نفقه چند ماه حبس دارد؟
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

 

نفقه چند ماه حبس دارد؟

يكي از سوالاتي كه در برخي اختلافات خانوادگي مطرح مي شود اين است كه نفقه چند ماهه است؟ در واقع در اين شرايط است كه جريمه هاي احتمالي در نظر گرفته شده براي عدم پرداخت نفقه براي طرفين اهميت پيدا مي كند. قانون نيز با پيش بيني احتمال وقوع چنين شرايطي تكليف اصحاب دعوا را به صراحت روشن كرده است.
جوهر زندگي زناشويي بر اساس تفاهم و مدارا است. زوجين بايد با گفتگوي منطقي مشكلات را حل كنند. آنها موظف به احقاق كامل حقوق يكديگر هستند.
اما گاهي ايرادي از طرف يكي از طرفين پيش مي آيد و تعادل زندگي آنها به هم مي خورد. در صورت عدم توافق بين زن و شوهر، قانون تصميم گيرنده خواهد بود. اما نفقه چيست كه عدم پرداخت آن مي تواند عواقبي داشته باشد.نفقه چيست؟طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدني، هر نوع نياز متعارفي كه زن داشته باشد، نفقه اوست. نفقه چند ماه حبس است؟ زماني به وجود مي آيد كه اين قانون ناديده گرفته شود. نيازهاي در نظر گرفته شده در قانون شامل نيازهاي متعارف و متناسب با موقعيت و شأن زن است. يعني ملاك قانوني براي تعيين حدود يا ميزان و ميزان نفقه زن به شأن و منزلت و موقعيت اجتماعي او مربوط است.
مثلاً اگر زني هميشه خادم داشته است، خادم بودن نيز جزء نفقه او محسوب مي شود. در صورت داشتن اولاد به فرزندان آنها نيز نفقه تعلق مي گيرد. به طور كلي مي توان گفت كه اين حق قانوني شامل موارد زير است:
هزينه هاي مسكنهزينه هاي پوشاكهزينه هاي غذاتامين وسايل و اثاثيه منزلهزينه هاي پزشكي و بهداشتيهزينه هاي كامل زندگي كودكانهزينه هاي تحصيل كودكاننفقه بر عهده كيست؟طرح اين سوال كه نفقه زندان چند ماه فقط مربوط به مرد خانواده يعني شوهر يا پدر خانواده است. زيرا قوانين و احكام شرعي در كشور پرداخت نفقه زن و فرزندان خانواده را بر عهده مرد خانواده قرار داده است. طبيعتاً وقتي در قانون كشور انجام كاري به عنوان يكي از وظايف شخص باشد، موظف به انجام كامل آن وظيفه است.
بنابراين اگر آن عمل ترك شود يا در انجام آن سهل انگاري شده باشد، مقصر مجرم شناخته مي شود. در اين صورت طبيعي است كه مجرم به مجازات مقرر در قانون محكوم شود.
عدم پرداخت نفقه نيز خلاف قانون است و مقصر بايد پاسخگوي اشتباهي باشد كه مرتكب شده است. قانون و شرع حاكم بر كشور، مرد را موظف كرده است كه تمام توان خود را صرف نفقه زن و فرزندش كند. بر اين اساس فرد هر چقدر هم كه از نظر مالي ضعيف باشد بايد طبق قانون عمل كند. يعني در هر شرايطي بايد خود را ملزم به پرداخت اين حق شرعي و قانوني زن و فرزند بداند.نفقه چند ماه حبس است و حكم آن چيست؟قانون تعيين مي كند كه چند ماه حبس و چه مجازاتي براي آن در نظر گرفته شده است. مردي كه به دليل عدم پرداخت نفقه مجرم شناخته مي شود، مرتكب عمل ترك نفقه شده است. اين فرد بايد حبس را تحمل كند. قانون كشور ميزان حبس را در رابطه با زن و فرزند به صورت جداگانه تعيين كرده است.همسرهمانطور كه گفته شد، مرد موظف است مخارج معمول و متعارف زندگي همسرش را تامين كند. در واقع نفقه حقي است كه قانون براي زن پيش بيني كرده است تا زندگي او در حالت طبيعي و آسوده سپري شود. بنابراين در صورت عدم احراز اين حق، زن مي تواند با تقديم دادخواست به دادگاه شكايت كند. پس از تعيين ميزان نفقه، دادگاه مرد را ملزم به پرداخت آن مي كند.امتناع مرد از اجراي حكم دادگاه موجب حبس از 3 ماه و يك روز تا 5 ماه مي شود. حتي گزينه ديگري براي زنان وجود دارد، اگرچه شرايط خاصي وجود دارد. در صورتي كه ثابت شود مرد توانايي پرداخت اين حق قانوني را ندارد يا از قانون تبعيت نمي كند، زن مي تواند تقاضاي طلاق كند.





:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: