حق الزحمه وكيل چك برگشتي در تهران
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

حق الزحمه وكيل چك برگشتي در تهران

چك عبارت است از تحريري كه به موجب آن صادركننده مبلغي را كه نزد طرف مقابل دارد، يعني غير قابل معامله مي‌پردازد. معمولاً يا گاهي اوقات بازگردانده مي شود يا به شخص ديگري داده مي شود. صحت شبكه هنگام تنظيم چك، محل و تاريخ صدور چك بايد به صورت خوانا نوشته و توسط صادركننده امضا شود.

 

انواع چك در تهران

چك عادي چكي است كه توسط بانك ها به حساب جاري آنها صادر مي شود و دارنده آن تضميني براي جذب اعتبار صادركننده ندارد.

 

چك گواهي شده چكي است كه توسط بانك ها به حساب جاري آنها صادر مي شود و براي پرداخت به تاييد بانك مي رسد.

 

چك تضميني چكي است كه به درخواست مشتري نبايد توسط فيوچر بانك صادر شود و پرداخت آن توسط بانك تضمين مي شود.

 

چك مسافرتي توسط يك بانك صادر مي شود و توسط كارگزاران و كارگزاران در هر يك از شعب آن بانك ها پرداخت مي شود.

 

امروزه جايگزيني چك به صورت نقدي به دليل مزاياي بالاي آن به منظور تسهيل در مبادلات اقتصادي و جلوگيري از مشكل نقدينگي فيزيكي پول و همچنين كسب اعتبار در معاملات تجاري، چك را نقش اساسي و مهمي ايفا كرده است. به دليل استفاده متعدد از چك، ممكن است براي طرفين نيز مشكل ايجاد كند.

 

تقاضاي پرداخت چك با آخرين اصلاحات كه يكي از پركاربردترين اسناد تجاري در بين مردم چك مي باشد. گاهي پيش مي آيد كه بسياري از افراد به دليل عدم آگاهي كامل از قوانين در زمان هاي مختلف اقدام به صدور چك مي كنند كه ممكن است بعداً مشكلاتي را ايجاد كند.

 

قانون چك برگشتي چيست؟

قانون چك برگشتي طبق مفاد قانون چك در سال 1396، به محض برگشت چك به دليل كسري يا عدم موجودي، بانك ها موظفند از دارنده چك درخواست كنند. چرا بانك در اين اقدام كد رهگيري و گواهي عدم پرداخت را در سامانه بانك مركزي ثبت مي كند و صاحب چك را تحويل مي دهد؟ تمام حساب هاي بانكي و مالي صادركننده چك بايد مسدود شود و كليه خدمات بانكي متوقف شود؟ مانند اينكه صاحب چك نمي تواند حساب جديدي افتتاح كند و حتي كارت نقدي دريافت كند. معمولا از دريافت وام آموزش محروم مي شود كه بر اساس مصوبه جديد محدوديت شديدتري براي آن اعمال مي شود.

 

چك برگشتي و ممنوعيت اقدام از طريق مراجع قضايي دادگاه منجر به ممنوعيت مي شود. البته در مواردي نيز مي توان با شكايت كيفري بابت چك هاي زياد، منع صادركننده را گرفت. اما بهترين و قوي ترين راه براي ممنوعيت صادركننده چك برگشتي، اقدام از طريق اداره ثبت است، به نظر مي رسد تنها امتياز و مديريت اقدام از طريق اداره ثبت است.

 

در قانون جديد برخلاف سنوات گذشته متقاضي دريافت دسته چك بايد شرايط قانوني لازم را داشته باشد و با توجه به اعتبار و معاملات متقاضي، گزارش رتبه اعتباري با مجوز بانك مركزي مجاز به صدور است. و دسته چك را به متقاضي تحويل دهد. البته علاوه بر قانون جديد چك الكترونيكي، موردي براي جلوگيري از افزايش تقاضا براي صدور چك هايي كه نياز به اعتبار و رتبه بندي ندارند، در نظر گرفته شده است.

 

موارد تعقيب كيفري چك در صورتي كه چك با سفيد امضا صادر شده باشد. در صورتي كه وصول چك منوط به شرايط خاصي نباشد. در صورتي كه در متن چك 18 نوشته شده باشد كه چك بايد ضمانت انجام تعهدات و معاملات باشد. در مواردي كه چك بدون تاريخ صادر مي شود كه از طريق ثبت در مطالبات چك برگشتي، طبق اصلاحيه قانون صدور چك مصوب 1396، دارنده چك برگشتي مي تواند علاوه بر دادگاه از طريق دادگاه وجه چك را مطالبه كند. اداره ثبت؛ چند نكته مهم است. كه فقط اداره ثبت محل اجازه رسيدگي ندارد كه بايد در محدوده آن اداره مستقل باشد و اينكه آيا بايد مسترد شود.

يكي از معايبي كه در اين اقدام مي توان به آن توجه كرد اين است كه صاحب اداره ثبت بر خلاف دادگاه نمي تواند نسبت به ساير ظهرنويسان و ضامنان چك اقدام كند، اما اگر شخصي از طريق شكايت كيفري اقدام كرده باشد; آنها همچنين مي توانند اقدامات درصدي را همزمان انجام دهند. اما در عمل، هزينه بسيار كمتر است.

انواع چك برگشتي قانوني در تهران

چك برگشتي قانوني

 

چك حقوقي برگشتي چكي است كه در آن فقط صادركننده چك قابل تعقيب و مجازات است و امكان مطالبه توقيف اموال و دارايي وي وجود ندارد. در چنين مواردي موضوع بايد توسط وكيل صادركننده چك و دادگاه پيگيري شود، چرا كه چك كيفري يكي ديگر از انواع چك است كه در آن صاحب چك مي تواند به دادگاه كيفري مراجعه و از صادركننده چك شكايت كند. بررسي كنيد كه آيا چك برگشتي دارد يا خير. دادگاه نيز بلافاصله اندكي به استرداد وجه چك مي دهد و در صورتي كه صادركننده قادر به اين كار نباشد. او به زندان محكوم مي شود.

 

چك هاي برگشتي در ج قضايي بسيار رايج است

ما و دادگاه ها لازم است بدانيد كه وصول چك هاي برگشتي به روش هاي مختلفي قابل انجام است. علاوه بر اين، بهتر است به ياد داشته باشيد كه گذراندن فرآيند چك اوليه بسيار خسته كننده است و ممكن است بدون وكيل چك برگشتي غيرممكن باشد





:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: