نحوه وصول مهريه در تهران
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

 

نحوه وصول مهريه در تهران

نحوه وصول مهريه با كمك وكيل در تهران، رياست محترم قوه قضائيه بخشنامه اي (بند ب ماده 113 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه) به مراجع قضايي ابلاغ كرد كه به موجب آن مقرر شد افرادي كه داراي سند رسمي معتبر از جمله سند ازدواج و... هستند براي اجراي مهريه مندرج در سند ازدواج خود بايد ابتدا به واحدهاي ثبت اسناد و املاك (اداره پنجم مهريه) مراجعه كنند. با مصادره اموال زوجين حقوق شرعي و قانوني خود را دريافت مي كنند و طبق روال جديد نمي توانند ابتدا از طريق دادگاه اقدام كنند با ما همراه باشيد تا نحوه وصول مهريه را بياموزيم.

 

قبل از تصويب بخشنامه جديد نحوه وصول مهريه به اين صورت بود كه زوجه مختار بود براي مطالبه مهريه به دادگاه يا دفترخانه مراجعه كند. اما در حال حاضر مرحله اول بايد از طريق ثبت نام انجام شود. در صورتي كه زوجه موفق به وصول حقوق قانوني خود از طريق اداره ثبت نگردد بايد از ادامه عمليات اجرايي در دفتر انصراف و تقاضاي مختومه شدن پرونده نمايد. سپس زوجه پس از مختومه شدن پرونده در اداره ثبت جهت وصول مهريه به دادگاه مراجعه نمايد.

 

اداره پنجم جهيزيه (اداره ثبت احوال) پس از درخواست اجرايي زوجه، اموال زوج را شناسايي و ضبط نمايد. در صورتي كه ظرف مدت دو ماه از تاريخ تقاضاي اجرائيه در دفترخانه، اموال زوج شناسايي و توقيف نشده باشد و يا ظرف شش ماه امكان اجراي مهريه وجود نداشته باشد، زوجه مي‌تواند با استرداد از اجراي مهريه به دادگاه مراجعه كند. در دفتر جهيزيه پنجم و دريافت گواهي انصراف از اجراي جهيزيه. .

 

گام به گام نحوه جمع آوري جهيزيه در تهران

گام اول)

 

زوجه با همراه داشتن مدارك شناسايي ( شناسنامه و كارت ملي )، اصل سند ازدواج يا كپي آن، به دفتر خانه ازدواجي كه در سند ازدواج يا شناسنامه درج شده است، مراجعه و تقاضاي صدور اجرائيه نمايد. مهريه اش

 

اگر به اصل قرارداد دسترسي نداريد، مثلاً عقد در دست زوجين است، مي توانيد با مراجعه به دفتر خانه اي كه در آن ازدواج كرده ايد و با پرداخت هزينه اي ناچيز، يك كپي از قرارداد را درخواست كنيد.

 

اين مشكل ممكن است براي شما پيش بيايد اگر آدرس دفترخانه اي كه ازدواج در آن انجام شده تغيير كرده باشد يا فراموش كرده باشيد دفتر ازدواج محل ازدواج شما كجا بوده است يا حتي اگر سردفتر فوت كرده باشد. مي توانيد به مركز ثبت ازدواج و طلاق و يا اداره ثبت احوال شهر مورد نظر مراجعه كرده و آدرس جديد يا اسپانسر دفتر را بيابيد.

 

مرحله دوم)

 

زوجه يا وكيل زوجه مي توانند براي كل مهريه يا قسمتي از آن مثلاً 110 سكه از 300 سكه اجرائيه را از سردفتر بخواهند و دفتر خانه نيز به ميزان خواسته اجرائيه مي كند. زوجه يا وكيل بايد فرم مخصوصي را كه دفتر خانه براي معرفي اموال زوجين در اختيار آنها قرار مي دهد پر كند. مثلاً معرفي پلاك خودروي شخصي زوج، شماره تلفن همراه زوج، شماره ثبت اموال غيرمنقول و سهام شركت...

 

مرحله سوم)

 

با اطلاع زوجين از صدور اجرائيه جهيزيه توسط دفتر خانه، اداره خانه پس از صدور اجرائيه، آن را به اداره ثبت ارسال مي كند تا در دفترخانه اجرا شود. همچنين در صورت ثبت نام در دادگستري ايران يك نسخه از اجرائيه را به صورت الكترونيكي براي زوجين ارسال مي كند. در غير اين صورت حتي اگر زوجين در آنجا ساكن نباشند و اين آدرس مربوط به گذشته باشد، از طريق پست سفارشي به آخرين آدرس زوج درج شده در قرارداد ارسال مي شود.

 

در حال حاضر دفتر خانه فرم مخصوص معرفي اموال زوج را به زوجه مي دهد تا دارايي زوج را درج كند از قبيل حساب بانكي، اموال منقول و غيرمنقول، سهام شركت، خط تلفن، اموال يا وجوه با شخص ثالث مانند سهم الارث. و سهم حقوق و مزايا و حتي ممنوع الخروجي براي معرفي زوجين به ترتيب. در صورتي كه زوجه به هيچ يك از اموال زوج دسترسي نداشته باشد، بنا به درخواست زوجه، اداره ثبت اسناد از مراجع مربوطه استعلام مي كند.

مرحله چهارم)

 

پس از تشكيل پرونده اجرائيه در دفترخانه، پيامكي حاوي شماره پرونده اجرايي براي زوجه ارسال مي شود كه زوجه از سامانه تعيين وقت جهيزيه اينترنتي جهت پيگيري و مراجعه به سردفتر وقت قبلي گرفته و سپس در تاريخ مورد نظر جهت پيگيري پرونده به اداره ثبت مراجعه نماييد. در حال حاضر براي مراجعه به دفتر جهيزيه پنجم بايد نوبت اينترنتي داشته باشيد.

 

مرحله پنجم)

 

طبق ماده 20 قانون نحوه اجراي احكام اسناد رسمي ابلاغ اجراي مهريه به زوجين.

مهلت ده روز از تاريخ ابلاغ در خصوص پرداخت مهريه در نظر گرفته مي شود.

 

مرحله ششم)

 

در صورتي كه زوجه موفق به توقيف اموال زوج شود كه جزو مستثنيات بدهي نيست، اموال براي تعيين قيمت به كارشناس رسمي (ارزيابي كننده) ارجاع مي شود. بدست آوردن

 

نكته: اين احتمال وجود دارد كه اموال زوج در شهري غير از شهري باشد كه زوجه در آن شهر اجرائيه صادر كرده است، مثلاً زوجه براي مهريه در تهران اجرائيه صادر كرده است ولي اموال زوج واقع شده است. در شهر اصفهان اين نماينده عمليات اجرايي را در آن شهرستان ادامه خواهد داد.

 

قدم هفتم)

 

در صورتي كه زوجه ظرف مدت دو ماه پس از تقاضاي صدور اجرائيه نتواند با استعلام از ثبت احوال اموال زوج را شناسايي و توقيف كند و يا نتواند مهريه مندرج در سند ازدواج را ظرف مدت يك ماه اجرا كند. مهلت شش ماهه يا مال معرفي شده در صورتي كه مذهب جزء استثنائات باشد زوجه بايد نسبت به مختومه شدن پرونده اقدام و با گواهي ثبت به دادگاه مراجعه كند.

 

گام هشتم)

 

پس از دريافت گواهي از اداره ثبت نام زوجه، بايد به دفاتر خدمات الكترونيك قضايي مراجعه و دادخواست ثبت نام نماييد. پس از ارسال دادخواست به دادگاه و تعيين وقت رسيدگي و تشكيل جلسه، دستور پرداخت مهريه را صادر مي كند.





:: بازدید از این مطلب : 232
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: