مطالبه خسارت ديركرد در تهران
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

 

مطالبه خسارت ديركرد در تهران

مطالبه خسارت تأخير تأديه و هزينه حقوقي خسارت تأخير تأديه

خسارت تأخير تأديه اعم از تأخير تأديه و خيار دعوي، خسارت تأخير روزانه جزء دعوا بوده و مستقلاً رسيدگي نمي شود و از حيث فرجام خواهي مشمول خواسته اصلي مي باشد. اما ممكن است ميزان غرامت خسارت تأخير تأديه و هزينه دادرسي خسارت تأخير از مقادير مندرج در دادخواست بدوي ناشي از تخلف خسارت تأخير يا تأخير تأديه باشد. خسارات ديركرد مختص نقدي است. خير، هر نوع تعهدي در واقع براي جبران كسري است كه در نتيجه تورم به ارزش پول وارد مي شود.

 

قانون آيين دادرسي مدني در ماده 522 به عنوان كاملترين نوع خسارات جبراني پرداخت شده در دعاويي كه موضوع آنها دين و ارز رايج است و مديون با طلب طلبكار و توانايي مديون از پرداخت خودداري مي كند و در صورت تغيير شديد. در شاخص قيمت سالانه از سررسيد تا زمان پرداخت و پس از مطالبه دادگاه براي جبران خسارت تاخير تاديه به تناسب تغيير شاخص تعيين شده توسط بانك مركزي. محاسبه و قضاوت مي كند. مگر اينكه طرفين به نحو ديگري سازش كنند.

 

اين نوع خسارت تاخير تاديه مبناي اقدام بانك در استرداد طلب خود مي باشد. اگر در قانون عمليات بانكي بدون ربا آمده باشد; كليه وجوهي كه بانك ها در اجراي اين قانون به اشخاص حقيقي و حقوقي اعطا مي كنند و در موافقت نامه تنظيمي مقرر مي شود. اشخاص مذكور مكلفند وجوه و تسهيلات دريافتي اعم از سود و خسارت تأخير و هزينه حقوقي خسارت تأخير تأديه و اجراي دادرسي و حق الوكاله را در مهلت مقرر پرداخت نمايند. در صورت عدم پرداخت كليه مراجع قضايي و دفاتر اسناد رسمي الزامي مي باشد. بر اساس مفاد اسناد تنظيمي و قراردادها، بانك بايد طبق مقررات اين قانون نسبت به صدور حكم و وصول مطالبات بانك اقدام كند.

 

روند عملي دريافت غرامت ديركرد در تهران

خسارت تاخير پولي؛ ركن اول هرگونه ادعا و جبران خسارت تاخير در پرداخت دادخواست است. طبق ماده 48 قانون آيين دادرسي مدني، شروع رسيدگي در دادگاه مستلزم تقديم دادخواست است. دادخواست را به دفتر دادگاه صالح و در جاهايي كه دادگاه داراي شعب متعدد است به شعبه اول تحويل مي دهد. بديهي است در صورت تقديم دادخواست به دفتر خدمات قضايي، درخواست مطالبه خسارت تأخير، حسب مورد ممكن است درخواست اجبار خوانده يا خوانندگان به پرداخت مبلغ به اضافه غرامت تأخير باشد. در پرداخت از تاريخ فوت فلاني به فلاني به همراه هزينه دادرسي خسارت تأخير تأديه و حق الوكاله وكيل مي باشد. در اين دادخواست شاكي بايد تغيير سالانه شاخص قيمت كالا را ثبت كند. براي اين منظور كافي است به نمودار ارائه شده توسط بانك مركزي هر ساله مراجعه كنيد.

هزينه دادرسي در صورت خسارت تاخير در پرداخت همزمان با اصل چك در تهران

در صورتي كه خسارت تأخير تأديه چك همزمان با پرداخت اصل چك مطالبه نشود و پس از صدور رأي محكوميت خوانده به پرداخت وجه چك، خواهان با تقديم دادخواست مستقل به دادگاه، خسارت پرداخت چك را مطالبه مي كند. تأخير، هزينه دادرسي بايد از خواهان اخذ شود. زيرا در صورتي كه مطالبه خسارت مالي يكي از شعبه هاي دعوي پرداخت چك باشد و در صورت مطالبه همراه با پرداخت وجه چك، هزينه قانوني خسارت تاخير تاديه اخذ نخواهد شد. اما به طور كلي مشكل اين است كه مبلغ چك بابت مطالبه تاخير پرداخت نشده و براساس دادخواست مستقل از دادگاه خواسته شده است. ; لذا اصل دادخواست مورد رسيدگي قرار مي گيرد.

 

بنابراين هزينه جبران تاخير بايد دريافت شود. تشريفات قانون آيين دادرسي مدني كه يكي از آنها وصول هزينه هاي حقوقي است. همه خواسته ها بايد برآورده شود. در غير اين صورت معامله لغو مي شود.

 

آيا كارمزد غرامت تأخير ناشي از مطالبه خسارت تأخير تأديه است؟

رجوع به اصل قانوني كه رعايت تشريفات آيين دادرسي مدني در كليه دعاوي الزامي است و لذا در مبحث مطروحه بايد هزينه دادرسي اخذ شود.

 

در صورتي كه دادگاه حكم به پرداخت وجه چك با تمام خسارات از جمله هزينه دادرسي خواهان بدون اخذ هزينه دادرسي كند و راي در دادگاه تجديدنظر تاييد شود. آيا با اعتراض متهم مي توان با پرداخت هزينه دادرسي مانع از اجراي حكم قطعي شد؟ در صورت منفي بودن پاسخ، مراحل اخذ پروسه چگونه است.

 

علي‌رغم پرداخت نشدن هزينه تأخير تأديه، حكم صادره به دليل قطعيت بايد اجرا شود. مسئول اجراي احكام بايد واقعيت را به دادگاه ارائه دهد. اعلام كنيد و از آن مرجع تكاليف بگيريد. به نظر مي رسد تذكر به محكوم عليه براي پرداخت هزينه دادرسي راه را باز مي كند.

 

بديهي است در صورت استنكاف محكوم عليه از پرداخت هزينه تأخير تأديه حكم، بايد هزينه دادرسي تأخير تأديه موضوع حكم را به هزينه دادرسي تأخير در تأديه حكم بپردازد. حساب دولت و امتناع از پرداخت آن بر اساس مفهوم الله.





:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 12 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: