مثلاً اگر زني دادخواست مطالبه نفقه داده باشد به موارد زير در رابطه با او رسيدگي مي شود:
تحصيلاتموقعيت اجتماعي و خانوادگيكارزيباييحداقل و حداكثر نفقه در سال 1401 براي هر زن متفاوت است. اين موضوع نمي تواند مبلغ ثابتي در رابطه با نفقه فرزند باشد. زيرا خانواده ها در سطوح مالي متفاوتي قرار دارند و منابع مالي مردان نيز متفاوت است. در واقع يكي از عوامل تعيين كننده در تعيين ميزان نفقه، توانايي مالي مرد است. زيرا اگر قانون ثابت كند كه مرد توانايي مالي خاصي دارد، فقط به همان ميزان براي او نفقه تعيين مي شود.
به طور كلي زن و شوهري كه با هم زندگي مي كنند به خوبي از توان مالي خانواده خود آگاه هستند. اما اگر از روي بي اعتمادي باشد زن مي تواند دادخواست نفقه بدهد تا دادگاه در مورد ميزان آن تصميم گيري كند.



:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

 

هزينه ثبت مهريه 

در سال هاي اخير يكي از مشكلات مربوط به طلاق در ايران بحث مهريه هاي سنگين و زنداني شدن مردان به دليل ناتواني در پرداخت مهريه است.
به همين دليل يكي از راه هاي پيشنهادي دولت براي حل اين مشكل ارائه طرح اصلاح قانون نحوه اجراي جرايم مالي و مهريه است. بر اساس اين طرح زوجين ملزم به پرداخت مبالغي تحت عنوان حق الثبت جهيزيه هستند كه در صورت تصويب اين مبالغ مي تواند بسيار سنگين باشد.
حتما خبرهايي از قانون جديد حق الثبت جهيزيه شنيده ايد. با توجه به اهميت اين موضوع در تعيين ميزان مهريه، گروه حاميان عدالت در اين مقاله ابتدا توضيحات لازم را در خصوص حق الثبت مهريه و سپس ميزان و محاسبه هزينه ثبت نام مهريه در صورت سكه در سال 1401.
براي اطلاع از قانون جديد حق الثبت مهريه مي توانيد ادامه اين مقاله را مطالعه كنيد.حق ثبت مهريهحق ثبت مهريه كه اين روزها زياد از آن صحبت مي شود، براي اولين بار در طرح اصلاح قانون نحوه اجراي احكام مالي و مهريه مطرح شد.
بر اساس اين طرح زوجين هنگام مراجعه به دفاتر رسمي براي ثبت عقد ازدواج بايد بخشي از جهيزيه را پرداخت كنند كه مبلغي به نام حق ثبت جهيزيه است كه در ادامه توضيح داده شده است.
طبق قانون وجوهي كه دفاتر اسناد رسمي از مراجعين دريافت مي كنند چهار نوع است كه عبارتند از: حق الثبت، حق مؤلف، ماليات و ساير وجوه قانوني.
حق الثبت يا حق الثبت يكي از وجوه مذكور است كه دفاتر اسناد رسمي در زمان تنظيم سند از كساني كه نسبت به تنظيم سند اقدام كرده اند اخذ مي شود و نرخ آن در قانون مشخص شده است. سه نوع حق ثبت وجود دارد: حقوق ثبت املاك، حقوق ثبت اسناد و ساير حقوق ثبتي.
بنابراين هزينه ثبت جهيزيه مبلغي است كه در زمان ثبت ازدواج و تنظيم سند براي ثبت سندي كه مبلغ مهريه در آن لحاظ شده است توسط دفاتر رسمي ازدواج وصول مي شود. بحث حق ثبت مهريه قبل از طرح اصلاح قانون اجراي احكام محكوميت مطرح نبود و از اين رو با طرح اين موضوع بحث هاي زيادي در موافقت و مخالفت با اين موضوع مطرح شده است.موافقان اين طرح معتقدند تعيين حق ثبت مهريه و الزام زوجين به پرداخت آن مي تواند از تعيين مهريه هاي سنگين جلوگيري كرده و در نتيجه اين طرح از تعداد زندانيان مهريه بكاهد.
اما مخالفان اين طرح معتقدند از آنجايي كه در كشور ما تنها ابزار دريافت حقوق مالي و حق طلاق براي زنان مهريه است، حذف اجباري اين حق جايگاه حقوقي آنان را تضعيف خواهد كرد.آنها معتقدند اين طرح تنها به عنوان مسكن موقت مي تواند موثر باشد و تصويب آن مي تواند مشكلات عديده اي را براي زوجين و به ويژه زنان ايجاد كند و مانعي جدي براي ازدواج جوانان باشد و حتي باعث عدم ثبت ازدواج "رسمي" شود. و گرايش به ثبت ازدواج عادي به ويژه در مناطق دورافتاده يا مناطقي كه مهريه هاي بالا مرسوم است و در نهايت باعث تضييع حقوق زنان مي شود.
در مجموع به نظر مي رسد اين طرح راهكار مناسبي براي رهايي مردان از حبس نيست و ضمانت پرداخت مهريه توسط مرد را كاهش مي دهد. در واقع تصويب اين طرح نشان از بي توجهي نمايندگان مجلس به نقش «جهيزيه» در جبران خلأهاي قانوني زنان در زندگي مشتركشان دارد.
در حالي كه حقوق زنان در زندگي مشترك براي اصلاح موضوعاتي مانند: حق كار، حق تحصيل، خروج از كشور و مواردي از اين قبيل كه بعد از ازدواج نياز به اجازه شوهر دارد، بررسي نمي شود، بنابراين اين طرح براي مدتي خوب است. كه تعادل در حقوق زن و مرد برقرار شود.محاسبه حق الثبت مهريه ۱۴۰۱بر اساس پيشنهاد جديد هزينه ثبت سكه به عنوان مهريه در سال 1401 به شرح زير محاسبه مي شود.
مهريه تا 14 سكه: بدون حق ثبتمهريه 14 تا 100 سكه: 4 دهم قيمت سكهمهريه 100 تا 200 سكه: 2 درصد قيمت سكهمهريه 200 سكه به بالا: 15 درصد قيمت سكههزينه ثبت نام به اين صورت محاسبه مي شود كه تعداد سكه در قيمت روز آن ضرب شده و با توجه به تعداد سكه، مبلغ درصد مشخص شده به عنوان حق ثبت تعيين مي شود.
البته اين طرح هنوز به قانون تبديل نشده است و در صورت تصويب هزينه ثبت مهريه مانند ساير هزينه هاي ثبتي از طريق دستگاه هاي كارتخوان در دفاتر اسناد رسمي پرداخت مي شود.
لازم به ذكر است كه بر اساس اين طرح پرداخت حق الثبت جهيزيه برابر است يعني نصف آن به عهده زوجين است و هر يك از زوجين 50 درصد مهريه را به عهده دارند.هزينه مصرف قابل ذكر است كه بر اساس اين طرح مسئول پرداخت با توافق طرفين قابل تغيير مي باشد. يعني در صورت توافق زوجين كه حق ثبت مهريه بر عهده يكي از آنهاست منع قانوني ندارد.



:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی


بهترين وكيل ملكي در تهران
به نظر ما بهترين وكيل ملكي، وكيلي است كه ساختار و چارچوب دادگاه هاي ملكي را بشناسد، پرونده را به خوبي بشناسد و با شما و پرونده شما همدردي كند. وكيلي كه مي تواند شما را در دادگاه جلب كند.
وكيل مدني، وكيل پايه يك دادگستري است كه داراي تجربه و تخصص در قوانين مدني و دعاوي و رويه مراجع قضايي در رسيدگي به دعاوي مدني است.
امروزه به دليل پيچيدگي انواع قراردادها و معاملات ملكي اعم از خريد و فروش و اجاره ملك و عدم آگاهي مردم از قوانين املاك، مشكلات و اختلافات زيادي در انجام معاملات بين طرفين قرارداد و غيرمنقول به وجود مي آيد. معاملات ملكي كه گاهي براي حل اين اختلافات طرفين را ملزم به مراجعه به مراجع قضايي مي كند.
وكيل ملكي مي تواند افراد را در جهت انجام صحيح معاملات ملكي يا انعقاد قراردادهاي ملكي به صورت قانوني راهنمايي و مشاوره دهد و حضور وكيل مجرب املاك در هنگام عقد قرارداد يا معاملات ملكي به كاهش اختلافات كمك مي كند. بين طرفين پس از انجام معاملات. انجام دادن
وكيل ملكي با توجه به تجربه و تخصص خود در مشاوره و پيگيري پرونده هاي ملكي مي تواند با قبول وكالت موكل در دعاوي ملكي، احتمال موفقيت موكل را در پرونده افزايش دهد.
يك وكيل املاك مي تواند در تمام دعاوي املاك كار كند و وكالت بپذيرد يا به مشتريان مشاوره و راهنمايي كند. دعاوي ملكي به طور كلي به سه دسته تقسيم مي شود كه عبارتند از:
1- دعاوي مالكيت حقوقي
2- دعاوي اموال جزايي
3- مطالبات ملكي ثبت شده
دعاوي حقوقي ملكي چيست؟
يكي از انواع دعاوي ملكي، دعاوي حقوقي ملكي است كه انواع مختلفي دارد. دعاوي ملكي به دليل عدم آگاهي مردم از قوانين املاك قانوني است و در اين دعاوي جرمي صورت نگرفته است. حال به چند مورد از مهم ترين دعاوي ملكي اشاره مي كنيم كه يك وكيل ملكي مي تواند به عنوان وكالت براي حل و فصل و پيگيري پرونده قبول كند. كه شامل :

1- در صورتي كه سازنده براي تامين بخشي از هزينه ساخت پروژه ساختماني با گرو گذاشتن ملك وام بانكي گرفته باشد در اين صورت ملك در رهن بانك خواهد بود و فروشنده بايد قبل از فروش ملك ابتدا بدهي خود را پرداخت كند. و تنظيم سند رسمي به بانك پرداخت كنيد و پس از پرداخت وام مسكن ملك را بفروشيد.
در صورتي كه فروشنده يا سازنده ملك (در عقد مشاركت ساختماني) قبل از تنظيم سند رسمي، ملك را به رهن سپرده باشد، اما به تعهد خود عمل نكند، مالك يا خريدار مي تواند با وكالت ملكي. وكيل، براي تعهد شكايت كنيد. براي بالا بردن وام مسكن در مقابل سازنده.
2- در صورتي كه خريدار و فروشنده در مبايعه نامه تاريخ تنظيم سند رسمي را در دفترخانه قيد كرده باشند و فروشنده در تاريخ تعيين شده در دفترخانه حاضر نشود خريدار مي تواند تقاضاي عدم حضور فروشنده نمايد. از اداره ثبت؛ همچنين در صورتي كه خريدار و فروشنده تاريخ تنظيم سند رسمي را تعيين نكرده باشند، خريدار مي تواند از فروشنده تقاضاي حضور در دفترخانه را در زمان تعيين شده جهت تنظيم سند رسمي نمايد و در صورت عدم مراجعه فروشنده. در تاريخ تعيين شده در دفتر حاضر شود، خريدار مي تواند گواهي عدم حضور خود را بگيرد. خريدار بهتر است راهنمايي ها و مشاوره هاي لازم را از يك وكيل ملكي در اين زمينه دريافت كند و سپس نسبت به طرح دعواي الزام فروشنده به تنظيم سند رسمي اقدام كند تا بتواند از فروشنده شكايت كند. آگاهي از قوانين و رويه هاي دادگاه.
مصوبه مجمع تجزيه طلبان چيست؟
صورت حريم سندي است كه املاك و حدود هر يك از واحدها و مشاعات ساختماني را مشخص مي كند و به اين ترتيب سهم هر يك از مالكان واحدها مشخص مي شود. گزارش مجمع تفكيكي از آن جهت حائز اهميت است كه مبناي صدور سند ملكي براي هر واحد خواهد بود و در صورت عدم دريافت گزارش مجمع تفكيك توسط سازنده ملك، سند رسمي براي واحدها صادر نمي شود. بنابراين در صورت استنكاف فروشنده يا سازنده از دريافت برگه مجمع تفكيك، خريدار بايد پس از مشاوره با وكيل مجرب املاك، دادخواستي مبني بر الزام فروشنده به اخذ برگه مجمع تفكيك ارائه دهد.



:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی



در این مقاله به شما کمک می کنیم تا بدانید وکیل طلاق تضمینی چگونه می تواند به شما در روند جدایی از همسرتان کمک کند و مزایای استفاده از این وکیل در روند جدایی چقدر می تواند منجر به پیشرفت روند قضایی و قضایی شود. اخذ تصمیم قطعی طلاق برای شما
وکیل پایه یک دادگستری و یا حتی وکیل اینترنتی می تواند در تمامی زمینه های مرتبط با پرونده های حقوقی و کیفری فعالیت کند و بدون محدودیت وکالت بپذیرد و پرونده های مختلف را پیگیری و حل و فصل کند و وکیل طلاق تضمینی نیز از این قاعده مستثنی است. نیست؛ اما وکیل طلاق تضمینی به وکیلی گفته می شود که در زمینه طلاق و دعاوی مربوط به آن فعالیت داشته باشد و فقط در این زمینه فعالیت داشته باشد; از این رو با قوانین مربوط به طلاق و رویه مراجع قضایی در رسیدگی به پرونده های طلاق آشنایی کامل دارد و از آخرین قوانین طلاق آگاه است، از این رو وکیل طلاق تضمینی بهترین گزینه برای دریافت راهنمایی و مشاوره در خصوص پرونده های طلاق می باشد.
خدمات وکالت طلاق
- طلاق توسط زن

- طلاق از مرد

- طلاق توافقی

- مطالبه مهریه

- شرط تقسیم اموال

- حضانت، نفقه...

ثبت ازدواج دائم
مفهوم شرعی طلاق چیست؟
طلاق به معنای پایان قانونی ازدواج و جدایی زوجین از یکدیگر است و در نتیجه حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در زمان ازدواج وجود داشته از بین می رود.

طبق ماده 1139 قانون مدنی، طلاق مخصوص نکاح دائم است و زن در عقد منقطع با انقضای مدت یا فسخ نکاح از سوی شوهر طلاق می گیرد.

طلاق مانند نکاح با صیغه خواندن صورت می گیرد، اما بر خلاف نکاح جزء اقامه است، یعنی یک طرفه است و فقط توسط مرد انجام می شود; زیرا طبق قانون طلاق در ایران مرد حق طلاق دارد و هر زمان که بخواهد می تواند با تقدیم دادخواست طلاق زن خود را طلاق دهد.

انواع طلاق بر اساس رجوع به طلاق
امتناع در طلاق به معنای بازگشت مرد به زن پس از طلاق و ادامه زندگی مشترک در دوران طلاق است و با این اشاره ازدواج قبلی با تمام آثارش ادامه دارد و نیازی به ازدواج مجدد نیست.

طلاق بر اساس حق رجوع مرد به دو دسته کلی تقسیم می شود. که شامل:

1- طلاق بین (بدون ذکر)

2- طلاق رجعی

اگر تصمیم به ثبت دادخواست طلاق دارید اما نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادارمان تماس بگیرید و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.
مراحل طلاق توافقی در سال جدید
طلاق چیست و نظر وکیل طلاق چیست؟
طلاق باین طلاقی است که در آن مرد حق رجوع به زن را ندارد. رجوع مرد به زن در طلاق، اعم از اینکه عدّه داشته باشد یا نداشته باشد، جایز نیست. این نوع طلاق برخلاف طلاق رجعی است که در آن مرد در عده حق رجوع دارد.

انواع طلاق عبارتند از:

1- طلاق از زن باکره (زنی که بعد از ازدواج با او رابطه جنسی نداشته است)

2- طلاق دختر نابالغ (دختری که هنوز 9 سالش نشده است)

3- طلاق زن یائسه

4- طلاق طلاق

5- طلاق مبارک

6- طلاق ثالث یا طلاق سه گانه

7- نوع دیگری از طلاق وجود دارد که به آن طلاق شرعی می گویند. در این نوع طلاق، حاکم شرع، زن مردی را که نه نفقه او را می دهد و نه طلاق می دهد، طلاق می دهد.

در طلق باین، زن در ایام عده به مرد محرم نیست و احکام ازدواج مانند الزام به اطاعت از شوهر، ارث زوجین از یکدیگر، حرمت خروج از خانه. بدون اذن شوهر و تکلیف نفقه و مخارج شوهر شامل حال او نمی شود.
* نکته: در صورت حامله بودن زن، پرداخت نفقه او تا زمان تولد نوزاد بر مرد واجب است.

برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه طلاق، موسسه حقوقی دادارمان بهترین وکیل طلاق در تهران را به شما معرفی می کند.



:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی


طلاق رجعی در تهران چیست؟ و نظر وکیل طلاق در مورد آن چیست؟
طلاق رجعی طلاقی است که در آن مرد می تواند تا زمانی که عقد به پایان نرسیده است بدون نوشتن عقد جدید به همسر خود رجوع کند. رجوع مرد به زن در چنین طلاقی ممکن است با گفتن یا انجام فعل صورت گیرد. در واقع اگر طلاق رجعی باشد نکاح به طور قطعی باطل نشده است و اگر زن در مدت طلاق تسلیم شوهر شود به او نفقه تعلق می گیرد در غیر این صورت نفقه تعلق نمی گیرد. در طلاق رجعی زن حق سکونت در خانه شوهر را دارد و حتی از او ارث می برد. چنین طلاقی را طلاق رجعی و چنین زن مطلقه ای را طلاق رجعی می گویند.

* نکته: مطلقه زوجه واقعی است. یعنی آنچه از ادله شرعی استنباط می شود این است که مطلقه رجیه زن واقعی در زمان عده است و تمام آثار ازدواج بر او و شوهرش وارد می شود. در نتیجه می توان به قاعده ای با عنوان «طلاق شرعی زوجه واقعی» اشاره کرد.
حقوق زوجین در طلاق رجعی چیست؟
همانطور که گفته شد بعد از طلاق رجعی رابطه زناشویی بین زن و شوهر به طور کامل از بین نمی رود و مرد می تواند در مدت طلاق به همسر خود رجوع کند بنابراین در طلاق رجعی زن و مرد هر دو حق دارند.

حقوق زوجین در طلاق رجعی عبارتند از:

1- در صورت فوت یکی از زوجین، طرف دیگر از او ارث می برد.

2- در طلاق رجعی نفقه زوجه تعلق می گیرد.

3- در صورت فوت یکی زوج ها، امکان غسل کردن وی توسط طرف مقابل وجود خواهد داشت.

4- زکات فطره ی هر زن در طلاق های رجعی  بر عهده طرف مرد است.

5- نزدیكی مرد در ایام طلاق رجعی، رجوع محسوب می شود، هر چند قصد رجوع نداشته باشد.
وکیل طلاق؛ انواع طلاق بر اساس دادخواست طلاق
اگر زن یا مردی تصمیم به طلاق بگیرد و بخواهد مانند سایر دعاوی از دادگاه تقاضای طلاق کند، ابتدا باید دادخواست طلاق بدهد. طبق قانون طلاق، بر اساس اینکه چه کسی دادخواست طلاق را در دادگاه خانواده می دهد و تصمیم به جدایی از همسر می گیرد، طلاق به دو دسته تقسیم می شود:

طلاق یکطرفه: وقتی فقط یکی از زوجین دادخواست طلاق می دهد و می خواهد از همسرش جدا شود و با تقدیم دادخواست طلاق از دادگاه تقاضای طلاق می کند، در این صورت طلاق یک طرفه است. طلاق یک طرفه به دو دسته تقسیم می شود:

* طلاق از زوجه

* طلاق از مرد

طلاق توافقی: زمانی که زن و مرد هر دو به طلاق رضایت دهند و بخواهند با طلاق به زندگی مشترک خود پایان دهند، طلاق توافقی خواهد بود.
طلاق دادن زن بدون دلیل
طلاق از زوجه
طبق قانون، زن حق طلاق ندارد و هر وقت بخواهد بدون دلیل نمی تواند از شوهر خود طلاق بگیرد و باید برای درخواست طلاق خود دلایل قانونی را به دادگاه خانواده ارائه کند.

زن برای اینکه بتواند شوهر خود را طلاق دهد باید یکی از شروط دوازده گانه عقد یا وکالت در طلاق یا یکی از شروط عسر و حرج مذکور در ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی را داشته باشد. یکی از الزامات و دلایل طلاق از سوی زن این است که یکی از قوانین و دلایل طلاق وجود داشته باشد. دلایل طلاق، دلایل مورد قبول دادگاه است که به عنوان جواز طلاق محسوب می شود; یعنی در شرایط خاصی زن می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند مانند طلاق از طرف زن به دلیل عسر و حرج.

طلاق زن علاوه بر عسر و حرج با شروط دوازده گانه ضمن عقد امکان پذیر خواهد بود و زن می تواند با اثبات هر یک از موارد مندرج در عقد از دادگاه تقاضای طلاق کند.

همچنین زن می تواند با ابراز انزجار از شوهر و پرداخت مهریه، تقاضای طلاق کند، یعنی زن می تواند به دلیل بیزاری از شوهر در ازای مهریه یا با دادن پول بیشتر از مهریه، تقاضای طلاق کند. و در این صورت دادگاه به درخواست زن حکم طلاق صادر می کند.
طلاق از مرد
طبق ماده 1133 قانون مدنی، اختیار طلاق با مرد است و مرد حق طلاق دارد، یعنی مرد می‌تواند هر زمان که بخواهد، با دلیل موجه یا بدون دلیل، با تقدیم دادخواست، زن خود را طلاق دهد. برای طلاق از طرف مرد به دادگاه خانواده ولی دادگاه قبل از صدور حکم طلاق ابتدا تکلیف مسائل مالی و غیرمالی طلاق را که شامل مهریه، نفقه همسر، نفقه ایام عقد، رجوع می‌شود، تعیین می‌کند. مهریه، تقسیم اموال زوج در طلاق، حضانت طفل و حق ملاقات با طفل پس از طلاق و زوج برای اجرا و ثبت طلاق ابتدا باید حقوق مالی زوجه را بپردازد. ذکر شده.

البته در پرداخت فاینانس
حقوق زوجه در طلاق از طرف مرد، همچنین لازم به ذکر است که در صورتی که مرد توانایی مالی برای پرداخت یکجای حقوق مالی زوجه را نداشته باشد، می تواند با تقدیم دادخواست از دادگاه تقاضای تقسیم مهریه و نفقه کند. دادخواست عدم پرداخت معوقات و سایر حقوق مالی زوجه و پس از اتخاذ تصمیم دادگاه در این مورد به درخواست زوج، حکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش را صادر می کند.

یکی از نکات مهمی که در طلاق باید مورد توجه مرد قرار گیرد دلایل طلاق مرد است زیرا اگر مردی بخواهد با دلیل موجهی مانند نشوز زن خود را طلاق دهد نیمی از دارایی مرد در اختیار مرد قرار نمی گیرد. زن در طلاق

با دادن وکالت به بهترین وکیل طلاق در تهران می توانید بدون سردرگمی در دادگاه به خواسته خود که طلاق است برسید و در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید.



:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی


طلاق توافقی در تهران
در طلاق توافقی هم زن و شوهر خواهان طلاق هستند و هم در طلاق توافق می کنند و هم در تمام مسائل مالی و غیر مالی طلاق توافق می کنند. در واقع در طلاق توافقی زوجین نیازی به داشتن دلایل محکمه پسند برای طلاق در دادگاه ندارند و برای تقدیم دادخواست طلاق توافقی تنها شرط لازم، توافق زن و مرد برای طلاق است.

توافقات زوجین در طلاق توافقی عبارتند از:

1- میزان و نحوه پرداخت مهریه و میزان بخشش بخشی از آن

2- تعیین وضعیت نفقه و مخارج دوران عقد و عقد

3- در صورت داشتن فرزند مشترک، توافق در مورد حضانت و سرپرستی طفل و نحوه ملاقات با طفل.

4- توافق بر مهریه

5- بررسی و موافقت با شرایط اولیه در سند ازدواج در خصوص تقسیم اموال

6- هرگونه قرارداد مالی دیگر
زوجین باید با توافق با یکدیگر در مورد مسائل طلاق تصمیم بگیرند و سپس توافقات خود را به صورت کتبی و امضا شده به دادگاه ارائه کنند.

همچنین در خصوص توافقات زوجین در طلاق نیز باید توجه داشت که امکان تغییر توافقات زوجین وجود دارد و زن و شوهر می توانند در هر مرحله از دادرسی یا مراجعه به دفتر رسمی طلاق هنگام ثبت نام، آن را تغییر دهند. طلاق و یا حتی پس از ثبت طلاق. توافقات آنها را تغییر دهید و بر اساس آن عمل کنید.

همچنین در صورتی که زوجین از طلاق توافقی پشیمان شوند، در صورت عدم مراجعه به دفترخانه برای اجرای و ثبت طلاق، اعتبار گواهی عدم امکان سازش پس از سه ماه پایان می یابد و نیازی به مراجعه به دادگاه نیست. یا رأی دادگاه را لغو کند.

اگر تصمیم به طلاق توافقی از همسرتان دارید اما از حقوق خود در طلاق توافقی اطلاعی ندارید با وکیل طلاق توافقی در تهران تماس بگیرید و از حقوق خود در طلاق توافقی مطلع شوید.
طلاق از طرف زن به دلیل عسر و حرج
عسر و حرج یکی از مهم ترین دلایل طلاق از سوی زن است که با اثبات آن توسط زوجه، دادگاه به درخواست زن، حکم طلاق را صادر می کند.

عصر و حرج به معنای عسر و حرج است و حرج و حرج برای زن به معنای ایجاد شرایطی است که زندگی مشترک با شوهر برای زن غیرقابل تحمل و سخت باشد و زن در صورت اثبات دلایل خود می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند.

مطابق ماده 1130 قانون مدنی در صورتی که ادامه نکاح موجب عسر و حرج زوجه باشد، زن می تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق نماید. در صورتی که عسر و حرج مذکور در دادگاه ثابت شود، دادگاه می تواند زوج را به طلاق اجباری کند و در صورت عدم امکان، زوجه با اذن حاکم شرع طلاق می گیرد.
بر اساس تبصره این ماده، عسر و حرج عبارت است از وقوع حالتی که ادامه زندگی را برای زوجه مشکل می کند و تحمل آن را برای زوجه مشکل می کند و موارد زیر از مصادیق عسر و حرج محسوب می شود در صورتی که توسط دادگاه تایید شده است. :

1- ترک زندگی خانوادگی توسط همسر به مدت حداقل شش ماه متوالی یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.

2- اعتیاد همسر به یکی از انواع مواد مخدر یا اعتیاد وی به مشروبات الکلی که موجب اختلال در زندگی خانوادگی شده و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک در مدت زمانی که پزشک برای ترک اعتیاد ضروری تشخیص داده است. .

3- محکومیت قطعی زوج به پنج سال حبس و بیشتر

4- ضرب و شتم یا هر نوع سوء رفتار مستمر زوج که با توجه به حال زوجه قابل تحمل نباشد.

5- ابتلای همسر به بیماریهای صعب العلاج روانی یا عفونی یا هر بیماری صعب العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل کند.

موارد مندرج در این ماده مانع از آن نیست که در سایر مواردی که عسر و حرج زن در دادگاه احراز می شود، حکم طلاق به نفع زوجه صادر شود.
طلاق از زوجه با شروط دو فرزندی ضمن عقد
در عقد 12 شرط وجود دارد که در صورت احراز هر یک از آنها در دادگاه، زن حق طلاق می گیرد و با اثبات آن در دادگاه خانواده می تواند علاوه بر حقوق مالی از شوهر خود طلاق دهد.

12 شرط عبارتند از:

1- 6 ماه دادن را قطع کنید

2- رفتار بد و بد رفتاری شوهر به حدی که زن نتواند به زندگی مشترک با شوهر ادامه دهد.

3- بیماری صعب العلاج و خطرناک همسر به طوری که ادامه زندگی با او سلامت همسر را به خطر می اندازد.

4- جنون زوج در صورت عدم امکان فسخ. (جنون یکی از دلایل فسخ نکاح است).

5- در صورتی که زوج به کاری که به حیثیت و مصالح خانوادگی زن لطمه بزند مشغول باشد.

6- زوج به حبس و یا 5 سال یا بیشتر

(بهتر است زوجه برای اثبات این دلایل از وکیل طلاق کمک بگیرد.)

7- اعتیاد مضر همسر به طوری که ادامه زندگی برای زوجه مشکل باشد. (به تشخیص دادگاه خانواده)

8- زوجین بدون دلیل موجه به مدت 6 ماه متوالی زندگی خانوادگی را ترک می کنند.

9- شوهر به ارتکاب جرمی که خلاف حیثیت خانوادگی زن باشد محکوم شده باشد. (به تشخیص دادگاه)

10- بچه دار نشدن زوج به دلیل ناباروری و غیره (باید 5 سال از زندگی مشترک گذشته باشد)

11- مفقود شدن زوج در صورتی که ظرف 6 ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود.

12- ازدواج مجدد زوجین بدون اذن همسر اول و به تشخیص دادگاه بین زوجین توسط شوهر رعایت نشود.



:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی


مطالبه مهریه با بهترین وکیل مهریه در تهران
اگر زوجه بخواهد مهریه خود را مطالبه کند، باید از قوانین و تشریفات ثبتی و مراجع قضایی در مورد مطالبه مهریه مطلع باشد. این آگاهی را می توان از طریق مشاوره با بهترین وکیل مهریه در تهران به دست آورد.

اولین نکته ای که زوجه در مورد مطالبه مهریه باید بداند این است که مطالبه مهریه از زوج فقط برای زمان طلاق و جدایی نیست و مهریه زوجه یک تکلیف شرعی بر عهده زوج است که باید آن را بپردازد. زن او و زن می تواند با توجه به تمکن مالی شوهر، مهریه خود را از او مطالبه کند و در صورت عدم پرداخت مهریه در صورت فوت زوج، زن می تواند مهریه خود را از ترکه شوهر مطالبه کند. ورثه مکلف به پرداخت مهریه هستند. زوجه از اموال میت است.

همچنین در صورتی که زوجه فوت کند و در زمان حیات خود مهریه خود را مطالبه نکرده باشد، در صورت فوت، این بدهی بر عهده شوهر است و ورثه زوجه متوفی از قبیل فرزندان و پدر و مادر می توانند مطالبه زوجه داشته باشند. جهیزیه از شوهرش و زوجین طبق قانون ملزم به پرداخت آن هستند.
مزایای مطالبه مهریه توسط بهترین وکیل مهریه در تهران
زوجه برای وصول مهریه خود می تواند به دفترخانه مراجعه و پس از آن در صورت عدم حصول نتیجه از طریق ثبت به شورای حل اختلاف یا دادگاه خانواده مراجعه و شخصاً دادخواست مطالبه مهریه را به ذیصلاح تقدیم نماید. قدرت؛ اما مطالبه مهریه توسط بهترین وکیل مهریه در تهران دارای مزایایی است که توصیه می شود زوجه برای تنظیم و ثبت دادخواست مهریه از طرف خود و پیگیری رسیدگی به پرونده، وکیل مهریه تعیین کند. در صورت حضور وکیل مجرب مهریه در پرونده مطالبه مهریه، امکان گرفتن مهریه زوجه که مهمترین حق مالی او در عقد نکاح است افزایش می یابد.
برخی از مزایای مطالبه مهریه زوجه از بهترین وکیل مهریه در تهران عبارتند از:

1- در صورت مطالبه وکیل مهریه، نیازی به حضور زوجه در دادگاه نیست و وکیل مهریه از طرف او در دادگاه حاضر می شود.

۲- بهترین وکیل مهریه در تهران می تواند در کمترین زمان ممکن مهریه زوجه را وصول کند که این امر به دلیل آگاهی وی از قوانین و تشریفات مراجع رسیدگی به دعاوی مهریه (ثبت، دادگاه خانواده و شورای حل اختلاف) است.

3- بهترین وکیل مهریه در تهران برای جلوگیری از نقل و انتقال اموال زوجین به منظور اجتناب از پرداخت مهریه از دادگاه خانواده تقاضای توقیف اموال زوجین را دارد.

4- اخذ قرار بازداشت زوج در صورت عدم پرداخت مهریه زوجه.

5- اثبات تمکن مالی زوج برای پرداخت مهریه زوجه و رد دادخواست طلاق زوج.

6- بهترین وکیل مهریه در تهران در صورت استنکاف زوج از پرداخت مهریه می تواند حکم توقیف بگیرد و در صورتی که اموال زوج جزء مستثنیات دیون نباشد، مهریه زوجه با فروش مال از طریق حراج

ممکن است زوجه به دلیل بی اطلاعی از قوانین و تشریفات مراجع ذی صلاح در مطالبه مهریه نتواند خواسته خود را که مطالبه مهریه است به درستی پیگیری کند و این امر موجب ضایع شدن حقوق وی می شود. به همین دلیل توصیه می شود زوجه قبل از طرح دادخواست مطالبه مهریه ابتدا با وکیل مهریه مشورت کند و وکالت بهترین وکیل مهریه در تهران را برای طرح دادخواست و پیگیری امور داشته باشد.
مطالبه مهریه توسط بهترین وکیل مهریه در تهران
در صورتی که زوجه بخواهد وکالت بهترین وکیل مهریه در تهران را برای مطالبه مهریه خود داشته باشد، وکیل مهریه به ترتیب زیر عمل می کند:

وکیل مهریه ابتدا از طریق مراحل ثبتی نسبت به مطالبه مهریه اقدام می کند و در صورت عدم موفقیت در وصول مهریه از طریق ثبت نام به دادگاه خانواده مراجعه و دادخواست مطالبه مهریه را به دادگاه تقدیم می کند.
مطالبه مهریه از طریق ثبت نام
بهترین وکیل مهریه در تهران برای مطالبه مهریه ابتدا از طریق ثبت اقدام می کند. وکیل مهریه باید با ارائه مدارک لازم که شامل مدارک شناسایی و اصل قرارداد و وکالت نامه وکیل می باشد به دفترخانه ثبت ازدواج مراجعه و تقاضای صدور وصی نماید. سپس سردفتر به درخواست وکیل زوجه برگه اجرائیه را صادر و وضعیت اجرائیه را به زوجه اعلام می کند. همچنین سردفتر میزان مهریه ای را که از طریق مجری مطالبه شده در قرارداد قید می کند; به طوری که همسر یا وکیل او نمی توانند به همان میزان مهریه را از مرجع دیگری مطالبه کنند.

بهترین وکیل مهریه در تهران پس از اخذ اجرائیه به اداره ثبت مراجعه و تشکیل پرونده می دهد. سپس اداره ثبت احوال مطالبه مهریه زوجه را به زوج اعلام می کند و زوج پس از ابلاغ 10 روز فرصت دارد مهریه وی را پرداخت کند.
در صورت عدم پرداخت مهریه از سوی زوجین و عدم ارائه دادخواست پرداخت، اموال وی توقیف و با اجرای ثبت به فروش می رسد.



:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

 

مطالبه خسارت ديركرد در تهران

مطالبه خسارت تأخير تأديه و هزينه حقوقي خسارت تأخير تأديه

خسارت تأخير تأديه اعم از تأخير تأديه و خيار دعوي، خسارت تأخير روزانه جزء دعوا بوده و مستقلاً رسيدگي نمي شود و از حيث فرجام خواهي مشمول خواسته اصلي مي باشد. اما ممكن است ميزان غرامت خسارت تأخير تأديه و هزينه دادرسي خسارت تأخير از مقادير مندرج در دادخواست بدوي ناشي از تخلف خسارت تأخير يا تأخير تأديه باشد. خسارات ديركرد مختص نقدي است. خير، هر نوع تعهدي در واقع براي جبران كسري است كه در نتيجه تورم به ارزش پول وارد مي شود.

 

قانون آيين دادرسي مدني در ماده 522 به عنوان كاملترين نوع خسارات جبراني پرداخت شده در دعاويي كه موضوع آنها دين و ارز رايج است و مديون با طلب طلبكار و توانايي مديون از پرداخت خودداري مي كند و در صورت تغيير شديد. در شاخص قيمت سالانه از سررسيد تا زمان پرداخت و پس از مطالبه دادگاه براي جبران خسارت تاخير تاديه به تناسب تغيير شاخص تعيين شده توسط بانك مركزي. محاسبه و قضاوت مي كند. مگر اينكه طرفين به نحو ديگري سازش كنند.

 

اين نوع خسارت تاخير تاديه مبناي اقدام بانك در استرداد طلب خود مي باشد. اگر در قانون عمليات بانكي بدون ربا آمده باشد; كليه وجوهي كه بانك ها در اجراي اين قانون به اشخاص حقيقي و حقوقي اعطا مي كنند و در موافقت نامه تنظيمي مقرر مي شود. اشخاص مذكور مكلفند وجوه و تسهيلات دريافتي اعم از سود و خسارت تأخير و هزينه حقوقي خسارت تأخير تأديه و اجراي دادرسي و حق الوكاله را در مهلت مقرر پرداخت نمايند. در صورت عدم پرداخت كليه مراجع قضايي و دفاتر اسناد رسمي الزامي مي باشد. بر اساس مفاد اسناد تنظيمي و قراردادها، بانك بايد طبق مقررات اين قانون نسبت به صدور حكم و وصول مطالبات بانك اقدام كند.

 

روند عملي دريافت غرامت ديركرد در تهران

خسارت تاخير پولي؛ ركن اول هرگونه ادعا و جبران خسارت تاخير در پرداخت دادخواست است. طبق ماده 48 قانون آيين دادرسي مدني، شروع رسيدگي در دادگاه مستلزم تقديم دادخواست است. دادخواست را به دفتر دادگاه صالح و در جاهايي كه دادگاه داراي شعب متعدد است به شعبه اول تحويل مي دهد. بديهي است در صورت تقديم دادخواست به دفتر خدمات قضايي، درخواست مطالبه خسارت تأخير، حسب مورد ممكن است درخواست اجبار خوانده يا خوانندگان به پرداخت مبلغ به اضافه غرامت تأخير باشد. در پرداخت از تاريخ فوت فلاني به فلاني به همراه هزينه دادرسي خسارت تأخير تأديه و حق الوكاله وكيل مي باشد. در اين دادخواست شاكي بايد تغيير سالانه شاخص قيمت كالا را ثبت كند. براي اين منظور كافي است به نمودار ارائه شده توسط بانك مركزي هر ساله مراجعه كنيد.

هزينه دادرسي در صورت خسارت تاخير در پرداخت همزمان با اصل چك در تهران

در صورتي كه خسارت تأخير تأديه چك همزمان با پرداخت اصل چك مطالبه نشود و پس از صدور رأي محكوميت خوانده به پرداخت وجه چك، خواهان با تقديم دادخواست مستقل به دادگاه، خسارت پرداخت چك را مطالبه مي كند. تأخير، هزينه دادرسي بايد از خواهان اخذ شود. زيرا در صورتي كه مطالبه خسارت مالي يكي از شعبه هاي دعوي پرداخت چك باشد و در صورت مطالبه همراه با پرداخت وجه چك، هزينه قانوني خسارت تاخير تاديه اخذ نخواهد شد. اما به طور كلي مشكل اين است كه مبلغ چك بابت مطالبه تاخير پرداخت نشده و براساس دادخواست مستقل از دادگاه خواسته شده است. ; لذا اصل دادخواست مورد رسيدگي قرار مي گيرد.

 

بنابراين هزينه جبران تاخير بايد دريافت شود. تشريفات قانون آيين دادرسي مدني كه يكي از آنها وصول هزينه هاي حقوقي است. همه خواسته ها بايد برآورده شود. در غير اين صورت معامله لغو مي شود.

 

آيا كارمزد غرامت تأخير ناشي از مطالبه خسارت تأخير تأديه است؟

رجوع به اصل قانوني كه رعايت تشريفات آيين دادرسي مدني در كليه دعاوي الزامي است و لذا در مبحث مطروحه بايد هزينه دادرسي اخذ شود.

 

در صورتي كه دادگاه حكم به پرداخت وجه چك با تمام خسارات از جمله هزينه دادرسي خواهان بدون اخذ هزينه دادرسي كند و راي در دادگاه تجديدنظر تاييد شود. آيا با اعتراض متهم مي توان با پرداخت هزينه دادرسي مانع از اجراي حكم قطعي شد؟ در صورت منفي بودن پاسخ، مراحل اخذ پروسه چگونه است.

 

علي‌رغم پرداخت نشدن هزينه تأخير تأديه، حكم صادره به دليل قطعيت بايد اجرا شود. مسئول اجراي احكام بايد واقعيت را به دادگاه ارائه دهد. اعلام كنيد و از آن مرجع تكاليف بگيريد. به نظر مي رسد تذكر به محكوم عليه براي پرداخت هزينه دادرسي راه را باز مي كند.

 

بديهي است در صورت استنكاف محكوم عليه از پرداخت هزينه تأخير تأديه حكم، بايد هزينه دادرسي تأخير تأديه موضوع حكم را به هزينه دادرسي تأخير در تأديه حكم بپردازد. حساب دولت و امتناع از پرداخت آن بر اساس مفهوم الله.



:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 12 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

مطالبه خسارت قراردادي در تهران

 

ادعاي خسارت قراردادي چيست؟

 

شرايط مطالبه خسارت ناشي از عقد كه شخص در صورت دارا بودن شرايط زير مي تواند نسبت به مطالبه خسارت اقدام كند: در قرارداد و توافقنامه قيد شده است كه اگر در اثر عدم ايفاي تعهد يا به ديگري خسارت وارد شود. تاخير در انجام آن، خسارت جبران خواهد شد. . در صورت عدم تصريح اين موضوع در قرارداد، مطالبه خسارت به استناد ماده 1 قانون مسئوليت مدني امكان پذير است. عدم ايفاي تعهدات يا تأخير در آن ناشي از اقتدار قاهره يا علت خارجي نيست و انجام تعهد مدتي دارد و شخص پس از گذشت مدت اقدامي براي انجام آن نكرده است. زمان گذشت؛ اگر ايفاي تعهد مهلت نداشته باشد، مدعي براي ايفاي آن اقدامي نكرده باشد، ضرر و زيان به شخص وارد مي شود.

 

 

 

چرا اگر خسارتي وجود نداشته باشد بحث غرامت مطرح نيست؟ مگر اينكه طبق ماده 230 قانون مدني عقد لازم الاجرا باشد؟

 

يكي از مهمترين دلايلي كه شخص مي تواند مطالبه خسارت كند؛ اين يك قرارداد بين دو طرف است. عقد به معناي مطلق به كار مي رود و شامل عقد شفاهي نيز مي شود. منظور از عقد در واقع عقد ناشي از عقود معين مانند اجاره و عقود غير معين مانند عقود ناشي از ماده 10 قانون مدني است كه بايد مشروع و نافذ باشد. براي مطالبه خسارت، تخلف يا عدم انجام تعهد يا تأخير در انجام تعهد خواهد بود. يعني مطالبه خسارت مشروط به ايفاي تعهدي است كه به عهده طرف قرارداد است و يا در موعد مقرر اقدامي براي ايفاي تعهد نشده باشد و بايد خسارت تاخير در انجام تعهد را به شما بپردازد. تعهد به صورت ضرر

 

 

 

خسارات غير قراردادي در تهران چيست؟

 

دريافت خسارت غير قراردادي در مقابل خسارت قراردادي زماني كه قرارداد يا جبران خسارات ناشي از نقض يا عدم انجام تعهد يا تاخير در اجراي آن وجود نداشته باشد، مشخص نشده است. به طور كلي در مورد تعهدات قرارداد صدق نمي كند. مثلاً طرفين معامله خسارت تأخير در انجام تعهد را معين نكرده اند يا قراردادي بين طرفين وجود ندارد و يا حتي عقد لفظي وجود ندارد. اما امكان اثبات آن وجود ندارد و يا شرط پرداخت خسارت مشخص نشده است. همچنين در فرض خسارت ناشي از جرم يا خسارت ناشي از دولت است. در اين صورت خسارات وارده غير قراردادي يا قانوني بوده و قابل پرداخت است.

 

 

 

ماده 1 قانون مسئوليت مدني هر گونه خسارتي كه عمداً در اثر بي احتياطي به جان و مال يا اشخاص ديگر وارد شود. متضرر مسئول جبران آن است. اين موضوع ربطي به وجود عقد و توافق بر ايفاي يا عدم انجام تعهد ندارد و فرقي نمي كند كه اين موضوع به تقصير شخص باشد يا مرتكب آن. در واقع قانونگذار نمي پسندد كه ضرري به شخص وارد شود و اين ضرر بدون جبران باقي بماند. در صورت احراز هر يك از احتمالات فوق، دادگاه با كسب نظر كارشناس رسمي دادگستري خسارت وارده را تامين و عامل اين خسارت را به پرداخت خسارت و جبران خسارت محكوم مي كند.

 

امكان مطالبه خسارت و فسخ قرارداد در تهران

 

وقتي شخصي به تعهدات قراردادي خود عمل نكند؛ طبق قانون، ذينفع داراي حقوق مختلفي از جمله مطالبه خسارت قرارداد و فسخ قرارداد به صراحت در قرارداد يا با خيارات قانوني يا الزام شخص به ارتكاب خواهد بود. در اين صورت مي توان همه اين حقوق را با هم جمع كرد يا نه، قانونگذار ساكت است; اما به نظر مي رسد اگر در قرارداد طرفين غرامت قيد شده باشد و قفس در كنار آن پيش بيني شده باشد، مي توان با شرايطي خسارت را از شخص مطالبه كرد و قرارداد را فسخ كرد. در اين صورت فرد مي تواند علاوه بر دريافت خسارت، قرارداد را فسخ كند.

 

حق فسخ قرارداد در تهران چيست؟

 

در ساير موارد، حق فسخ قانون بايد ابتدا دادگاه را ملزم به انجام تعهدات شخص نمايد. در صورتي كه الزام او به انجام تعهد ممكن نباشد، دادگاه ترتيب آن را مي دهد كه توسط ديگري به هزينه مرتكب انجام شود. در نهايت اگر الزام آن شخص ممكن نباشد و انجام آن توسط شخص ديگري ممكن نباشد، فرد مي تواند نسبت به فسخ قرارداد اقدام كند. البته در اين صورت اگر خسارتي به شخصي وارد شود قابل پرداخت است.

 

بنابراين به طور كلي در صورت وجود شرايط فوق، هر يك از ذينفعان مي توانند مطالبه خسارت يا فسخ قرارداد و يا الزام شخص به ايفاي تعهد و يا انجام آن را خود يا شخص ثالث به هزينه مرتكب انجام مي دهند و از اين نظر داراي حقوق قانوني هستند.



:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

حق الزحمه وكيل چك برگشتي در تهران

چك عبارت است از تحريري كه به موجب آن صادركننده مبلغي را كه نزد طرف مقابل دارد، يعني غير قابل معامله مي‌پردازد. معمولاً يا گاهي اوقات بازگردانده مي شود يا به شخص ديگري داده مي شود. صحت شبكه هنگام تنظيم چك، محل و تاريخ صدور چك بايد به صورت خوانا نوشته و توسط صادركننده امضا شود.

 

انواع چك در تهران

چك عادي چكي است كه توسط بانك ها به حساب جاري آنها صادر مي شود و دارنده آن تضميني براي جذب اعتبار صادركننده ندارد.

 

چك گواهي شده چكي است كه توسط بانك ها به حساب جاري آنها صادر مي شود و براي پرداخت به تاييد بانك مي رسد.

 

چك تضميني چكي است كه به درخواست مشتري نبايد توسط فيوچر بانك صادر شود و پرداخت آن توسط بانك تضمين مي شود.

 

چك مسافرتي توسط يك بانك صادر مي شود و توسط كارگزاران و كارگزاران در هر يك از شعب آن بانك ها پرداخت مي شود.

 

امروزه جايگزيني چك به صورت نقدي به دليل مزاياي بالاي آن به منظور تسهيل در مبادلات اقتصادي و جلوگيري از مشكل نقدينگي فيزيكي پول و همچنين كسب اعتبار در معاملات تجاري، چك را نقش اساسي و مهمي ايفا كرده است. به دليل استفاده متعدد از چك، ممكن است براي طرفين نيز مشكل ايجاد كند.

 

تقاضاي پرداخت چك با آخرين اصلاحات كه يكي از پركاربردترين اسناد تجاري در بين مردم چك مي باشد. گاهي پيش مي آيد كه بسياري از افراد به دليل عدم آگاهي كامل از قوانين در زمان هاي مختلف اقدام به صدور چك مي كنند كه ممكن است بعداً مشكلاتي را ايجاد كند.

 

قانون چك برگشتي چيست؟

قانون چك برگشتي طبق مفاد قانون چك در سال 1396، به محض برگشت چك به دليل كسري يا عدم موجودي، بانك ها موظفند از دارنده چك درخواست كنند. چرا بانك در اين اقدام كد رهگيري و گواهي عدم پرداخت را در سامانه بانك مركزي ثبت مي كند و صاحب چك را تحويل مي دهد؟ تمام حساب هاي بانكي و مالي صادركننده چك بايد مسدود شود و كليه خدمات بانكي متوقف شود؟ مانند اينكه صاحب چك نمي تواند حساب جديدي افتتاح كند و حتي كارت نقدي دريافت كند. معمولا از دريافت وام آموزش محروم مي شود كه بر اساس مصوبه جديد محدوديت شديدتري براي آن اعمال مي شود.

 

چك برگشتي و ممنوعيت اقدام از طريق مراجع قضايي دادگاه منجر به ممنوعيت مي شود. البته در مواردي نيز مي توان با شكايت كيفري بابت چك هاي زياد، منع صادركننده را گرفت. اما بهترين و قوي ترين راه براي ممنوعيت صادركننده چك برگشتي، اقدام از طريق اداره ثبت است، به نظر مي رسد تنها امتياز و مديريت اقدام از طريق اداره ثبت است.

 

در قانون جديد برخلاف سنوات گذشته متقاضي دريافت دسته چك بايد شرايط قانوني لازم را داشته باشد و با توجه به اعتبار و معاملات متقاضي، گزارش رتبه اعتباري با مجوز بانك مركزي مجاز به صدور است. و دسته چك را به متقاضي تحويل دهد. البته علاوه بر قانون جديد چك الكترونيكي، موردي براي جلوگيري از افزايش تقاضا براي صدور چك هايي كه نياز به اعتبار و رتبه بندي ندارند، در نظر گرفته شده است.

 

موارد تعقيب كيفري چك در صورتي كه چك با سفيد امضا صادر شده باشد. در صورتي كه وصول چك منوط به شرايط خاصي نباشد. در صورتي كه در متن چك 18 نوشته شده باشد كه چك بايد ضمانت انجام تعهدات و معاملات باشد. در مواردي كه چك بدون تاريخ صادر مي شود كه از طريق ثبت در مطالبات چك برگشتي، طبق اصلاحيه قانون صدور چك مصوب 1396، دارنده چك برگشتي مي تواند علاوه بر دادگاه از طريق دادگاه وجه چك را مطالبه كند. اداره ثبت؛ چند نكته مهم است. كه فقط اداره ثبت محل اجازه رسيدگي ندارد كه بايد در محدوده آن اداره مستقل باشد و اينكه آيا بايد مسترد شود.

يكي از معايبي كه در اين اقدام مي توان به آن توجه كرد اين است كه صاحب اداره ثبت بر خلاف دادگاه نمي تواند نسبت به ساير ظهرنويسان و ضامنان چك اقدام كند، اما اگر شخصي از طريق شكايت كيفري اقدام كرده باشد; آنها همچنين مي توانند اقدامات درصدي را همزمان انجام دهند. اما در عمل، هزينه بسيار كمتر است.

انواع چك برگشتي قانوني در تهران

چك برگشتي قانوني

 

چك حقوقي برگشتي چكي است كه در آن فقط صادركننده چك قابل تعقيب و مجازات است و امكان مطالبه توقيف اموال و دارايي وي وجود ندارد. در چنين مواردي موضوع بايد توسط وكيل صادركننده چك و دادگاه پيگيري شود، چرا كه چك كيفري يكي ديگر از انواع چك است كه در آن صاحب چك مي تواند به دادگاه كيفري مراجعه و از صادركننده چك شكايت كند. بررسي كنيد كه آيا چك برگشتي دارد يا خير. دادگاه نيز بلافاصله اندكي به استرداد وجه چك مي دهد و در صورتي كه صادركننده قادر به اين كار نباشد. او به زندان محكوم مي شود.

 

چك هاي برگشتي در ج قضايي بسيار رايج است

ما و دادگاه ها لازم است بدانيد كه وصول چك هاي برگشتي به روش هاي مختلفي قابل انجام است. علاوه بر اين، بهتر است به ياد داشته باشيد كه گذراندن فرآيند چك اوليه بسيار خسته كننده است و ممكن است بدون وكيل چك برگشتي غيرممكن باشد



:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

در رابطه كارگر و كارفرما بيشتر اختلاف نظر و عدم تفاهم وجود دارد. در چنين شرايطي براي حل مشكل بايد با يك وكيل متخصص در وزارت كار مشورت كرد.

 

وكيل وزارت كار با قوانين اداره كار، بيمه و دسترسي كامل به كليه شعب اداره كار آشنايي دارد.

 

در دعاوي بين كارگران و كارفرمايان وجود وكيل مجرب و مجرب وزارت كار براي احقاق حق امري ضروري و مهم است كه بر خلاف افكار عمومي كار دشواري است.

اگر كارگري كه براي كارفرما كار مي كند و كارفرما حقوق و قوانين او را زير پا مي گذارد، كارگر حق دارد تخلف را از طريق سامانه اداره كار پيگيري كند (شرايط كارفرما نيز يكسان است). است).

 

در هر صورت كارگر و كارفرما به وكيل از وزارت كار نياز دارند. در بيشتر مواقع علت اصلي مشكل، ناآگاهي كارگر و كارفرما از قوانين است.

 

بخش هاي مرتبط با اداره كار: تشخيص و حل اختلافات

تشخيص: در مرحله اول بايد دادخواست خود را ثبت كنيد. پس از ثبت نام، زمان رسيدگي تعيين شده براي كارگر و كارفرما ارسال مي شود كه هر دو بايد براي رسيدگي به اختلاف به شعب تعيين شده مراجعه كنند.

 

حل اختلاف: پس از تصميم كارگر يا كارفرما حداكثر ظرف مدت 15 روز حق اعتراض دارند كه با رعايت نحوه كار شعب انجام مي شود. در اين فرآيند داشتن وكيل از وزارت كار به شدت توصيه مي شود.

 

اخيراً در برخي شركت ها و سازمان ها ديده شده است كه پس از دريافت رضايت نامه يا پرداخت نقدي مبلغ، ديگر كارگر را بيمه نمي كنند. اين خلاف قوانين اداره كار است.

 

طبق قانون كار، كارفرما موظف به پرداخت حقوق ماه آخر كارگر است و تاثيري در كاركرد يك سال يا چند ماهه كارگر ندارد (حقوق سنوات بر اساس محاسبه قانون كار) .

 

يكي از دلايل مهم و قابل توجه براي همكاري با وكيل اداره كار

داشتن تخصص و تجربه كافي براي پاسخ به تمام سوالات شما

 

ترتيب دادن بهترين عريضه ها براي شما

 

تنظيم قرارداد شركت و ...

مشكلات زيادي در اين دعاوي ديده مي شود كه ريشه در مسائل مختلفي دارد. در برخي موارد در قرارداد بين كارگر و كارفرما تخلف از قوانين اداره كار صورت مي گيرد كه كارگر مي تواند با دادخواستي كه توسط وكيل تنظيم شده براي نقض حقوق به دادگاه مراجعه كند.

 

يكي ديگر از حوزه هاي فعاليت وكيل وزارت كار رسيدگي به شكايات مبني بر بيمه نبودن كارگر است.

 

انتخاب وكيل متخصص و با تجربه بالا در روند رسيدگي به پرونده بسيار موثر و موثر است به همين دليل توصيه مي شود در انتخاب و همكاري با وكلا نهايت دقت را داشته باشيد.

 

آيا از اهميت مشاوره با كارشناس امور اجتماعي كه آشنايي كامل با قوانين اين وزارتخانه دارد و اينكه چرا بسياري از كارگران و كارفرمايان به مشاوره حقوقي وكلاي متخصص وزارت كار نياز دارند، مي دانيد؟

 

وزارت كار و امور اجتماعي براي زيرمجموعه هاي خود قوانين و مصوبات خاص خود را دارد و كارفرمايان و كارگران زيادي نيز بر اساس قوانين و مصوبات اين وزارتخانه مشغول به فعاليت هستند. اين وزارت كشور امكان اقدام خلاف قوانين و مصوبات اداره كار را براي كارفرمايان يا كارگران فراهم كرده است تا از طريق سامانه اداره كار، درخواست پيگيري قانوني تخلفات صورت گيرد.

به همين دليل اگر قصد داريد مشكلات پيش آمده در حين توليد يا فعاليت هاي اقتصادي مرتبط با عدم پايبندي طرف مقابل به تعهدات خود را برطرف كنيد، بايد از سامانه اداره كار وابسته به اين وزارتخانه اقدام كنيد. . در خانه اقدام كنيد. براي اين منظور قطعاً نياز به بهره مندي از دانش و اشراف وكيل دفتر كار به قوانين وزارت كار و امور اجتماعي داريد تا امكان پيگيري درخواست هاي شما به نحو احسن وجود داشته باشد.

آيا مي توان با كمك وكيل وزارت كار در تهران بيمه شد؟

بيمه يكي از مهم ترين نيازهاي اساسي هر فرد (كه در سنين پايين است و هنوز هم قادر به انجام فعاليت هاي اقتصادي است) است. به طور حتم بيمه مي تواند در زمان از كارافتادگي به فرد كمك زيادي كند و امكان زندگي با مستمري اختصاص يافته به بيمه شدگان پس از بازنشستگي را فراهم كند. به همين دليل است كه طبق قانون اداره كار، پرداخت حق بيمه كارگران توسط كارفرما اجباري است و مي توانيد از طريق تماس با تلفن وكيل وزارت كار و اطلاع از نحوه پيگيري اين موضوع از كارفرما شكايت كنيد اهميت شكايت در اين مورد به دليل اهميتي است كه اين بيمه در ارائه خواهد داشت

 

 

در واقع مانند بيمه شخص ثالث خودرو كه براي هر خودرويي اجباري است و مي تواند نقش بسزايي در پوشش هزينه هاي تصادفات در صورت بروز هر حادثه اي داشته باشد، بيمه كارگران نيز مي تواند در صورت بروز حوادث ناخواسته در حين كار مزايايي را ارائه دهد. . خدمات شركت هاي بيمه را ارائه مي دهند و به همين دليل نيازي به تاكيد بيشتر بر اهميت تماس با بهترين وكيل وزارت كار براي پيگيري شكايت و تحت پوشش قرار گرفتن اين خدمات نيست.



:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی
تنظيم دادخواست بيمه بيكاري در تهران
بيمه بيكاري چيست؟
اگر كارگري بر خلاف ميل خود يا به دلايل ديگري از جمله عدم توانايي كارفرما براي ادامه كار و پروژه و تعطيلي كسب و كار به هر دليلي از محل كار خود اخراج شود، كارگراني كه در صورت بيكار شدن، بيكار خواهند شد. با حمايت سازمان تامين اجتماعي
 
در اين صورت اگر كارفرما به مدت شش ماه براي كارگر بيمه سپرده باشد مي توانند از بيمه بيكاري استفاده كنند. البته در نظر داشته باشيد كه در صورت متاهل بودن كارگر مي تواند 12 ماه و در صورت مجرد بودن شش ماه از اين بيمه استفاده كند.
كارشناسان تامين اجتماعي تمامي شرايط كارگر و بيمه هاي پرداختي وي را در نظر مي گيرند و تا زمان شروع كار كارگر، بيمه بيكاري براي وي واريز مي شود.
 
اگر كارگر شغل جديدي پيدا كند و به سازمان تامين اجتماعي اطلاع ندهد جريمه مي شود.
 
تنظيم دادخواست بيمه بيكاري در تهران
دادخواست بيمه بيكاري در برگه هاي ويژه توسط اداره كار تهيه مي شود. دادخواست بيمه بيكاري توسط كارگر تكميل و به ادارات كار ارسال مي شود.
 
دادخواست بيمه بيكاري بايد توسط خود كارگر يا وكيل اداره كار تكميل و به اداره كار تحويل شود. بنابراين هيچ شخصي حق ندارد آن را از طرف خود تحويل دهد.
وظيفه كارفرما در مورد بيمه بيكاري
براي دريافت بيمه بيكاري دو راه وجود دارد، راه اول حضور كارگر در اداره كار و رفاه اجتماعي و دريافت معرفي نامه از سازمان مربوطه به سازمان تامين اجتماعي است.
 
و راه دوم شكايت از كارفرما و گرفتن بيمه بيكاري است.
 
وظيفه اصلي كارفرما در مقابل كارگر اين است كه اگر مجبور شد آنها را اخراج كند نامه اي براي آنها ارسال كند تا به اداره كار مراجعه كنند و بيمه بيكاري بگيرند.
اما گاهي ممكن است اتفاق بيفتد كه كارفرما با كارگران اختلاف پيدا كند و نامه اي به آنها ندهد، در اين صورت كارگران براي دريافت بيمه بيكاري بايد عليه او شكايت كنند.
 
مراحل دريافت بيمه بيكاري در تهران
اولين قدم براي دريافت بيمه بيكاري اين است كه كارگر بايد به يكي از دفاتر پيشخوان دولت مراجعه و در سامانه جامع روابط اداره كار ثبت نام كند.
 
سامانه روابط اداره كار به تمامي شكايات در صلاحيت خود رسيدگي مي كند و به اختلافات كارگر و كارفرما رسيدگي مي كند و تمامي اين موارد بايد در اين سامانه ثبت شود.
مرحله بعدي براي دريافت بيمه بيكاري اين است كه كارگري كه خواهان بيمه بيكاري است بايد دادخواست الزام دريافت بيمه بيكاري و يا دريافت برگه پايان كار را در سامانه روابط كار ارائه دهد.
 
كارگر قبل از ثبت دادخواست خود در سامانه بايد مدارك را در فيلدهاي مربوطه بارگذاري كند. اين مدارك شامل پرينت حساب واريز حقوق، قرارداد كار و ساير مدارك مورد نياز مي باشد.
 
كارگر متقاضي بيمه بيكاري پس از تهيه و بارگذاري مدارك بايد دادخواست بيمه بيكاري خود را در فايل ورد تهيه و بارگذاري كند.
تقاضاي بيمه بيكاري توسط كارگر در تهران
فرد بيكار بايد نامه انفصال يا انفصال را از كارفرما دريافت و به اداره كار و رفاه اجتماعي مراجعه كند. بهزيستي پس از بررسي مدارك و شواهد و ارسال بازرس و در نتيجه تاييد بيكاري كارگر، وي را با ارائه گزارش به سازمان تامين اجتماعي معرفي مي كند. اين سازمان پس از بررسي تمامي شواهد اقدام به ايجاد بيمه بيكاري كارگران خواهد كرد.
 
در صورت امتناع كارفرما از انجام وظيفه يعني ارائه نامه انفصال يا انفصال به كارگر، كارگر بايد با طرح دادخواست بر اساس دادخواست بيمه بيكاري، مسير قانوني دريافت بيمه بيكاري را طي كند.


:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی
 
هرگاه چك بلامحلي از طرف صاحب حساب اعم از شخص حقيقي يا حقوقي امضا و صادر شود، به درخواست مدعي خصوصي بر اساس مسئوليت تضامني عليه هر دو نفر صادر مي شود. بديهي است در اين صورت شخص حقوقي به اين معناست كه مسئوليت كيفري ندارد و فقط امضاكننده چك يعني وكيل يا نماينده قانوني صاحب حساب مشمول مجازات است. فقط صادركننده چك بلامحل قابل تعقيب كيفري است، بنابراين شكايت از ظهرنويس يا ضامن چك بلامحل پذيرفته نيست.
دارنده چك بلامحل مي تواند وجه چك و ضرر و زيان خود را طبق قانون به عنوان مدعي خصوصي در دادگاه كيفري مطالبه كند. علاوه بر مجازات هاي قانون اساسي، در صورتي كه صادركنندگان چك در مدت سه سال بيش از يك بار چك بلامحل صادر كنند و تعقيب آنها منجر به جريمه نقدي شود، حساب بانكي آنها بسته و از افتتاح منع مي شود. حساب هاي جاري در بانك ها تا پنج سال.
 
پرداخت جريمه چكبراي اجراي دستور قانونگذار، دادگاه ها موظفند مجازات را به بانك مركزي اعلام كنند و بانك مركزي نيز موظف است ضمن ابلاغ بخشنامه، مشخصات متخلفان را به كليه بانك ها و هر بانكي كه تمكين نكند، اعلام كند. تكليف مقرر مشمول مجازات انتظامي مذكور در قانون خواهد بود. پول و بانك كشور محروم مي شود، در صورت تبرئه متهم با راي قطعي دادگاه، دادسرا به درخواست وي به بانك مركزي اعلام مي كند تا بانك ضمن صدور حكم، بدون مشكل حساب جاري وي را افتتاح كند. بخشنامه به ساير بانك ها صدور اجرائيه از طريق ثبت اسناد و يا پيگرد كيفري فقط عليه صادركننده چك امكان پذير است. در صورتي كه دارنده چك بخواهد عليه ظهرنويس ها اقامه دعوي كند بايد از طريق مراجع قضايي اقدام كند.
چك سندي است كه به موجب آن صادركننده وجوهي را كه نزد طرف مقابل دارد كلاً يا جزئي برمي‌گرداند يا به ديگري واگذار مي‌كند و در ماده ۳۱۵ قانون تجارت در صورتي كه چك بايد در همان محل پرداخت شود. صادر شده است، دارنده چك بايد ظرف 15 روز پرداخت شود. براي مطالبه آن از تاريخ صدور وجه و از نقطه‌اي به نقطه‌اي ديگر در ايران صادر مي‌شود، 45 روز از تاريخ صدور چك مطالبه مي‌شود، اما طبق قانون جديد چك گواهي عدم صدور چك. -پرداخت توسط بانك به اين معني است كه موجودي وجود ندارد.
دستور چك برگشتيدعوي دارنده چك بلامحل در محاكم حقوقي عليه ظهرنويس يا ضامن چك يا عليه صادركننده در شرايط زير پذيرفته مي‌شود: چك در همان محل صدور يا در نقطه‌اي ديگر از ايران قابل پرداخت است. ، ظرف مدت پانزده يا چهل روز از تاريخ صدور آن.
در صورتي كه چك در خارج از كشور صادر شده باشد و بايد در ايران پرداخت شود، مهلت مطالبه وجه آن چهار ماه از تاريخ صدور است. در خصوص چك هايي كه تاريخ آن ديرتر از زمان صدور باشد. مهلت چك تاريخي است كه در آن قيد شده است. در صورتي كه دارنده چك در مهلت قانوني براي وصول وجه چك به بانك مراجعه نكند، حق مطالبه وجه چك را از ظهرنويس يا ضامن چك ندارد و در صورتي كه پرداخت چك به عهده بانك است امحا غيرممكن است، ادعاي دارنده چك از صادركننده نيز در دادگاه رسيدگي نمي‌شود، هرچند در اين موارد دارنده چك از تسهيلات قانوني در نظر گرفته شده براي اين گونه اسناد در تجارت محروم است. قانون
چك ها اسناد رسمي نيستند، اما اسناد رسمي هستند. چك ها اسناد معتبر نيستند، اما سند معتبر هستند. چك هاي صادره از صندوق قرض الحسنه مشمول قانون صدور چك نبوده و حواله دارد و اگر چك موجودي داشته باشد مشمول قانون تجارت و اگر موجودي نداشته باشد مشمول قانون تجارت است. تابع قانون مدني و مزيت اسناد تجاري مانند چك اين است كه دارنده مي تواند بدون پرداخت خسارت احتمالي مطالبه خود را برآورده كند.
در صورتي كه دارنده چك به بانك مراجعه كند و تمام يا قسمتي از مبلغ را به دليل عدم مكان يا مسدود بودن حساب صادركننده يا به هر دليل ديگري كه منجر به برگشت چك شود دريافت نكند، مي‌تواند فرم مربوطه را تكميل كند. به اجراي احكام رسمي لازم. آجارا مي بايست تقاضاي صدور اجرائيه نموده و پس از تهيه اولين نسخه آن را با گواهي عدم پرداخت چك به اداره ثبت احوال محل ارائه نمايد.


:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

 

وكيل سفته در تهران

سفته سندي است كه به موجب آن امضاكننده متعهد مي‌شود مبلغي را در تاريخ معين يا در صورت مطالبه به نام دارنده يا شخص معين يا در حواله او بپردازد. در سفته علاوه بر امضاء يا مهر متعهدله بايد مبلغ تعهد، گيرنده و تاريخ قيد شود. 

 

براي وصول سفته دو راه وجود دارد. راه اول از طريق اجراي اسناد رسمي است. چون سفته جزو اسناد الزامي است در صورتي كه دارنده به وظايف قانوني خود عمل كرده باشد مي تواند به اجراي اسناد رسمي واقع در اداره ثبت عليه صادر كننده و ظهرنويس و ضامن مراجعه كند. تقاضاي توقيف اموال غير معارض اشخاص فوق و گيرنده وي.

 

راه ديگر از طريق مراجع قضايي است. دارنده سفته عليه يك يا همه مأموران سند تجاري اقامه دعوي مي كند و در صورتي كه منجر به محكوميت قطعي صادركننده شود و در صورت عدم تحصيل مال از محكوم له، مي تواند جلب محكوم له را درخواست كند. شخص بر اساس قانون نحوه اجراي محكوميت هاي مالي.

 

سفته داراي اعتبار قانوني است و در صورت احراز شرايط قانوني از طريق مراجع قانوني و قضايي قابل وصول است. براي اين منظور فرم سفته توسط مرجع ذيربط چاپ و به اشخاص حقيقي در بانك ها فروخته مي شود. اين سفته ها داراي مهر و شماره خزانه داري كل است. در اين فرم ها سقف مبلغ اعتبار سفته مشخص شده است. مثلاً اگر در حاشيه اگر در سفته نوشته شده باشد: «سفته تا يك ميليون ريال» به اين معناست كه متعهد در اين سفته فقط تا سقف يك ميليون ريال تعهد دارد. بنابراين عدد درج شده در رديف مبلغ سفته نمي تواند بيش از يك ميليون ريال باشد. روي سفته، قيمت سفته درج شده است كه هم قيمت سفته و هم سقف اعتبار سفته را نشان مي دهد. ماده 308 قانون تجارت دارنده سفته علاوه بر امضا يا مهر بايد تاريخ داشته باشد و شامل موارد زير باشد:

 

مبلغي كه بايد با تمام حروف پرداخت شود

دريافت كننده وجه

تاريخ پرداخت

سفته در واقع سندي است كه به موجب آن شخص متعهد مي شود در زمان معيني مبلغي را به دارنده آن بپردازد. نام ديگر سفته «فات تالاب» است كه با صدور آن، صادركننده متعهد مي شود وجه مندرج در سند تجاري را به نام شخص معين يا در حساب دارنده حواله كند (و يا مبلغ سفته به مبلغ تعيين مي شود). به شخص معيني (كه در متن سفته قيد شده است) نام او قيد شده است) يا به هركسي كه اعلام كرده پرداخت مي شود.

 

عبارت (به سفته) در واقع به فردا اين اختيار را مي دهد كه سفته را به ديگري منتقل كند) تا در تاريخ مقرر پرداخت كند. سفته علاوه بر داشتن امضا يا مهر بايد شامل نام متعهد، مبلغ تعهد، تاريخ و گيرنده نيز باشد.

 

به طور كلي مي توان گفت سفته يك سند تجاري خاص و يك وسيله پرداخت غير پولي است كه امروزه بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد و حتي از دكه هاي روزنامه فروشي نيز مي توان به راحتي سفته خريداري كرد اما بهترين و مطمئن ترين راه براي خريد سفته به شعب بانك ملي مراجعه كنيد. همچنين زماني كه دارنده سفته بخواهد از فردي سفته بگيرد، مي تواند از ضامن بخواهد پشت سفته را امضا كند تا در صورت عدم پرداخت سفته، به ضامن مراجعه كند. ضامني كه ضمانت نامه را بر عهده گرفته است و دارنده مي تواند با امضاي پشت سفته آن را به ديگري منتقل كند.

 

انواع سفته در تهران

سفته به جهات زير صادر مي شود:

 

براي تضمين بازپرداخت وام

براي اطمينان از اينكه كار به خوبي انجام مي شود

معمولاً كارفرمايان هنگام عقد قرارداد با پرسنل خود درخواست سفته مي كنند تا كارگران و كارمندان را ملزم به انجام وظايف خود كنند.

 

روش هاي وصول سفته در تهران

در صورت عدم پرداخت مبلغ سفته در مهلت تعيين شده و يا عدم رعايت ضوابط مندرج در قرارداد با كارفرمايان به دليل اينكه سفته يكي از اسناد لازم الاجرا است، دارنده مي تواند از طريق اجراي رسمي اقدام نمايد. مدارك ثبت نام

 

دارنده سفته بايد ظرف ده روز پس از موعد مقرر نسبت به مطالبه آن اقدام كند، در اين صورت مي تواند به اداره ثبت مراجعه و تقاضاي توقيف مال غير معترض صادركننده و ظهرنويس و ضامن را بنمايد. سفته جهت وصول مطالبات خود و در صورت عدم اقدام در موعد مقرر ديگر از مزاياي سند تجاري برخوردار نخواهد بود و فقط مي تواند نسبت به اقدام نمايد.

صادر كننده در صورت پيدا نشدن اموال مجري مي تواند با استفاده از قانون نحوه اجراي محكوميت هاي مالي نسبت به دستگيري محكوم له تا زمان وصول كامل بدهي اقدام كند و يا از طريق مراجع قضايي و تشكيل پرونده با كليه اشخاص فوق اقدام نمايد. يك دادخواست



:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی
 
وكيل تخصصي وصول مطالبات در تهران 
 
در قانون و در زبان حقوقي، وصول مطالبات به وصول و رسيدگي به بدهي مالي از بدهكار در حق طلبكار تعبير شده است. شايد در نگاه اول وصول مطالبات ساده و غير تخصصي به نظر برسد و هر فردي با اين تصور كه بدون داشتن تخصص و دانش حقوقي مي تواند مطالبات خود را وصول كند، بدون مشورت با كارشناسان خود به سراغ اين كار مي رود. ممكن است در عمل با مشكلات عديده اي مواجه شود و به دليل ناآگاهي از قوانين و رويه قضايي، گاهي فرصت استيفاي حق خود را براي هميشه از دست بدهد. جمع آوري مطالبات در ظاهر ساده است اما در عمل عوارض زيادي دارد و نياز به تخصص و تجربه و يا دخالت تكنسين دارد.
   
وكيل وصول مطالباتمهمترين مزاياي اسناد تجاري نسبت به اسناد عادي عبارتند از:
1) مسئوليت تضامني كليه كساني كه به هر نحو سفته، برات يا چك را امضا كرده اند اعم از صادركننده، پذيرنده يا ظهرنويس يا ضامن كه متضامناً مسئول پرداخت وجه سند مي باشد.
2) امكان رسيدگي سريع به دعاوي مربوط به اسناد تجاري.
3) امكان درخواست تأمين از دادگاه به محض تقديم دادخواست مطالبه وجوه اسناد تجاري.
4) اسناد تجاري به خودي خود نماينده مدعي است و به اصطلاح تعهد ناشي از اسناد تجاري مستقل از تعهد مبدأ و اوليه اي است كه طي آن سند تجاري صادر شده است.
 
 
سفته و چك از مشهورترين اسناد تجاري است و حتي در صورت رد و بدل شدن بين اشخاص غير تاجر مشمول قانون تجارت مي شود اما عنوان كلي اسناد تجاري منحصر به سفته و سفته و چك نيست. . در دنياي تجارت، اسناد بسياري اين عنوان را دارند. مانند قبض انبار، بارنامه، اوراق بهادار، اوراق قرضه، سهام، بارنامه و اسناد اعتباري، اين اسناد مورد استفاده در تجارت اسناد تجاري هستند. منظور از اسناد تجاري در ايران معمولاً اسنادي است كه از بسياري جهات شبيه برات بوده و داراي ويژگي هاي اصلي آن است، اين اسناد سفته و چك مي باشد.
 
 
ويژگي هاي مشترك سفته، سفته و چك به گونه اي است كه مي توان به جاي عنوان اسناد تجاري از عنوان سفته استفاده كرد. همه اين اسناد قابل تاييد است. ارزش آنها به پول جاري روي آنها نوشته شده و در مدت زمان كوتاهي قابل پرداخت است. با توجه به امضاي اين اسناد، متعهد برات، سفته يا چك نمي‌تواند به دارنده اعتراضاتي كه مي‌توانست نسبت به انتقال‌دهنده (به دليل معاملاتي كه سند برات مربوط به آن‌ها است) اعتراض كند. صادر شد)، زيرا تعهد برات يك تعهد است. نتيجه معامله اصلي جدا و مستقل است. به عنوان مثال در معامله خودرو خريدار نمي تواند به دليل اختلاف با فروشنده از پرداخت چك يا سفته خودداري كند. به همين دليل اسناد مورد بحث مانند پول به عنوان وسيله پرداخت نقش دارند.
 
 
البته ياد به اين نكته مهم توجه داشت كه در حقوق ما پرداخت برات و سفته و چك موجب برائت مديون نمي شود در حالي كه پرداخت پولي موجب برائت متعهدله مي شود. بنابراين، هنگامي كه پول به عنوان وسيله پرداخت در معاملاتي مانند بيع استفاده مي شود، تعهد متعهد (خريدار) كه ناشي از معامله اصلي است، با تسليم مقداري پول ساقط مي شود. اما در صورت استفاده از اسناد تجاري به جاي پول، تعهد متعهدله (خريدار) تا زمان واريز مبلغ اين اسناد به صورت تسليم وجه يا واريز به حساب متعهدله باقي خواهد ماند.
 
دارنده برات و سفته و چك مي تواند صرفاً با تقديم دادخواست و بدون پرداخت درصدي از مطالبه به عنوان خسارت احتمالي به خوانده تقاضاي صدور قرار تأمين نمايد و همچنين ماده ۲ قانون صدور چك آن را در فهرست اسناد لازم الاجرا قرار داده است. دارنده چك مي تواند براي وصول چك علاوه بر دادگاه به ادارات ثبت مراجعه كند.


:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 بهمن 1401 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 8 صفحه بعد